Według danych World Shipping Council z zeszłego roku aż 7 z 10 największych portów morskich na świecie to porty w Chinach. Na pewno bez tak ogromnych portów, mogących pomieścić wielkie statki wraz z ładunkami, handel z Chinami nie byłby tak rozwinięty jak jest teraz. Sprawdź jak ulokowane są porty w Chinach.
Porty w Chinach – infografika
Wybór odpowiedniego portu to niełatwa decyzja dlatego przygotowaliśmy dla was opis największych i najważniejszych portów w Chinach. Dla ułatwienia załączyliśmy również mapkę z zaznaczonymi portami.
Sprawdź jak prezentują się porty w Chinach.

Port Szanghaj
Jest to największy port morski na świecie, zajmujący pierwszą lokatę już od 2009 roku. Otworzony w 1842 roku. Zlokalizowany jest w delcie rzeki Jangcy. Port cieszy się idealnym położeniem geograficznym, bardzo dobrym zapleczem ekonomicznym i doskonałą infrastrukturą. Położenie na samym środku najdłuższego, wschodniego wybrzeża daje mu ogromne możliwości.
Przeładunki kontenerów w szanghajskim porcie przekroczyły w 2017 roku 40 mln TEU (jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów i statków). Co miesiąc do portu przypływa ponad 2000 statków.
Port w Szanghaju obejmuje trzy główne strefy robocze – Yangshan Deep Water Zone, Huangpu River i Yangtze River.
Port Shenzhen
Jest to drugi najważniejszy port w Chinach i trzeci na świecie. Położony jest w południowej części Rzeki Perłowej, w prowincji Gunagdong.
Port Shenzhen to jeden z najbardziej ruchliwych i najszybciej rozwijających się portów na świecie. W 2016 roku przeładowano w nim ponad 23 mln TEU. Port posiada wielkie możliwości rozwoju. Odnotowuje stałe wzrosty. Uznawany jest za zaplecze w handlu pomiędzy Chinami a Hongkongiem. Jest to jeden z najważniejszych portów dla chińskiego handlu międzynarodowego.
Swoje siedziby w Shenzhen posiada około 40 firm, które uruchomiły około 130 międzynarodowych linii kontenerowych. Miasto Shenzhen ma największą ilość tras międzynarodowych w Chinach.
Nazwa portu to nazwa dla kilku dużych portów w prowincji Guangdong. Port w swoich granicach znajduje takie terminale jak: Shekou, Yantian czy Chiwan. Jest to ogromny obszar o długości 260 km linii brzegowej.
Port Hongkong
To port głębinowy mieszczący się na Morzu Południowo-Chińskim. Jest kluczowym czynnikiem rozwoju gospodarczego Hongkongu. Głębokie wody sprawiają, że port posiada idealne warunki do cumowania i obsługi wszystkich rodzajów statków.
Jest to jeden z najbardziej ruchliwych portów na świecie zarówno w kwestii przewożonych ładunków i przewożonych pasażerów. W 2016 roku przeładowano w nim ponad 19,8 mln TEU. Ten fakt sprawia, że Hongkong stał się symbolem transportu kontenerowego.
Port wiele razy pojawiał się na pierwszym miejscu zestawienia największych portów na świecie. Jednakże twierdzi się, że wkrótce inne porty będą miały szansę na wyprzedzenie Hongkongu w notowaniach, ze względu na spadki w liczbie przeładowywanych kontenerów. Większość statków udaje się na północ kontynentu.
Port Hongkong posiada aktualnie dziewięć terminali kontenerowych usytuowanych m.in. w Kwai Chung, Tsing Yi czy Stonecutters Island.
Port Ningbo
Najbardziej ruchliwy port na świecie pod względem tonażu ładunków. Port znajduje się w prowincji Zhejiang, na południe od zatoki Hangzhou.
W 2014 roku Ningbo po raz pierwszy przekroczył 20 mln TEU. To jedyny port, który odnotował tak wielki przyrost w stosunku do poprzedniego roku (12%). W 2016 roku przeładowano tam już ponad 21 mln TEU.
Port przyjmuje dostawy surowców, ładunków i gotowych wyrobów aż z Ameryki Północnej, Ameryki Południowej i Oceanii.
Miasto Ningbo położone jest w najszybciej rozwijającym się pod względem inwestycyjnym i ekonomicznym obszarze Chin, zwanym ‘Złotym Trójkątem’ lub ‘dolną częścią rzeki Jangcy’. Z tego względu jest to również ważne miejsce dla żeglugi śródlądowej.
Port Ningbo obejmuje kilka portów, do których należą m.in. Beilun (port morski), Zhenhai (port ujściowy) czy stary port Ningbo (śródlądowy port rzeczny). Linia brzegowa portu ma 333 km.
Port ten jest bardzo ważny pod względem logistycznym, ze względu na duże ilości ropy naftowej, które są tędy transportowane.
Port Guangzhou
Główny port morski w Kantonie, w prowincji Guangdong. Port jest obsługiwany przez państwową firmę Guangzhou Port Group Co Ltd. Mimo niesprzyjających warunków geopolitycznych port nadal odnotowuje stały wzrost pod względem liczby obsłużonych kontenerów.
Określany ‘częścią Jedwabnego Szlaku morskiego’ już od III w., za czasów panowania dynastii Qin był ważnym portem handlowym. Aktualnie łączy prowincję Gunagdong z innymi rejonami świata.
Według danych, w 2016 roku przeładowano w nim ponad 19 mln TEU. Do portu przypływają statki z ponad 300 portów świata z około 80 krajów.
Port Guangzhou jest również węzłem komunikacyjnym dla przemysłu zlokalizowanego w sąsiednich prowincjach takich jak Guangxi, Yunnan, Hunan, Hubei, Syczuan Guizhou czy Jiangxi.
Port obsługuje załadunki, wyładunki, składowanie a także transport kontenerów. W porcie odbywa się transport m.in. węgla, ropy naftowej, zboża, nawozów sztucznych, stali, samochodów i rudy.
Port Qingdao
Jest to port położony nad Morzem Żółtym, w pobliżu miasta Qingdao, w prowincji Shandong. Miasto słynie i rozwija się dzięki portowi handlowemu i rybackiemu. Sprzyja temu również położenie nad zatoką Jiaozhou.
Port w 2016 obsłużył ponad 18 mln TEU.
W 2011 roku wraz z trzema innymi portami podpisano strategiczne porozumienie z największym portem w Korei Południowej – Portem Busan. Podpisany sojusz ma na celu stworzenie największego centrum logistyczno-transportowego w Azji Północno-Wschodniej.
Port Qingdao ma plany stać się lokalnym liderem. Aktualnie głównie transportuje się tutaj węgiel, ropę naftową, rudy żelaza i zboże. Przewozi się również osoby. Port posiada relacje z ponad 450 portami, znajdującymi się w około 130 krajach.
Port Tianjin
Największy port północnych Chin. Bardzo często określany “bramą do Pekinu”. Odgrywał znaczącą rolę już od IV w. W 1860 roku oficjalnie stał się portem o międzynarodowym znaczeniu. Znajduje się nad zatoką Bohai. Jest to największy port stworzony przez człowieka w Chinach. Port ma powierzchnię 107 km2 i molo o długości 21.5 km.
W 2016 roku przeładowano w nim ponad 14 mln TEU ładunku. Port obsługuje statki z ponad 600 portów, mieszczących się w 180 krajach. Obsługiwany jest przez około 115 regularnych linii kontenerowych. Co roku odnotowywany jest systematyczny wzrost ładunków. Wskaźniki rosną w zaskakująco szybkim tempie.
W 2015 roku w mieście Tianjin powstała jedna z trzech eksperymentalnych stref wolnego handlu. Do 2020 roku ma powstać ich więcej.
Port Dalian
Port założony w 1899 roku. Znajduje się w prowincji Liaoning, na półwyspie Liaodong. Jest to najdalej wysunięty na północ port w Chinach, w którym nie zamarza woda.
W porcie znajduje się ponad 80 koi. Przy 50 z nich mogą cumować statki o ładunku ponad 10 tysięcy ton. W porcie głównie przeładowuje się ropę naftową, węgiel, zboże i oleje rafinowane.
W 2016 roku w porcie przeładowano ok. 10 mln TEU ładunków. Do Dalian przypływają statki z ponad 300 portów z 160 krajów. Przez port Dalian przechodzi ponad 90 tras statków handlowych (światowych jak i miejscowych). Jest to drugi co do wielkości hub przeładunkowy w Chinach.
Port Xiamen
Jest to port usytuowany wzdłuż ujścia rzeki Jiulongjiang na południu prowincji Fujian.
Port ma połączenia z ponad 60 portami, znajdującymi się w 40 krajach oraz regionach. Ze względu na położenie bardzo ważną rolę odgrywa tutaj współpraca z Tajwanem. Port został zmodernizowany. Aktualnie przystosowany jest nie tylko do turystyki ale również do transportu osób, przeładunku międzynarodowego, tranzytu i handlu.
W obrębie portu znajduje się również linia kolejowa. Średnio każdego miesiąca do portu Xiamen przybywa 469 statków. W 2016 roku przeładowano tutaj 9,6 mln TEU ładunków. Jest to jeden z najważniejszych portów w Chinach. Wyposażony jest w odpowiednie do obsługi wszystkich rodzajów rozładunku maszyny i urządzenia, a także w nowoczesne dźwigi, żurawie portowe itp.
Główne ładunki to cement, nawozy chemiczne, cukier, pszenica czy węgiel.
Wybór portu – porty w Chinach
Przed dokonaniem wyboru odpowiednie portu warto zapoznać się jeszcze z kosztami i czasem dostawy. W zależności od lokalizacji, przesyłka może iść krócej lub dłużej. Przeważnie trwa to około 30 dni. Wybierając opcję door-to-door czas dostawy towaru może zwiększyć się do 45 dni.