Wypadek ONE Apus

30 listopada 2020 r., kontenerowiec ONE Apus płynący z Yantian w Chinach do Long Beach w Kalifornii, USA, napotkał gwałtowną burzę. W konsekwencji, ONE Apus stracił nawet ¼ przewożonego cargo.

Wypadek ONE Apus

Kontenerowiec ONE Apus zbudowany w 2019 r. pod japońską banderą wyruszył w rejs z Yantian do Long Beach trasą Far East Pacific 2 (FP2). Przeciętna podróż trwa 14 dni. Lecz ten konkretny kontenerowiec (IMO #9806079) z powodu niesprzyjających warunków pogodowych zmuszony był przerwać rejs i wyruszyć w stronę Japonii. Przypłynie on do Kobe 8 grudnia.

Gwałtowna burza na Oceanie Pacyficznym o sile wiatru 4° w skali Beauforta i falach sięgających kilka metrów spowodowała kołysanie się statku, co zdestabilizowało ustawione kontenery. Szacuje się utratę 1900 kontenerów, wśród których znajduje się także przynajmniej kilkadziesiąt kontenerów wypełnionych towarami niebezpiecznymi. Żaden członek załogi statku nie ucierpiał.

One Apus komórka burzowa
Komórka burzowa, źródło: twitter.com/SamChambers

Kontenerowiec należy do Chidori Ship Holding LLC, zarządzany jest przez NYK Ship Management i ubezpieczony przez Japan P&I Club. Suma ubezpieczenia może sięgnąć wysokości 50 milionów dol. amerykańskich.

Jak powiadomiło ONE, gdy tylko statek przycumuje w Japonii, zostaną przeprowadzone działania w celu dokładnego przeliczenia strat i przymocowania na nowo kontenerów.

Po nieszczęśliwym wypadku wydano ostrzeżenie nawigacyjne do JRCC w Honolulu oraz Guam dla żeglugi na obszarze zagrożonym o możliwej kolizji ze szczątkami cargo ONE Apus.

Wypadek kontenera ONE Apus jest najpoważniejszy od czasu zatonięcia MOL Comfort w 2013 r. Dla porównania, średnia roczna utrata kontenerów z trzech ostatnich lat wynosi 779. Bliźniaczy statek ONE Apus o nazwie ONE Aquila także utracił kontenery w październiku 2020 r., lecz na mniejszą skalę – około 100 kontenerów. Obydwa kontenery zostały zbudowane w stoczni Japan Marine United Corporation w Kure.

Przyczyn utraty kontenerów można doszukiwać się między innymi w niewłaściwym przymocowaniu ładunków. Nigdy nie ma się stu procentowej pewności, że kontenery bezpieczne przypłyną do portu przeznaczenia, dlatego warto zainwestować i wykupić ubezpieczenie kontenerów.

Przeczytaj o innych wypadkach, skutkujących w utracie cargo.

Źródło fotografii: twitter.com/MasContainer

Oceń wpis

4 / 5