Transport kolejowy to najdynamiczniej rozwijająca się gałąź logistyki. Ponadto transport kolejowy okazuje się idealną alternatywą dla drogiego transportu lotniczego i wysyłki towarów drogą morską, która trwa często ponad 40 dni. Kolej z Chin do Polski została uruchomiona na podstawie idei Jedwabnego Szlaku. Jak długo więc jedzie pociąg z Chin do Polski?
Spedycja kolejowa
Wieki temu Chiny i Europa połączone były przez Jedwabny Szlak, który poprowadzony był od Xi’anu, przez Azję Centralną do Konstantynopola. Przeważnie transportowano jedwab, żelazo i papier. Jednakże przez późniejsze otworzenie dróg morskich szlak stracił na znaczeniu. Teraz ponownie się otwiera i staje się bardzo znaczący w relacjach handlowych pomiędzy Azją i Europą.
Transport kolejowy na trasie Chiny – Polska został uruchomiony już w 2013 roku, jednak korzystanie z tego typu transportu nie było wtedy jeszcze takie popularne i powszechne. W tamtym czasie przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinping zainicjował Nowy Jedwabny Szlak.
Pomysł powstał w 2008 roku, kiedy to podpisano porozumienie o uproszczeniu zasad przewozu kolejowego towarów, czyli tzw. konwencję SMGS.
Nowy Jedwabny Szlak – pierwszy pociąg z Chin w Polsce
Pierwszy pociąg do Polski wyruszył z Chengdu w prowincji Syczuan. „China Railway Express” wyjechał z Chin 8 marca 2016 roku, by 20 marca dotrzeć do Warszawy. Podróż zajęła tylko 12 dni. Skład pociągu liczył 22 wagony i przepełniony był elektroniką i częściami samochodowymi. Transport ten miał symbolizować otwarcie Nowego Jedwabnego Szlaku, czyli chińskiej koncepcji nowej drogi handlowej łączącej Azję z Europą.
W 2015 roku między Chinami a Polską przejechało 71 par pociągów, natomiast w 2016 dzięki otworzeniu nowej linii było ich już około 200 par. W roku 2017 kursowało 500 par pociągów, a w 2018 liczba wzrosła do 1000 par pociągów.
Rodzaje transportu
Ładunki transportu kolejowego, podobnie jak transportu morskiego dzielą się na:
- drobnicowy (LCL)
- kontenerowy (FCL)
Istnieje możliwość transportowania koleją towarów z Chin w temperaturze kontrolowanej czyli tak zwany transport chłodniczy.
Główne terminale przy transporcie między Chinami a Europą – pociąg z Chin
Obecnie istnieje coraz więcej połączeń kolejowych pomiędzy Chinami a Europą. Polska ze względu na dobre położenie geograficzne tygodniowo obsługuje wiele pociągów. Polska wielokrotnie została już nazwana przyjazną bramą na tradycyjnych euro-azjatyckich szlakach handlowych.
Przebiegające przez Polskę trasy łączą ze sobą Antwerpię i Duisburg z Chongqingiem, a także Hamburg i Zhengzhou. Wagony na tych trasach są przeważnie dłuższe i przewożą około 250 kontenerów.
Pierwsze połączenie Chin z Polską powstało na trasie pomiędzy Chengdu a Łodzią i zostało otworzone w 2016 roku. Pociągi przyjeżdżają do stacji Łódź Olechów co tydzień, jednakże w planach jest zwiększenie ilości kursów. Już w 2017 roku z Chengdu ruszyło dwa razy więcej załadunków niż rok wcześniej. Za transport odpowiedzialna jest firma YHS Intermodal Logistics. Dystans wynosi ok. 9800 km a czas transportu waha się od 14 do 16 dni.
Drugie powstałe połączenie łączy Suzhou Zachód i Warszawę. Operatorem tego połączenia jest firma Far East Land Bridge.
Kolejnym popularnym połączeniem między Chinami a Polską jest połączenie na trasie Zhengzhou-Pruszków. Pociąg do Pruszkowa rusza z Chin aż cztery razy w tygodniu.
Pozostałe terminale kolejowe
Wiele pociągów dociera również do stacji w Małaszewiczach. Połączone są one z chińskimi terminalami takimi jak: Changsha, Changchun Chengdu, Chongqing, Dongguan, Hangzhou, Harbin, Hefei, Jinan, Kanton, Nankin, Nantong, Ningbo, Pekin, Qingdao, Szanghaj, Shenzhen, Suzhou, Shenyang, Taiyuan, Tianjin, Wuhan, Xi’an, Xiamen, Yiwu, Wuhan i Zhengzhou.
Na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku znajduje się również Poznań.
Obecnie grupa PKP Cargo obsługuje około 20 pociągów tygodniowo kursujących pomiędzy Chinami a Polską.
Przeczytaj więcej o chińskich terminalach kolejowych.
Czas podróży przy wykorzystaniu spedycji kolejowej
Pociągi z Chin do Polski pokonują 11000 km. Jadą od 7 do 17 dni, zależnie od terminala początkowego i docelowego.
Czas podróży pociągu do Niemiec wydłuża się do ok. 19 dni. Dobrym przykładem jest pociąg kursujący z Shilong do Duisburga. Pociąg po drodze zatrzymuje się m.in. w Warszawie. Trasa ciągnie się przez Jekaterynburg, Moskwę, Małaszewicze, Warszawę, Hamburg, aż do Duisburga. Trasa mierzy ponad 13000 km.
Transit time a dostawa door-to-door
Transit time może wydłużyć się o ok. dwa dni w momencie korzystania z opcji door-to-door. W dużej mierze jest to zależne od miejsca przeznaczenia ładunku, a także od stacji końcowej pociągu.
Coraz więcej firm spedycyjnych oferuje usługę door-to-door.
Koszt transportu kolejowego
Koszty transportu kolejowego są prawie trzykrotnie mniejsze niż opłaty za transport lotniczy. Szlak kolejowy obniża koszty o prawie 30%.
Cena za kontener to przeważnie koszt od 4900 do 10000 dolarów, jednakże jest to zależne od transportowanego towaru.
Przykładowe stawki za transport kolejowy:
Pełne kontenery (FCL)
Załadunek | Wyładunek | Rodzaj kontenera | Cena |
Szanghaj | Małaszewicze | 40’ | 5800 USD |
Tianjin | Małaszewicze | 40’ | 5800 USD |
Chengdu | Łódź | 40’ | 5300 USD |
Chongqing | Pruszków | 20’ | 4900 USD |
Guangzhou | Pruszków | 20’ | 4900 USD |
Qingdao | Małaszewicze | 40’ | 6200 USD |
Drobnica (LCL)
Załadunek | Wyładunek | Objętość – Waga | Cena |
Hangzhou | Pruszków | 6m3 – 1400 kg | 1062 USD |
Nantong | Pruszków | 3m3 – 1000 kg | 360 USD |
Wuhan | Pruszków | 20m3 – 5000 kg | 2680 USD |
Stawki transportu jednak stale się zmieniają dlatego zachęcamy do skorzystania z porównywarki cen transportu ShipHub w celu sprawdzenia aktualnych cen transportu i wybrania najlepszej oferty.
Aktualizacja: stawki frachtowe dynamicznie się zmieniają, tak samo jak czas przewozu. Ostatnio czas przewozu transportem kolejowym z Chin do Polski wynosi 18-25 dni (LCL dociera później niż FCL). Ceny frachtu skoczyły i wynoszą około trzy razy więcej niż dotychczas.
Tradycyjna trasa kolejowa – jaką drogą jedzie pociąg z Chin?
Kontenery mogą podróżować dwoma trasami. Trasa północna przebiega przez Rosję i Białoruś. Jest to droga kolei transsyberyjskiej. Natomiast trasa południowa przebiega przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Czas transportu nie przekracza jednak trzech tygodni. Do Polski pociągi przeważnie wjeżdżają przez przejście graniczne Terespol-Brześć.
Nowym przejściem granicznym na Jedwabnym Szlaku stał się kaliningradzki terminal. Liczba przejść granicznych i punktów ładunkowych stale rośnie, a wraz z tym rośnie wymiana handlowa pomiędzy Europą a Azją.
Pociąg z Chin – co można przewozić?
Chińczycy wwożą koleją przede wszystkim wyroby tekstylne, obuwie, sprzęt elektroniczny i AGD, gadżety reklamowe, elementy wyposażenia wnętrz i ogrodów.
W 2017 roku na eksport z prowincji Guangdong, gdzie produkowany jest co piąty smartfon na świecie, trafiło 356 mln smartfonów.
Transport kolejowy jest ciekawą alternatywą zarówno dla transportu morskiego jak i dla transportu lotniczego. Osobom, którym zależy na czasie i cenie zaleca się wybór tego typu transportu.