Mimo że na świecie obserwuje się trend rozluźniania restrykcji związanych z walką z wirusem, Chiny pozostają nieugięte. Niedawno wprowadzona izolacja Szanghaju wpłynęła nie tylko na opóźnienia statków w Chinach; to tymczasowe rozwiązanie jest w stanie wywrzeć wpływ na globalną gospodarkę.
Chińska metoda na wirusa
Chiny w obliczu pandemii wprowadziły politykę „zero-covid”. W praktyce oznacza to, że nawet pojedynczy wykryty przypadek zachorowania może doprowadzić do zamknięcia miasta i/lub masowego testowania. Każda osoba z wynikiem pozytywnym musi zostać hospitalizowana. Podczas, gdy pozostałe kraje znoszą ograniczenia, Chiny mocno trzymają się tej strategii, która jest świetnym narzędziem kontrolnym i propagandowym.
Opóźnienia statków w Chinach
Lockdown nie sprzyja gospodarce. Chiny, uznawane za fabrykę świata, są istotne dla właściwie funkcjonującej gospodarki globalnej. Lokalne decyzje są w stanie naruszyć światowy łańcuch logistyczny i z taką sytuacją mamy teraz do czynienia.
Rozprzestrzenianie się omikronu w Chinach, wysoce zaraźliwego wariantu koronawirusa, wywarło presję na chińskie władze. Zaobserwowano wzrost zakażeń w Hongkongu, zadecydowano o odizolowaniu całej prowincji na północy kraju, następnie Shenzhenu – globalnego centrum technologii oraz Szanghaju – jednego z największych ośrodków finansowych na świecie. Efekty decyzji tamtejszych władz odczuje cały świat.
Shenzhen i Szanghaj to jedne z największych portów kontenerowych na świecie. Ledwo co zniesiono izolację Shenzhenu, to ogłoszono zamknięcie Szanghaju. Operacje w porcie Shenzhen zostały ograniczone i przewoźnicy zmuszeni zaakceptować bezczynny postój przed portem bądź podjąć decyzję o zmianie trasy. Przez okres lockdownu cargo przekierowywano do portów w Qingdao, Ningbo-Zhoushan, Tianjinie i właśnie Szanghaju. W konsekwencji, wielkość przewozów morskich z portu Shenzhen w marcu 2022 r. zmalała o niemalże 1/3.

W obliczu izolacji Szanghaju sprawa stała się jeszcze bardziej skomplikowana. Szacuje się, że w i przy portach kontenerowych na obsługę oczekuje przynajmniej pięć razy więcej statków niż normalnie. Port w Szanghaju działa w ograniczonym zakresie, a jego przepustowość spadła o 40% w skali tygodnia. SIPG (Shanghai International Port Group) zapewnia, że działania na terenie portów przebiegają tak jak dotychczas. Równocześnie, sąsiedni port Ningbo-Zhoushan zaobserwował ponadprzeciętną dzienną przepustowość.

Wpływ izolacji chińskich miast kluczowych dla światowej gospodarki
W uwagi na wprowadzone restrykcje w chińskich miastach, obserwuje się takie skutki jak:
- ograniczone możliwości produkcyjne fabryk
- zamknięcie magazynów
- dłuższy okres oczekiwania na cargo w porcie nadania i przeznaczenia
- zmniejszenie przepustowości w portach
- obniżone możliwości przewozowe pojazdów ciężarowych
- wyższy fracht
- zmiana tras przewoźników morskich
- zmniejszenie liczby wolnych kontenerów
- zaburzenie globalnego łańcucha dostaw
- kongestia w największych portach na świecie.
Bądź na bieżąco – sprawdź aktualności w branży TSL.