Planowane połączenie kolejowe Tajlandia-Chiny

Kolej panazjatycka nabiera realnych kształtów. Jednym z głównych tematów podjętych przez delegację tajskiego departamentu transportu w Laosie było planowane połączenie kolejowe Tajlandia-Chiny. Pierwsza faza budowy infrastruktury ma zostać zakończona do 2026 roku. Trasa kolejowa z Chin do Tajlandii przez Laos pozwoli na obniżenie kosztów transportu między tymi trzema krajami o nawet 50% w zbliżających się latach.

Planowane połączenie kolejowe Tajlandia-Chiny

Kolejowe przewozy towarowe to ważny sposób wejścia tajskich produktów na rynek chiński, który jest alternatywą dla przewozów morskich. Z ich rozwoju skorzystają przede wszystkim tajscy eksporterzy w branżach takich jak spożywcza (świeże owoce, przetworzona żywność) oraz urządzeń elektrycznych elektronicznych (transformatory, komputery, płytki drukowane). Szacuje się, że wielkość tajskiego eksportu do Chin drogą kolejową w 2022 r. wyniósł 61 mln USD, co stanowi ponad 5% całkowitego eksportu z Tajlandii do Chin.

Projekt kolei dużych prędkości między Chinami a Tajlandią w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku jest realizowany już od 2014 r. Trasa kolejowa ma prowadzić przez Bangkok, laoską stolicę Wientian do chińskich miast Yuxi i Kunming. Docelowo panazjatycka siatka połączeń ma obejmować nie tylko Tajlandię, Laos i Chiny, ale także Singapur, Kambodżę, Myanmar, Wietnam i Malezję. W przeciągu roku od otwarcia trasy kolejowej Chiny-Laos, przewieziono nią 8,5 mln pasażerów oraz 11,2 mln ton ładunków.

Kolej panazjatycka
Kolej Tajlandia-Chiny na mapie, czyli Linia Centralna od Bangkoku do Kunmingu

Największą bolączką na trasie Chiny-Tajlandia są różne rozstawy szyn (rozstaw metrowy w Tajlandii a standardowy 1435 mm w Chinach). W związku z tym pociągi muszą być przeładowywane na stacji granicznej, co wydłuża całkowity czas transportu i generuje dodatkowe koszty.

Pierwszy etap budowy trasy kolejowej Chiny-Tajlandia, łączącej Bangkok i północno-wschodnią część kraju, Nakhon Ratchasima (Korat), mimo opóźnień ma zostać zakończony zgodnie z planem w 2026 r. Prace nad nią trwają już od 2017 r. Trasa będzie miała 253 km długości i będzie kosztować ok. 5,4 mld USD. Druga faza projektu, która ma połączyć Korat z północną prowincją Nong Khai i podłączyć Tajlandię pod trasę Chiny-Laos, ma potrwać cztery lata. Infrastruktura zostanie oddana do użytku w 2028 r. Długość trasy kolejowej Nakhon Ratchasima-Nong Khai ma wynieść 356 km i kosztować ponad 9,1 mld USD. Projekt ma zostać w pełni zrealizowany w połowie 2029 r.

Planowane połączenie kolejowe Tajlandia-Chiny docelowo pozwoli na transport towarów koleją z Tajlandii przez Chiny do Polski. Zobacz, jak importować z Tajlandii.

Zdjęcie: 新华社

Oceń wpis

5 / 5