95% handlu zagranicznego w Indiach względem ilości odbywa się głównie poprzez porty morskie. Na terenie kraju istnieje dwanaście głównych portów morskich oraz 187 zgłoszonych portów drobnych i pośrednich. W poniższym artykule przedstawiamy największe porty w Indiach.
Największe porty w Indiach
Port Jawaharlal Nehru
Port Jawaharlal Nehru to największy port kontenerowy Indii, należący również do TOP 50 największych portów na świecie (zajmuje 27 miejsce). Określany jest również jako JNPT i Nhava Sheva. Powstał 26 maja 1989 roku. Port obsługuje 55% ładunków kontenerowych w kraju, przekraczając tym samym 4 mln TEU.
Ustanowiono cel osiągnięcia 10 mln TEU do roku 2020-2021, poprzez budowę dwóch kolejnych terminali. Dodatkowo cały czas modernizowana jest łączność w głębi lądu (w tym kolej).
Głównymi towarami eksportowanymi z tego portu są m.in. tekstylia, chemikalia, produkty farmaceutyczne, artykuły sportowe, dywany, maszyny oraz tworzywa sztuczne.
Port Mumbai (Bombaj)
Port Mumbai (Bombaj) to jeden z największych portów zachodnich Indii. Jest to naturalny, głębinowy port, który zajmuje powierzchnię 400 km2. Pierwszy dok wybudowano już w 1870 roku, natomiast cały port jako spółka został założony w 1873 roku.
Już od momentu powstania port stanowił tzw. „bramę do Indii”. Odegrał znaczącą rolę w rozbudowaniu gospodarki kraju. Posiada trzy zamknięte mokre doki: Victoria Dock, Prince’s Dock, a także Indira Dock.
Port stał się pierwszym terminalem kontenerowym w Indiach, który obsługiwał ponad 2 mln TEU w ciągu roku.
W porcie działają m.in. takie firmy jak COSCO, CMA/CGM, Evergreen, Hapag Lloyd, Hyundai, MSC, czy też UASC.
Przewidywany czas dostawy z portu Mumbai do Gdyni to około 31 dni.
Port Visakhapatnam
Visakhapatnam to jeden z głównych portów w Indiach i jedyny tak duży port w Andhra Pradesh. Jest jednym z największych portów w Indiach pod względem ilości przeładowywanych ładunków. W 2017 roku przeładowano ponad 0,5 mln TEU ładunków. Znajduje się na wschodnim wybrzeżu Indii.
Port został otwarty pod koniec 1933 roku. Obecnie składa się z trzech części, czyli portu zewnętrznego, portu wewnętrznego i przystani rybackiej. Zewnętrzy port posiada sześć koi, natomiast wewnętrzny składa się z osiemnastu miejsc do cumowania. Port zewnętrzny jest w stanie pomieścić statki o nośności 150 tys. i zanurzeniu do 17 metrów. Wewnętrzny port mieści statki o zanurzeniu do 11 metrów.
Głównymi towarami będącymi przedmiotem ładunku w porcie są m.in. odzież, ruda manganu, juta, a także indygo.
Port jest stale modernizowany, aby ułatwić handel międzynarodowy.
Port Kochin
Port Kochin to szybko rozwijające się centrum logistyczne, które powoli staje się znaczącym międzynarodowym terminalem przeładunkowym. Jest to główny port morski położony na południowo-zachodnim wybrzeżu Indii (Morze Arabskie i Morze Laccadive). Kochin znajduje się na dwóch wyspach: Willingdon Island i Vallarpadam. Funkcjonuje od 1928 roku.
W 2016 roku w porcie przeładowano ponad 400 tys. TEU ładunków.
Wejście do portu ma długość 10000 m i szerokość 200 m. Głębokość portu wynosi natomiast 13,5 m. Wewnętrzna zatoka jest podzielona na dwa nawigacyjne kanały: kanał Ernakulum i kanał Mattancheri.
Port Kolkata (Kalkuta)
Port Kalkuta to port rzeczny, który oddalony jest o 203 km od morza. Jest to najstarszy port operacyjny w Indiach – został założony w 1870 roku przez Brytyjską Kompanię Wschodnioindyjską.
Pomimo swojej lokalizacji port jest najlepszym wyborem przy transporcie na kontynent. Znany jest przede wszystkim z największej suchej przystani w Indiach, najniższej stawki za obsługę kontenera w Haldii, najniższego kosztu przestoju statku w Systemie Kolkata Docks, a także z najbardziej nowoczesnego systemu zarządzania ruchem statków.
Port posiada dwa systemy – system dokowy Dock Kalkuta w Kalkucie z nabrzeży naftowych w Baj Baj i system kompleksu Dock Haldii w Haldii.
Kolkata obsługuje 17,1% wszystkich statków, jakie pływają po indyjskich portach. W 2017 roku w porcie przeładowano ponad 7 mln TEU ładunków.
Czas importu z indyjskiego portu do Gdyni zajmuje około 36 dni.

Port Chennai
Port Chennai to jeden z największych portów w Indiach, a do tego jeden z najstarszych. Położony jest w południowo-wschodnich Indiach. Rozpoczął swoją działalność w 1881 roku, jednakże handel morski w tym miejscu zaczął się już w 1639 roku na niezabudowanym brzegu.
Posiada własne linie kolejowe, trzy doki, a także dwadzieścia cztery koje. Cały port jest sztucznie otworzony. Określany jest również „bramą Indii Południowych”.
W 2015 roku w porcie przeładowano około 1,5 mln TEU ładunków.
Port zajmuje powierzchnię 274 hektarów, przy czym podzielony jest na strefę północą, południową oraz środkową.
Z portu najczęściej eksportowane są takie towary jak ruda żelaza, skóry czy tkaniny bawełniane. Importowana jest natomiast stal, pszenica, żelazo i maszyny.
Port Kandla
Port Kandla to port morski znajdujący się w okręgu Kutch w zachodnich Indiach. Jest to jeden z głównych portów na zachodnim wybrzeżu. Został zbudowany w latach 50. ubiegłego wieku.
W 2017 roku port obsługiwał 600 tys. TEU ładunków.
Specjalna strefa ekonomiczna portu Kandla była pierwszą strefą ekonomiczną otworzoną w Indiach.
Aktualnie port Kandla jest indyjskim centrum eksportowania zbóż i importowania ropy naftowej, chemikaliów, żelaza oraz stali.
Opisywany port obecnie przygotowuje się do zwiększenia możliwości przeładunkowych dzięki udziałowi sektora prywatnego.
Największe porty w Indiach
Obecnie porty morskie w Indiach stają się ważnym celem dla zagranicznych inwestorów. Planowane są kolejne modernizacje, które mają na celu polepszenie jakości usług w indyjskich portach i zwiększenie ilości przeładunków.
Sprawdź również jak prezentują się największe porty w Europie i największe porty w Chinach.