W czwartek 21 listopada odbyła się inauguracja nowego połączenia kolejowego z Chin do Polski. Do kontenerowego terminala DCT w gdańskim porcie przyjechał pociąg z Dalekiego Wschodu. Pierwszym transportem przyjechało 30 kontenerów, głównie z odzieżą i elektroniką. Następny pociąg z 41 kontenerami jest planowany w grudniu. Co więcej, regularne cotygodniowe transporty między Gdańskiem a miastem Xi’an w Chinach są planowane na styczeń 2020. Pociąg z Chin do Gdańska w 12 dni otwiera wiele nowych możliwości dla wymiany handlowej Polski i Państwa Środka.
Z Chin do Gdańska w 12 dni
Od 2010 roku DCT Gdańsk obsługuje bezpośrednie połączenia oceaniczne z Azją. Nowo otwarte połączenie uruchomione przez firmę Adampol z terminalem przeładunkowym w Małaszewiczach a DCT Gdańsk, daje możliwości na jeszcze większe usprawnienia wymiany handlowej Polski z Dalekim Wschodem. Dodatkowo, całe rozwiązanie skraca również czas dostawy towarów z Chin w okolice Londynu, Sztokholmu, Oslo oraz Helsinek przez Port Gdańsk. Obecnie czas przejazdu pociągu z miasta Xi’an do Gdańska wynosi tylko 12 dni, ale istnieje realna szansa na skrócenie transportu nawet do 10 dni.
Koszt transportu
Wybór transportu jest kwestią indywidualną. Każdy importer musi zdecydować, który rodzaj transportu bardziej mu się opłaca. Transport lotniczy jest najszybszy, ale również co za tym idzie jest także najdroższy. Przewóz kontenerów drogą morską jest najtańszy, ale i trwa najdłużej.
Statki z Azji do Europy płyną około 40-50 dni. Nowo otwarte połączenie trwa zaledwie 12 dni, ale należy liczyć się z kosztem rzędu 2 tysięcy dolarów za kontener. To czy taki transport nam się opłaca będzie zależało również od wartości towarów przewożonych drogą kolejową. Dodatkowo, jeśli uda nam się szybko sprzedać zamówiony towar to możemy zamówić go kilka razy w ciągu miesiąca i znów sprzedać. Wtedy koszty transportu równie szybko się zwrócą, ponieważ nie musimy już czekać ponad miesiąc na statek.
Jednakże, należy pamiętać, że transport kolejowy jest jedynie uzupełnieniem do transportu morskiego. Pociąg jednorazowo przewiezie około 50 kontenerów, a statek nawet 23 tysiące.
Co będzie przewożone tymi kontenerami?
Pociąg z Chin do Gdańska w 12 dni będzie przewoził odzież, kosmetyki, elektronikę oraz samochody. To głównie na samochodach chce się skupić firma Adampol. Zainteresowanie branżą motoryzacyjną jest ogromne. Firma chce, aby przez Gdańsk były one dystrybuowane dalej, do Anglii i krajów skandynawskich.
Co ciekawe, pociągi w drodze powrotnej do Chin będą przejeżdżały niedaleko Białorusi, Korei Południowej oraz przez Kazachstan. Te kraje zainteresowane są projektem i zarówno DCT Gdańsk jak i firma Adampol wyrażają chęć nawiązania wzajemnej współpracy. Ponadto, powrotne pociągi mogą być tańsze i konkurować kosztami z frachtem morskim.