Nowy międzynarodowy lądowo-morski korytarz handlowy (ILSTC) to pasaż logistyczny i handlowy z węzłem operacyjnym w Chongqing, będący częścią Inicjatywy Pasa i Szlaku. Obejmuje on rozległy obszar logistyczny, łączący przede wszystkim zachodnie Chiny i Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). ILSTC znacząco skrócił czas dostaw nie tylko w kraju, ale także do/z Azji, Afryki i Europy.
Nowy międzynarodowy lądowo-morski korytarz handlowy (New Int’l Land-Sea Trade Corridor)
Nowy międzynarodowy lądowo-morski korytarz handlowy (New International Land-Sea Trade Corridor, ILSTC, 陆海新通道) ma ogromny wpływ na rozwój handlu, transportu i gospodarki Chin oraz Azji Południowo-Wschodniej. Koncentruje się na pobudzeniu handlu w zachodniej części Chin, włączając w to miasto wydzielone Chongqing, a także prowincje Guangxi, Guizhou, Gansu, Qinghai, Xinjiang, Yunnan, Sichuan, Ningxia i Shaanxi.

ILSTC wdrożono w życie w 2015 roku w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku. Umożliwiło to bardziej efektywny przewóz głównie świeżych produktów (owoce morza, mięso i owoce) z krajów ASEAN (Brunei, Kambodża, Indonezja, Laos, Malezja, Birma, Filipiny, Singapur, Tajlandia, Wietnam) do Chin oraz części zamiennych i pojazdów z Chin na rynek ASEAN. Od momentu uruchomienia ożywił się handel Chin nie tylko z krajami ASEAN, ale także z Afryką i Europą.
Międzynarodowy lądowo-morski korytarz handlowy obejmuje
- transport drogowy
- transport morski
- transport lotniczy
- transport kolejowy
- ponad 330 portów w 113 krajach.
Jednym z najważniejszych rodzajów transportu w ILSTC jest transport intermodalny. Na przykład w marcu 2023 r. liczba intermodalnych przewozów morsko-kolejowych w ramach ILSTC przekroczyła 25 tys.
ILSTC umożliwia
- rozwój regionalnej gospodarki i poprawę efektywności usług logistycznych
- wzmocnienie pozycji wydzielonego miasta Chongqing jako międzynarodowego centrum logistycznego
- zwiększenie efektywności odpraw celnych; skrócono czas potrzebny na przyjęcie kontenera do nawet kilku godzin
- zmniejszenie całkowitego kosztu logistyki
- dostęp do głównych węzłów logistycznych w Singapurze i regionach ASEAN/UE przez port w zatoce Beibu w Guangxi
- przewóz towarów z Chin do Singapuru najkrótszą drogą
- dostarczenie cargo do krajów takich jak Tajlandia w 20 dni
- dostarczenie towarów do Afryki (np. Nigerii i Mozambiku) w 40 dni zamiast 50 dzięki strategicznej współpracy między New Land-sea Corridor Operation Co., Ltd. a Pacific International Lines (PIL).
Zdjęcie: Xinhua/Zhang Ailin