Chiny to największy partner handlowy Kazachstanu, a przez ostatnie 30 lat współpracy, wielkość obrotów między tymi krajami wzrosła 70-krotnie. Przez Kazachstan przechodzą dwie linie kolejowe kluczowe na trasie Chiny-Europa, przez punkt graniczny Alashankou-Dostyk oraz suchy port kolejowy w Khorgos. Niedługo powstanie nowy port kolejowy na trasie Chiny-Kazachstan na północ od tych punktów.
Nowy port kolejowy na trasie Chiny-Kazachstan
Trzeci port kolejowy na trasie Chiny-Kazachstan zostanie wybudowany między chińskim portem Baketu (Tacheng w prowincji Xinjiang) i kazachskim Abai Oblast (punkt zwany jest także Tacheng-Bakhty). Lokalizacja została ujawniona przez kazachskiego ambasadora w Chinach Shahrata Nuresheva. Nie jest jeszcze wiadomo jednak, kiedy zaczną się prace nad projektem. Obie strony liczą jednak na to, że projekt zostanie zrealizowany jak najszybciej to możliwe. Koncepcja trzeciego terminalu pojawiła się już w Planie Budowy i Rozwoju Kolei Ekspresowej Chiny-Europa (2016-2020). Szybsza realizacja projektu jest możliwa dzięki temu, że w 2019 r. powstała linia Karamay-Tacheng.

Towarowy ruch kolejowy jest w miarę równomiernie rozłożony między dwa porty w Alashankou-Dostyk oraz Khorgos, lecz to nie wystarcza. Obydwa terminalne są często zatłoczone. 90% ruchu to towary przewożone z Chin do Europy; reszta to przewozy regionalne. W przypadku dużego obłożenia, towary do Europy mają pierwszeństwo przed lokalnymi dostawami.
Inne zmiany na trasie Chiny-Europa
Zmiany są wprowadzane we wszystkich kolejowych punktach granicznych. Zrealizowano już projekty ulepszające istniejące dwa punkty graniczne. Przepustowość w Khorgos, największym suchym porcie w Azji Środkowej, w tym roku została zwiększona dzięki nowemu zestawowi torów kolejowych (1435 mm). Dzięki temu port jest w stanie obsłużyć dwa razy więcej pociągów dziennie niż poprzednio (zamiast 19-20 pociągów, 9-10 pociągów).
Przepustowość kazachskiego portu kolejowego Dostyk uległa powiększeniu od 2021 roku. Nowe miejsce przeładunkowe w porcie pozwoliło na większą efektywność – wielkość wzrosła dwukrotnie z 160 tys. TEU do 320 tys. TEU.
Co to oznacza dla handlu?
Połączenia kolejowe związane z Inicjatywą Pasa i Szlaku są jednym z głównych tematów w regionie. Nowy port przeładunkowy wzmocni więzi gospodarcze między Chinami, Azją Centralną i Europą. Co więcej, utwierdzi on pozycję Kazachstanu jako logistycznie ważnego obszaru. Dzięki współpracy stron, euroazjatycki transport kolejowy jeszcze przybierze na znaczeniu.