Transport morski to najpopularniejsza metoda międzynarodowego transportu towarów na świecie. Porty morskie dostosowują się do coraz większych kontenerowców. Poniżej przedstawiamy największe porty w Europie.
Największe porty w Europie

1. Największy port w Europie, port Rotterdam, Holandia
Port Rotterdam to największy i najbardziej znaczący port morski w Europie. Port zlokalizowany jest nad Morzem Północnym w delcie Renu i Mozy. Od lat 60. XX w. do 1986 roku był to najbardziej ruchliwy port na świecie. Następnie jego pozycję na liście zajął port w Singapurze, a później port w Szanghaju.
Maksymalna głębokość w porcie wynosi 24 m, dzięki czemu port Rotterdam ma możliwość przyjęcia największych statków na świecie.
Przeładunek kontenerów w porcie Rotterdam w 2022 r.: 14,4 mln TEU
2. Port Antwerpia, Belgia
Port w Antwerpii to jeden z najszybciej rozwijających się portów w Północno-Zachodniej Europie. Zajmuje powierzchnię 13 tys. ha i zatrudnia ponad 150 tys. ludzi. Dzięki przebudowom i inwestycjom port jest w stanie obsługiwać największe statki świata o ładowności ponad 20 tys. TEU. W 2022 r. port Antwerpia połączono z portem w Brugii.
Port Antwerpia charakteryzuje się jedną z lepszych lokalizacji w centrum Europy, dzięki czemu jest bardzo dogodnym miejscem przeładunku.
Przeładunek kontenerów w porcie Antwerpia w 2022 r.: 13,4 mln TEU
3. Port Hamburg, Niemcy
Port w Hamburgu to największy niemiecki port. Często określany jest również mianem „bramy do świata”. Oficjalnie został założony 7 maja 1189 r. Wszystkie terminale kontenerowe są wyposażone w zintegrowane terminale kolejowe, co podnosi status portu na mapie Europy.
Przeładunek kontenerów w porcie Hamburg w 2022 r.: 8,2 mln TEU
4. Port Walencja, Hiszpania
Port Walencja to jeden z największych morskich portów śródziemnomorskich. Port ten zatrudnia ponad 15 000 pracowników, którzy świadczą usługi dla ponad 7500 statków rocznie. Port Walencja jest centrum działalności gospodarczej na obszarze wpływów obejmujących promień 350 km.
Przeładunek kontenerów w porcie Walencja w 2022 r.: 5 mln TEU
5. Port Pireus, Grecja

Port Pireus to największy port w Grecji leżący przy stolicy kraju, Atenach. Należy on w większości do chińskiego COSCO. Port składa się z trzech terminali o przepustowości powyżej 8 mln TEU.
Przeładunek kontenerów w porcie Pireus w 2022 r.: 5 mln TEU
6. Port Algeciras, Hiszpania

Port Algeciras to największy port w Hiszpanii (Andaluzji) i jeden z większych portów w Europie. Podmiot zarządzający portem to APBA (Port of Algeciras Bay Authority). W porcie są dwa terminale kontenerowe – APM Terminals Algeciras (maks. dopuszczalne zanurzenie 17 m) oraz Total Terminal International Algeciras (maks. dopuszczalne zanurzenie 17,5-18,5 m).
Przeładunek kontenerów w porcie Algeciras w 2022 r.: 4,7 mln TEU
7. Port Bremerhaven, Niemcy
Port Bremerhaven to jeden z największych portów w Europie, mieszczący się również w Niemczech. Terminal kontenerowy znajduje się nad brzegiem rzeki Wezera. Bremerhaven jest jednym z wiodących centrów przeładunkowych dla ruchu intermodalnego w niemieckim imporcie i eksporcie. Miasto dzięki lokalizacji portu stało się jednym z większych ośrodków handlowych i turystycznych.
Port Bremerhaven to jeden z największych hubów dla transportu samochodowego na świecie.
Przeładunek kontenerów w porcie Bremerhaven w 2022 r.: 4,5 mln TEU
8. Port Barcelona, Hiszpania

Największy port w Hiszpanii i jeden z większych portów w Europie. Posiada on dwa terminale międzynarodowe dla kontenerów, APM i BEST, oraz połączenie kolejowe. Obsługiwane są w nim statki o zanurzeniu wynoszącym do 16 metrów.
Przeładunek kontenerów w porcie Barcelona w 2022 r.: 3,5 mln TEU
9. Port Gioia Tauro, Włochy
Port Gioia Tauro znajduje się na południu Włoch i jest również jednym z największych portów kontenerowych w Europie. Mieści się na jednym z najbardziej ruchliwych korytarzy morskich na świecie (trasa łącząca Suez i Gibraltar). Doświadczył on największego wzrostu ruchu towarowego na liście (ponad 7%).
Przeładunek kontenerów w porcie Gioia Tauro w 2022 r.: 3,3 mln TEU
10. Port Hawr (Haropa), Francja
Budowa i rozwój portu Hawr rozpoczęła się w 1517 roku, kiedy zostało założone miasto o tej samej nazwie. Port zaczął oficjalnie działać w 1524 roku. Celem powstania miasta był rozwój wymiany handlowej, stąd decyzja o budowie portu. Port Hawr posiada specjalne sztuczne nabrzeże zbudowane z myślą o przeładunku cargo. Na sztucznym wybrzeżu znajdują się trzy terminale: Terminal de France, Terminal Porte Oceane (TPO), a także TNMSC.
Przeładunek kontenerów w porcie Hawr w 2022 r.: 3,1 mln TEU
Tak właśnie prezentują się największe porty w Europie. Zapoznaj się również z największymi portami w Chinach i największymi portami w Indiach.