Obniżenie opłat za usługi portowe w Chinach

Od momentu pojawienia się nowego koronawirusa (COVID-19) zaobserwowano globalne spowolnienie gospodarcze. W związku z tym 3 marca premier Chin Li Keqiang na posiedzeniu Rady Stanu ogłosił środki mające na celu zmniejszenie kilku opłat portowych i tym samym ożywienie tego sektora gospodarki. Sprawdź jak będzie wyglądało obniżenie opłat za usługi portowe w Chinach.

Wpływ koronawirusa na transport morski

Aż 90% globalnego handlu, w tym dostawy żywności, paliw i leków, przeprowadzane jest drogą morską. Dodatkowo, siedem najbardziej ruchliwych portów na świecie jest zlokalizowanych w Chinach. Z tego powodu też kryzys związany z koronawirusem, który rozpoczął się w Wuhan w prowincji Hubei, stanowi poważne zagrożenie dla transportu morskiego. Powolne ożywienie w sektorze logistycznym nadal powoduje opóźnienia w dostawach i może wpływać na ceny towarów.

Zakłócenie kanału handlowego widać wyraźnie dzięki analizie liczby statków, zawijających do portów. Przewoźnicy anulowali już 21 rejsów na szlaku handlowym USA-Azja i Pacyfik i aż 61 rejsów między Europą i Azją.

Spośród światowych przewoźników, zmianę najbardziej dotkliwie odczuje firma Maersk, dla której działalność w Chinach stanowi 30% jej rocznych przychodów. Znaczący spadek w dochodach w pierwszym kwartale odczuje również firma Hapag Lloyd, której działalność w Chinach stanowi 25% rocznych przychodów grupy.

Chiny – obniżenie opłat za usługi portowe

Chiny wprowadzają obniżenie o 20% opłat portowych za ochronę ładunków i obiektów. Należy przy tym zaznaczyć, że stawki różnią się w zależności od produktu, więc procentowy spadek będzie miał inną wartość gotówkową dla poszczególnych towarów. Obniżka ta weszła w życie 1 marca i ma obowiązywać do 30 czerwca 2020 roku. Anulowane mają być również obowiązkowe opłaty za działania ratownicze w przypadku statków towarowych innych niż tankowce.

Obniżenie opłat za obsługę portów ma na celu zachęcić firmy do zwiększenia importu oraz eksportu i w ten sposób promować wznowienie pracy firm logistycznych. Według szacunków tego typu, zmiana przełoży się na oszczędność dla przedsiębiorstw i firm spedycyjnych o łącznej wartości prawie 380 milionów juanów (około 54,87 milionów dolarów amerykańskich).

Poza tym wprowadzono zwolnienie od cła na budowę portów, pobieranego od przedsiębiorstw korzystających z obiektów portowych, które władze portowe pobierają w celu utrzymania i poprawy działalności portu. Zawieszenie opłaty ma trwać do 30 czerwca 2020 roku. Dodatkowo, opłaty za zatrzymanie kontenerów mają zostać zmniejszone o połowę.

Inne chińskie postanowienia dotyczą przede wszystkim wzmocnienia współpracy między portami, przedsiębiorstwami żeglugowymi i właścicielami ładunków. Operatorzy portów są również zachęcani do preferencyjnego traktowania małych i mikroprzedsiębiorstw dotkniętych spadkami dochodów.

Sytuacja w Chinach – ograniczenia

W styczniu większość chińskich fabryk pozostawała zamknięta lub ich działalność została mocno ograniczona. W związku z tym, liczba zawinięć do portów w Szanghaju i Yangshan spadła w styczniu o 17% w porównaniu z tym samym okresem w poprzednim roku. Chociaż na tę chwilę  operacje załadunku i rozładunku działają normalnie, to usługa barki jest opóźniona we wszystkich portach w Chinach.

W celu powstrzymania rozprzestrzeniania się koronawirusa, Rząd Chin podjął decyzję o zatrzymaniu pracowników powracających do swoich miejsc pracy po Chińskim Nowym Roku. Z tego względu, pracownicy portowi nie byli w stanie dokonywać rozładunku w portach, zabrakło także kierowców ciężarówek do transportu materiałów i tym samym wstrzymano logistykę portową.

Statki z załogą z Wuhan lub prowincji Hubei są ograniczone do postoju w portach Putian i Quanzhou. W porcie Ningbo statki takie zostaną umieszczone w izolacji na 14 dni przed zacumowaniem.

Zejście z pokładu zostało całkowicie ograniczone we wszystkich portach. Wszelkie statki cumujące w portach Tianjin, Dalian i Xiamen są zobowiązane do przedstawienia oświadczenia zdrowotnego przed cumowaniem. Dodatkowo, codzienne noszenie masek i kontrola temperatury zostały zainicjowane jako działanie zapobiegawcze względem koronawirusa.

Koronawirus – środki zapobiegawcze w portach

Wszystkie główne porty na świecie przyjęły 14-dniowy okres kwarantanny dla statków przybywających z Chin lub tranzytujących przez Chiny. Statki przybywające z Chin są zobowiązane do zgłaszania stanu zdrowia członków załogi i pasażerów przed zacumowaniem.

Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS) podała do wiadomości, że wprowadzenie odpowiednich środków zapobiegawczych przez porty i organizacje żeglugowe pomoże uniknąć zamykania portów i wstrzymania handlu morskiego. ICS wznowiło kontrolę we wszystkich portach na obszarach dotkniętych koronawirusem, w celu odizolowania pasażerów wykazujących objawy choroby i ograniczenia jej rozprzestrzeniania się na inne kraje.