Największe porty w Indiach

Linia brzegowa Indii ma ponad 7500 km długości. Nic dziwnego, że 95% handlu w Indiach odbywa się drogą morską. W kraju znajduje się 13 głównych portów morskich i ponad 180 mniejszych. W artykule przedstawiono największe porty w Indiach – 7 największych portów pod względem rocznej przepustowości.

Największe porty w Indiach

Największe porty w Indiach mapa

7. Port Mumbaj (INBOM), Maharasztra

Port Mumbaj
nbctv18.com/real-estate/mumbai-port-trust-multiple-issues-no-easy-solutions-2476871.htm

Port Mumbaj (Bombaj) znajduje się na zachodnim wybrzeżu Indii. Jako że rozpoczął on działalność w 1873 roku, jest drugim najstarszym portem w Indiach. Ponadto jest to największy naturalny port Indii. Posiada port głębokowodny z wieloma miejscami do cumowania i terminalami. Obsługuje szeroką gamę ładunków:

  • skonteneryzowane
  • masowe
  • płynne
  • i inne.

Port w Mumbaju jest obsługiwany przez rozległą sieć połączeń kolejowych i drogowych.

Przepustowość portu w Mumbaju w 2022 roku: 62 mln ton

6. Port Wiśakhapatnam (INVTZ), Andhra Pradesh

Port Wiśakhapatnam
vizagtourism.org.in/visakhapatnam-port

Port Wiśakhapatnam powstał w 1933 roku i znajduje się w stanie Andhra Pradesh na wschodnim wybrzeżu Indii. W XVII wieku był bazą dla filii Kompanii Wschodnioindyjskiej. Teraz znajduje się tam m.in. największa stocznia w kraju, Hindustan Shipyard Limited. Port jest podzielony na trzy porty i obsługuje głównie:

  • kontenery
  • węgiel
  • rudy żelaza
  • produkty naftowe.

Przepustowość portu Wiśakhapatnam w 2022 roku: 63 mln ton

5. Port Haldia (INHAL), Bengal Zachodni

Port Haldia
holidify.com/places/haldia/haldia-dock-and-port-sightseeing-4694.html

Port Haldia powstał w 1967 roku w Bengalu Zachodnim. Jest to jeden z najbardziej ruchliwych i najważniejszych portów w Indiach. Port obsługuje około 80% międzynarodowego handlu Indii. Posiada on system doków z 12 miejscami do cumowania. Port Haldia jest przystosowany do obsługi ładunków takich jak:

  • pojazdy (ro-ro)
  • kontenery
  • węgiel
  • rudy żelaza
  • drobnica
  • zwierzęta hodowlane.

Przepustowość portu Haldiaw 2022 roku: 62 mln ton

4. Jawaharlal Nehru Port/Nhava Sheva (INNSA), Maharasztra

Port Jawaharlal Nehru
joc.com/article/hmm-call-turns-volume-psas-jnpt-terminal_20190206.html

Port Jawaharlal Nehru to największy port kontenerowy w Indiach i jeden z 30 największych portów na świecie. Znajduje się na zachodnim wybrzeżu i obsługuje około połowy ładunków kontenerowych w Indiach. Powstał w 1989 roku jako port satelitarny dla innego portu. Port Nhava Sheva ma pięć terminali kontenerowych i obsługuje:

  • pojazdy
  • kontenery
  • inne rodzaje ładunków.

Port Jawaharlal Nehru jest połączony koleją i drogą z Mumbajem.

Przepustowość portu Jawaharlal Nehru w 2022 roku: 75 mln ton

3. Port Paradip (INPRT), Orisa

Port Paradip
civilhindipedia.com/blogs/blog_post/mobile-x-ray-container-scanning-system-paradip-port

Port Paradip położony jest na wschodnim wybrzeżu Zatoki Bengalskiej. Jest to najgłębszy port w Indiach. Rok założenia portu to 1966. Jego głównym celem jest eksport węgla. Port posiada 14 nabrzeży i mnogość urządzeń do obsługi ładunków:

  • skonteneryzowanych
  • masowych
  • drobnicowych
  • rudy żelaza
  • i innych.

Port jest połączony drogą kolejową i lądową.

Przepustowość portu Paradip w 2022 roku: 135 mln ton

2. Port Deendayal / Kandla (INIXY), Gudźarat

Port Deendayal
logisticsinsider.in/expansion-of-deendayal-port-to-improve-ports-cargo-handling-capacity

Port Deendayal (dawniej Kandla) to główny port morski w Indiach Zachodnich założony w 1965 roku. Odgrywa on kluczową rolę w obsłudze ładunków do/z Pakistanu i Bliskiego Wschodu. Obsługuje szeroką gamę ładunków, takich jak:

  • produkty naftowe
  • chemikalia, nawozy
  • ziarna
  • minerały
  • skonteneryzowane
  • drobnicowe.

Port Deendayal jest podłączony do sieci kolejowej i posiada terminal kontenerowy do przeładunku.

Przepustowość portu Deendayal w 2022 roku: 137 mln ton

1. Port Mundra (INMUN), Gudźarat

Port Mundra
porttechnology.org/news/adani-acquires-indian-company-ocean-sparkle

Port Mundra znajduje się na północno-zachodnim wybrzeżu Indii. Powstał w 1998 roku. Jest jedynym dużym prywatnym portem w Indiach i odpowiada za 24% morskiego ruchu towarowego w całych Indiach. Przepustowość portu Mundra wynosi 60 mln ton rocznie. Posiada największy na świecie terminal importowy węgla (40 mln ton rocznie).

Port obsługuje różnorodne ładunki, takie jak:

  • kontenery (1,5 mln TEU rocznie, 6 stanowisk)
  • suche ładunki masowe (10 stanowisk)
  • płynne (3 stanowiska)
  • drobnicowe.

Port Mundra to jedyny port morski w Indiach, który ma bezpośrednie połączenie kolejowe z obszarami położonymi w głębi lądu.

Przepustowość portu Mundra w 2022 roku: 150 mln ton

Największe porty w Indiach

Indyjska flota handlowa jest jedną z największych na świecie, a najważniejsze porty Indii odgrywają istotną rolę w jej gospodarce. Mamy nadzieję, że przedstawienie profili każdego portu ułatwi wybór portu nadania/docelowego dla ładunku w Indiach.

Sprawdź największe porty w innych częściach świata.

Oceń wpis

4.5 / 5