Nowy międzynarodowy lądowo-morski korytarz handlowy

Nowy międzynarodowy lądowo-morski korytarz handlowy (ILSTC) to pasaż logistyczny i handlowy z węzłem operacyjnym w Chongqing, będący częścią Inicjatywy Pasa i Szlaku. Obejmuje on rozległy obszar logistyczny, łączący przede wszystkim zachodnie Chiny i Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). ILSTC znacząco skrócił czas dostaw nie tylko w kraju, ale także do/z Azji, Afryki i Europy.

Nowy międzynarodowy lądowo-morski korytarz handlowy (New Int’l Land-Sea Trade Corridor)

Nowy międzynarodowy lądowo-morski korytarz handlowy (New International Land-Sea Trade Corridor, ILSTC, 陆海新通道) ma ogromny wpływ na rozwój handlu, transportu i gospodarki Chin oraz Azji Południowo-Wschodniej. Koncentruje się na pobudzeniu handlu w zachodniej części Chin, włączając w to miasto wydzielone Chongqing, a także prowincje Guangxi, Guizhou, Gansu, Qinghai, Xinjiang, Yunnan, Sichuan, Ningxia i Shaanxi.

Nowy międzynarodowy lądowo-morski korytarz handlowy mapa
Obszar w Chinach w ramach ILSTC

ILSTC wdrożono w życie w 2015 roku w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku. Umożliwiło to bardziej efektywny przewóz głównie świeżych produktów (owoce morza, mięso i owoce) z krajów ASEAN (Brunei, Kambodża, Indonezja, Laos, Malezja, Birma, Filipiny, Singapur, Tajlandia, Wietnam) do Chin oraz części zamiennych i pojazdów z Chin na rynek ASEAN. Od momentu uruchomienia ożywił się handel Chin nie tylko z krajami ASEAN, ale także z Afryką i Europą.

Międzynarodowy lądowo-morski korytarz handlowy obejmuje

  • transport drogowy
  • transport morski
  • transport lotniczy
  • transport kolejowy
  • ponad 330 portów w 113 krajach.

Jednym z najważniejszych rodzajów transportu w ILSTC jest transport intermodalny. Na przykład w marcu 2023 r. liczba intermodalnych przewozów morsko-kolejowych w ramach ILSTC przekroczyła 25 tys.

ILSTC umożliwia

  • rozwój regionalnej gospodarki i poprawę efektywności usług logistycznych
  • wzmocnienie pozycji wydzielonego miasta Chongqing jako międzynarodowego centrum logistycznego
  • zwiększenie efektywności odpraw celnych; skrócono czas potrzebny na przyjęcie kontenera do nawet kilku godzin
  • zmniejszenie całkowitego kosztu logistyki
  • dostęp do głównych węzłów logistycznych w Singapurze i regionach ASEAN/UE przez port w zatoce Beibu w Guangxi
  • przewóz towarów z Chin do Singapuru najkrótszą drogą
  • dostarczenie cargo do krajów takich jak Tajlandia w 20 dni
  • dostarczenie towarów do Afryki (np. Nigerii i Mozambiku) w 40 dni zamiast 50 dzięki strategicznej współpracy między New Land-sea Corridor Operation Co., Ltd. a Pacific International Lines (PIL).

Zdjęcie: Xinhua/Zhang Ailin

Oceń wpis

5 / 5