Największe porty w Europie

Transport morski to najpopularniejsza metoda międzynarodowego transportu towarów na świecie. Porty morskie dostosowują się do coraz większych kontenerowców. Poniżej przedstawiamy największe porty w Europie.

Największe porty w Europie

Największe porty morskie w Europie
Największe porty morskie w Europie

1. Największy port w Europie, port Rotterdam, Holandia

rotterdam
safety4sea.com/container-volumes-drive-growth-in-port-of-rotterdam

Port Rotterdam to największy i najbardziej znaczący port morski w Europie. Port zlokalizowany jest nad Morzem Północnym w delcie Renu i Mozy. Od lat 60. XX w. do 1986 roku był to najbardziej ruchliwy port na świecie. Następnie jego pozycję na liście zajął port w Singapurze, a później port w Szanghaju.

Maksymalna głębokość w porcie wynosi 24 m, dzięki czemu port Rotterdam ma możliwość przyjęcia największych statków na świecie.

Przeładunek w porcie Rotterdam w 2023 r.: 438,8 mln ton

2. Port Antwerpia, Belgia

antwerpia
portalmorski.pl/porty-logistyka/24966-rekordowe-przeladunki-portu-antwerpia

Port w Antwerpii to jeden z najszybciej rozwijających się portów w Północno-Zachodniej Europie. Zajmuje powierzchnię 13 tys. ha i zatrudnia ponad 150 tys. ludzi. Dzięki przebudowom i inwestycjom port jest w stanie obsługiwać największe statki świata o ładowności ponad 20 tys. TEU. W 2022 r. port Antwerpia połączono z portem w Brugii.

Port Antwerpia charakteryzuje się jedną z lepszych lokalizacji w centrum Europy, dzięki czemu jest bardzo dogodnym miejscem przeładunku.

Przeładunek w porcie Antwerpia w 2023 r.: 269,7 mln ton

3. Port Noworosyjsk, Rosja

Novorossiysk Port

Noworosyjsk to jeden z głównych portów Morza Czarnego. Nabrzeże cumownicze portu wynosi 8,3 km, co jest najdłuższym nabrzeżem spośród wszystkich portów Rosji. Terminale masowe mają głębokość od 8,4 do 15,6 m i są odpowiednie dla tankowców o nośności do 250 000 ton, np. statków klasy Suezmax.

Przeładunek w porcie Noworosyjsk w 2023 r.: 161,4 mln ton

4. Port Hamburg, Niemcy

hamburg
fotoelzbieta3.wordpress.com/2015/05/03/hamburg-hafen-port

Port w Hamburgu to największy niemiecki port. Często określany jest również mianem „bramy do świata”. Oficjalnie został założony 7 maja 1189 r. Wszystkie terminale kontenerowe są wyposażone w zintegrowane terminale kolejowe, co podnosi status portu na mapie Europy.

Przeładunek w porcie Hamburg w 2023 r.: 114,3 mln ton

5. Port Ust-Ługa, Rosja

Ust-Ługa
novotrans.com/en/port-assets/ust-luga-company

Port Ust-Ługa położony jest nad Morzem Bałtyckim. Jest on wyposażony w siedem terminali: paliwowy, węglowy przeładunkowy, uniwersalny przeładunkowy, drzewny, siarkowy przeładunkowy, samochodowo-kolejowy oraz wielozadaniowy.

Przeładunek w porcie Ust-Ługa w 2023 r.: 113,5 mln ton

6. Port Algeciras, Hiszpania

Algericas
espo.be/news/port-of-the-month-port-of-algeciras-bay-spain

Port Algeciras to największy port w Hiszpanii (Andaluzji) i jeden z większych portów w Europie. Podmiot zarządzający portem to APBA (Port of Algeciras Bay Authority). W porcie są dwa terminale kontenerowe – APM Terminals Algeciras (maks. dopuszczalne zanurzenie 17 m) oraz Total Terminal International Algeciras (maks. dopuszczalne zanurzenie 17,5-18,5 m).

Przeładunek w porcie Algeciras w 2023 r.: 97,2 mln ton

7. Port Konstanca, Rumunia

Constanța

Port Konstanca to największy port handlowy Rumunii, leżący nad Morzem Czarnym. Co więcej, jest to główny port tranzytowy dla krajów naddunajskich.

Przeładunek w porcie Konstanca w 2023 r.: 92,5 mln ton

8. Port Hawr (Haropa), Francja

Le Havre
container-news.com/le-havre-accelerates-port-of-the-future-vision

Budowa i rozwój portu Hawr rozpoczęła się w 1517 roku, kiedy zostało założone miasto o tej samej nazwie. Port zaczął oficjalnie działać w 1524 roku. Celem powstania miasta był rozwój wymiany handlowej, stąd decyzja o budowie portu. Port Hawr posiada specjalne sztuczne nabrzeże zbudowane z myślą o przeładunku cargo. Na sztucznym wybrzeżu znajdują się trzy terminale: Terminal de France, Terminal Porte Oceane (TPO), a także TNMSC.

Przeładunek w porcie Hawr w 2023 r.: 81,3 mln ton

8. Port Gdańsk, Polska

Port Gdańsk
fot. Tomasz Dresler/Port Gdańsk

Port w Gdańsku na Martwej Wiśle to wiodący port przeładunkowy w Polsce. Od 1 października 2007 roku operuje terminal kontenerowy Baltic Hub (DCT Gdańsk), który umożliwił przyjmowanie transoceanicznych kontenerowców z towarami z Chin.

Przeładunek w porcie Gdańsk w 2023 r.: 81 mln ton

10. Port Amsterdam, Holandia

Port Amsterdam
ship-technology.com/projects/port-of-amsterdam

Port w Amsterdamie działa przede wszystkim po to, by obciążyć port w Rotterdamie. Jest to wielofunkcyjny port, który może obsługiwać, przechowywać i wysyłać ładunki o różnym charakterze, od ziaren kakaowych po węgiel i od papieru po ropę naftową. Port ma trzy typy terminali dla ładunków drobnicowych, kontenerowych i energetycznych.

Przeładunek w porcie Amsterdam w 2023 r.: 80,8 mln ton

Tak właśnie prezentują się największe porty w Europie. Zapoznaj się również z największymi portami w Chinach i największymi portami w Indiach.

Oceń wpis

4.3 / 5