Linia brzegowa Indii ma ponad 7500 km długości. Nic dziwnego, że 95% handlu w Indiach odbywa się drogą morską. W kraju znajduje się 13 głównych portów morskich i ponad 180 mniejszych. W artykule przedstawiono największe porty w Indiach – 7 największych portów pod względem rocznej przepustowości.
Największe porty w Indiach

7. Port Mumbaj (INBOM), Maharasztra

Port Mumbaj (Bombaj) znajduje się na zachodnim wybrzeżu Indii. Jako że rozpoczął on działalność w 1873 roku, jest drugim najstarszym portem w Indiach. Ponadto jest to największy naturalny port Indii. Posiada port głębokowodny z wieloma miejscami do cumowania i terminalami. Obsługuje szeroką gamę ładunków:
- skonteneryzowane
- masowe
- płynne
- i inne.
Port w Mumbaju jest obsługiwany przez rozległą sieć połączeń kolejowych i drogowych.
Przepustowość portu w Mumbaju w 2022 roku: 62 mln ton
6. Port Wiśakhapatnam (INVTZ), Andhra Pradesh

Port Wiśakhapatnam powstał w 1933 roku i znajduje się w stanie Andhra Pradesh na wschodnim wybrzeżu Indii. W XVII wieku był bazą dla filii Kompanii Wschodnioindyjskiej. Teraz znajduje się tam m.in. największa stocznia w kraju, Hindustan Shipyard Limited. Port jest podzielony na trzy porty i obsługuje głównie:
- kontenery
- węgiel
- rudy żelaza
- produkty naftowe.
Przepustowość portu Wiśakhapatnam w 2022 roku: 63 mln ton
5. Port Haldia (INHAL), Bengal Zachodni

Port Haldia powstał w 1967 roku w Bengalu Zachodnim. Jest to jeden z najbardziej ruchliwych i najważniejszych portów w Indiach. Port obsługuje około 80% międzynarodowego handlu Indii. Posiada on system doków z 12 miejscami do cumowania. Port Haldia jest przystosowany do obsługi ładunków takich jak:
- pojazdy (ro-ro)
- kontenery
- węgiel
- rudy żelaza
- drobnica
- zwierzęta hodowlane.
Przepustowość portu Haldiaw 2022 roku: 62 mln ton
4. Jawaharlal Nehru Port/Nhava Sheva (INNSA), Maharasztra

Port Jawaharlal Nehru to największy port kontenerowy w Indiach i jeden z 30 największych portów na świecie. Znajduje się na zachodnim wybrzeżu i obsługuje około połowy ładunków kontenerowych w Indiach. Powstał w 1989 roku jako port satelitarny dla innego portu. Port Nhava Sheva ma pięć terminali kontenerowych i obsługuje:
- pojazdy
- kontenery
- inne rodzaje ładunków.
Port Jawaharlal Nehru jest połączony koleją i drogą z Mumbajem.
Przepustowość portu Jawaharlal Nehru w 2022 roku: 75 mln ton
3. Port Paradip (INPRT), Orisa

Port Paradip położony jest na wschodnim wybrzeżu Zatoki Bengalskiej. Jest to najgłębszy port w Indiach. Rok założenia portu to 1966. Jego głównym celem jest eksport węgla. Port posiada 14 nabrzeży i mnogość urządzeń do obsługi ładunków:
- skonteneryzowanych
- masowych
- drobnicowych
- rudy żelaza
- i innych.
Port jest połączony drogą kolejową i lądową.
Przepustowość portu Paradip w 2022 roku: 135 mln ton
2. Port Deendayal / Kandla (INIXY), Gudźarat

Port Deendayal (dawniej Kandla) to główny port morski w Indiach Zachodnich założony w 1965 roku. Odgrywa on kluczową rolę w obsłudze ładunków do/z Pakistanu i Bliskiego Wschodu. Obsługuje szeroką gamę ładunków, takich jak:
- produkty naftowe
- chemikalia, nawozy
- ziarna
- minerały
- skonteneryzowane
- drobnicowe.
Port Deendayal jest podłączony do sieci kolejowej i posiada terminal kontenerowy do przeładunku.
Przepustowość portu Deendayal w 2022 roku: 137 mln ton
1. Port Mundra (INMUN), Gudźarat

Port Mundra znajduje się na północno-zachodnim wybrzeżu Indii. Powstał w 1998 roku. Jest jedynym dużym prywatnym portem w Indiach i odpowiada za 24% morskiego ruchu towarowego w całych Indiach. Przepustowość portu Mundra wynosi 60 mln ton rocznie. Posiada największy na świecie terminal importowy węgla (40 mln ton rocznie).
Port obsługuje różnorodne ładunki, takie jak:
- kontenery (1,5 mln TEU rocznie, 6 stanowisk)
- suche ładunki masowe (10 stanowisk)
- płynne (3 stanowiska)
- drobnicowe.
Port Mundra to jedyny port morski w Indiach, który ma bezpośrednie połączenie kolejowe z obszarami położonymi w głębi lądu.
Przepustowość portu Mundra w 2022 roku: 150 mln ton
Największe porty w Indiach
Indyjska flota handlowa jest jedną z największych na świecie, a najważniejsze porty Indii odgrywają istotną rolę w jej gospodarce. Mamy nadzieję, że przedstawienie profili każdego portu ułatwi wybór portu nadania/docelowego dla ładunku w Indiach.