Ograniczenia wagowe w transporcie

W dzisiejszych czasach transport kontenerowy jest główną i najpopularniejszą formą transportu. Pozwala na przewóz towarów na duże odległości między kontynentami. Kontenery można przewozić różnymi rodzajami transportu, co zazwyczaj dla importerów jest bardzo wygodne i opłacalne. Kontenery na całym świecie są unifikowane – oznacza to, że mają takie same rozmiary oraz ograniczenia wagowe, aby proces logistyczny odbywał się wszędzie na podstawie tych samych schematów na całym świecie. Jednak trzeba zwrócić uwagę na ograniczenia wagowe, jakie obowiązują w określonych rodzajach transportu. Poniżej przedstawiamy ograniczenia wagowe w transporcie morskim, kolejowym, lotniczym oraz drogowym.

ograniczenia wagowe w transporcie

Ograniczenia wagowe w transporcie morskim

Jest to najpopularniejsza forma transportu towarów z Chin. Transport morski jest też najtańszym i najwygodniejszym sposobem przewozu.

Kontener dobierany jest w zależności od masy i kubatury ładunku. Chiński producent z reguły eksportuje oraz produkuje towar w ilości dostosowanej dla danego typu kontenera. Masa maksymalna ładunku to 20-24t/ na kontener, co rozwiązuje problem limitów drogowych w  kraju importera. Zgodnie z Konwencją SOLAS od 1 lipca 2016 r. każdy kontener ładowany na statek musi mieć zweryfikowaną wagę ładunku. Dotyczy to wysyłek na całym świecie, nie tylko z Chin.

Ograniczenia wagowe w transporcie lotniczym

Nie ma szybszego środka transportu niż samolot. Za pomocą transportu powietrznego zazwyczaj przewozi się produkty o wysokiej wartości, łatwo psujące się, czy takie, które muszą zostać dostarczone jak najszybciej. Niestety, znaczącym minusem tego rodzaju transportu jest wysoka cena. Jednostką ładunkową w przewozie lotniczym są kilogramy.

W transporcie lotniczym występują ograniczenia, które są zazwyczaj związane po prostu z wielkością samolotu. Ze względu na to, że część towarów przewożona jest samolotami pasażerskimi, wysokość ograniczona jest do 158 cm. Towar, którego wysokość przekracza 158 cm jest ładowany na samoloty typu frachtowiec. Są też specjalne zlecenia, tzn. samoloty charterowe – np. przewóz dużych konstrukcji stalowych, które lecą dedykowanym samolotem. Ograniczeniem są gabaryty przesyłki, która powinna zmieścić się jako bagaż podręczny.  Standardowe wymiary przesyłki lotniczej to zazwyczaj kartony, skrzynki luzem o max wadze 100 kg, a palety o wymiarach 120 x 80 x 80 o wadze 1000 kg.

Ograniczenia wagowe w transporcie kolejowym

Transport kolejowy jest bardzo opłacalną formą dla importera. Wiąże się ze stosunkowo niską ceną, a także krótkim czasem, gdyż transport koleją zajmuje z reguły ok. 15 dni. Kolej szerokotorowa w transporcie kolejowym przyjmuje do 26 ton towaru w kontenerze. Należy jednak pamiętać, że ograniczenia wagowe w transporcie drogowym są mniejsze niż te w kolejowym. W związku z tym, aby nie ponosić kosztów dodatkowego przeładowania, najlepiej skorzystać z opcji przewozu intermodalnego. Ten rodzaj transportu zapewnia dostarczenie towaru wykorzystując więcej niż jedną gałąź transportu. Stosuje się to zazwyczaj w przypadku transportu kolejowego oraz drogowego. Wykorzystuje się dodatkowe nadwozia wymienne lub naczepy samochodowe, które pozwalają na transport kontenerów bez ich przeładowywania. Transport samochodowy sprawdza się w tym wypadku na odcinkach odwozowych lub dowozowych, możliwie jak najkrótszych.

Ograniczenia wagowe w transporcie drogowym

Ograniczenia – limity wagowe dla kontenerów w transporcie drogowym:

  • dla kontenera 20 ft maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru (wraz z opakowaniem) 21 ton
  • dla kontenera 40 ft HC maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru (wraz z opakowaniem) 22 tony 
  • dla kontenera 20 Reefer maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru (wraz z opakowaniem) 21 ton
  • dla kontenera 40 Reefer maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru (wraz z opakowaniem) 22 tony 
  • dla kontenera 40 HC Reefer maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru (wraz z opakowaniem) 21 ton

Ograniczenia i limity wagowe dla transportu plandekowego w transporcie drogowym na terenie Polski wynoszą maksymalnie do 24 ton towaru brutto (wraz z opakowaniem). W związku z zaostrzonymi kontrolami inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (ITD), którzy przystąpili do rygorystycznego egzekwowania przepisów ruchu drogowego, szczególnie w zakresie nacisków na oś pojazdów przewożących towary, należy zwrócić uwagę na konieczność przestrzegania limitów wagowych.

Waga ładunku wraz z wagą kontenera nie może być wyższa od 24 ton. W przypadku przewozu kontenera z wagą większą, kierowca powinien złożyć pisemne oświadczenie o dokładnej odległości przewozu towaru. W przypadku braku takiej deklaracji lub jeśli odległość przekracza 150 km od terminala, kontener nie zostanie wypuszczony z terminala i dopuszczony do transportu.

Zarówno każdemu importerowi jak i eksporterowi zaleca się zapoznanie z ograniczeniami wagowymi w transporcie.