Pierwszy autonomiczny kontenerowiec powstanie w Chinach. Zhi Fei – Szybująca Mądrość – tak został nazwany skonstruowany w Chinach autonomiczny kontenerowiec. W połowie maja odbyła się uroczysta inauguracja prac nad statkiem w stoczni Qingdao.
Pierwszy autonomiczny kontenerowiec powstanie w Chinach
Autonomiczne kontenerowce to statki, które operują bez lub z niewielką interwencją człowieka. Pracę nad kilkoma z nich zaczęto w 2019 roku. Jednym z tych kontenerowców jest norweski Yara Birkeland, obecnie w budowie. Kontenerowiec o 120 TEU ma wypłynąć na wody najwcześniej w 2020 roku.
Kontenerowiec feeder (feeder container vessel) Zhi Fei będzie w stanie pomieścić 300 TEU. Statek został skonstruowany tak, by oddziaływał w mniejszym stopniu na środowisko. Wyposażono go w systemy zmniejszające emisję SOx, NOx, i CO2 oraz hałasu. Kontenerowiec o długości 117 metrów i szerokości 15 metrów będzie w stanie rozwinąć prędkość do 12 węzłów.
Na domiar tego, statek ten będzie pierwszym w Państwie Środka z zainstalowanym chińskim inteligentnym systemem nawigacji. Planowo budowa zostanie ukończona w czerwcu 2021 roku. Wtedy też zacznie się faza testów Zhi Fei.
W projekt zaangażowali się: Navigation Brilliance (Qingdao) Technology, Shanghai Marine Equipment Research Institute, China Waterborne Transport Research Institute oraz Shanghai Bestway Marine Engineering Design.
Budowa autonomicznego kontenerowca wpisuje się w strategię rozwoju gospodarczego Chin, mającej zapewnić wysoką pozycję kraju m.in. w innowacyjnym przemyśle stoczniowym.
Autonomiczne kontenerowce
Autonomiczne kontenerowce są przyszłością przemysłu morskiego. Zakłada się, że będą one nie tylko bezpieczniejsze, ale i tańsze w obsłudze dla linii żeglugowych. W dodatku, statki będą lżejsze i tym samym bardziej przyjazne środowisku. Uważa się także, że takie statki nie będą celem piratów tak często jak te tradycyjne.
Rozwiązanie to nie jest jednak bez wad. Niektóre systemy stosowane na pokładzie są skomplikowane i to załoga utrzymuje je w dobrym stanie. Brakuje też stosownych regulacji prawnych, np. w przypadku, gdy inny statek wyśle prośbę o akcję ratunkową. Nie jest pewne także, kto w razie zderzenia odpowiada za szkodę wyrządzoną innej jednostce pływającej. Najpoważniejszym wyzwaniem jednak jest zachowanie cyberbezpieczeństwa. Inteligentne systemy oraz zgromadzone dane są podatne na cyberataki i manipulację. Z takimi problemami muszą się zmierzyć konstruktorzy autonomicznych statków.