Jak długo jedzie pociąg z Chin do Polski?

Transport kolejowy to najdynamiczniej rozwijająca się gałąź logistyki. Ponadto transport kolejowy okazuje się idealną alternatywą dla drogiego transportu lotniczego i wysyłki towarów drogą morską, która trwa często ponad 40 dni. Kolej z Chin do Polski została uruchomiona na podstawie idei Jedwabnego Szlaku. Jak długo więc jedzie pociąg z Chin do Polski?

Spedycja kolejowa

Wieki temu Chiny i Europa połączone były przez Jedwabny Szlak, który poprowadzony był od Xi’anu, przez Azję Centralną do Konstantynopola. Przeważnie transportowano jedwab, żelazo i papier. Jednakże przez późniejsze otworzenie dróg morskich szlak stracił na znaczeniu. Teraz ponownie się otwiera i staje się bardzo znaczący w relacjach handlowych pomiędzy Azją i Europą.

Transport kolejowy na trasie Chiny – Polska został uruchomiony już w 2013 roku, jednak korzystanie z tego typu transportu nie było wtedy jeszcze takie popularne i powszechne. W tamtym czasie przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinping zainicjował Nowy Jedwabny Szlak.

Pomysł powstał w 2008 roku, kiedy to podpisano porozumienie o uproszczeniu zasad przewozu kolejowego towarów, czyli tzw. konwencję SMGS.

Nowy Jedwabny Szlak – Pierwszy pociąg z Chin w Polsce

Pierwszy pociąg do Polski wyruszył z Chengdu w prowincji Syczuan. „China Railway Express” wyjechał z Chin 8 marca 2016 roku, by 20 marca dotrzeć do Warszawy. Podróż zajęła tylko 12 dni. Skład pociągu liczył 22 wagony i przepełniony był elektroniką i częściami samochodowymi. Transport ten miał symbolizować otwarcie Nowego Jedwabnego Szlaku, czyli chińskiej koncepcji nowej drogi handlowej łączącej Azję z Europą.

W 2015 roku między Chinami a Polską przejechało 71 par pociągów, natomiast w 2016 dzięki otworzeniu nowej linii było ich już około 200 par. W roku 2017 kursowało 500 par pociągów, a w 2018 liczba wzrosła do 1000 par pociągów.

Rodzaje transportu

Ładunki transportu kolejowego, podobnie jak transportu morskiego dzielą się na:

  • drobnicowy (LCL)
  • kontenerowy (FCL)

Istnieje możliwość transportowania koleją towarów z Chin w temperaturze kontrolowanej czyli tak zwany transport chłodniczy.

Główne terminale przy transporcie między Chinami a Europą – pociąg z Chin

Obecnie istnieje coraz więcej połączeń kolejowych pomiędzy Chinami a Europą. Polska ze względu na dobre położenie geograficzne tygodniowo obsługuje wiele pociągów. Polska wielokrotnie została już nazwana przyjazną bramą na tradycyjnych euro-azjatyckich szlakach handlowych.

Przebiegające przez Polskę trasy łączą ze sobą Antwerpię i Duisburg z Chongqingiem, a także Hamburg i Zhengzhou. Wagony na tych trasach są przeważnie dłuższe i przewożą około 250 kontenerów.

Pierwsze połączenie Chin z Polską powstało na trasie pomiędzy Chengdu a Łodzią i zostało otworzone w 2016 roku. Pociągi przyjeżdżają do stacji Łódź Olechów co tydzień, jednakże w planach jest zwiększenie ilości kursów. Już w 2017 roku z Chengdu ruszyło dwa razy więcej załadunków niż rok wcześniej. Za transport odpowiedzialna jest firma YHS Intermodal Logistics. Dystans wynosi ok. 9800 km a czas transportu waha się od 14 do 16 dni.

Drugie powstałe połączenie łączy Suzhou Zachód i Warszawę. Operatorem tego połączenia jest firma Far East Land Bridge.

Kolejnym popularnym połączeniem między Chinami a Polską jest połączenie na trasie Zhengzhou-Pruszków. Pociąg do Pruszkowa rusza z Chin aż cztery razy w tygodniu.

Pozostałe terminale kolejowe

Wiele pociągów dociera również do stacji w Małaszewiczach. Połączone są one z chińskimi terminalami takimi jak: Changsha, Changchun Chengdu, Chongqing, Dongguan, Hangzhou, Harbin, Hefei, Jinan, Kanton, Nankin, Nantong, Ningbo, Pekin, Qingdao, Szanghaj, Shenzhen, Suzhou, Shenyang, Taiyuan, Tianjin, Wuhan, Xi’an, Xiamen, Yiwu, Wuhan i Zhengzhou.

Na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku znajduje się również Poznań.

Obecnie grupa PKP Cargo obsługuje około 20 pociągów tygodniowo kursujących pomiędzy Chinami a Polską.

Więcej o chińskich terminalach kolejowych pisaliśmy w naszym poprzednim artykule.

Czas podróży przy wykorzystaniu spedycji kolejowej

Pociągi z Chin do Polski pokonują 11000 km. Jadą od 7 do 17 dni, zależnie od terminala początkowego i docelowego.

Czas podróży pociągu do Niemiec wydłuża się do ok. 19 dni. Dobrym przykładem jest pociąg kursujący z Shilong do Duisburga. Pociąg po drodze zatrzymuje się m.in. w Warszawie. Trasa ciągnie się przez Jekaterynburg, Moskwę, Małaszewicze, Warszawę, Hamburg, aż do Duisburga. Trasa mierzy ponad 13000 km.

Transit time a dostawa door-to-door

Transit time może wydłużyć się o ok. dwa dni w momencie korzystania z opcji door-to-door. W dużej mierze jest to zależne od miejsca przeznaczenia ładunku, a także od stacji końcowej pociągu.

Coraz więcej firm spedycyjnych oferuje usługę door-to-door.

Koszt transportu kolejowego

Koszty transportu kolejowego są prawie trzykrotnie mniejsze niż opłaty za transport lotniczy. Szlak kolejowy obniża koszty o prawie 30%.

Cena za kontener to przeważnie koszt od 4900 do 10000 dolarów, jednakże jest to zależne od transportowanego towaru.

Przykładowe stawki za transport kolejowy:

Pełne kontenery (FCL)

ZaładunekWyładunekRodzaj konteneraCena
SzanghajMałaszewicze40’5800 USD
TianjinMałaszewicze40’5800 USD
ChengduŁódź40’5300 USD
ChongqingPruszków20’4900 USD
GuangzhouPruszków20’4900 USD
QingdaoMałaszewicze40’6200 USD

Drobnica (LCL)

ZaładunekWyładunekObjętość – WagaCena
HangzhouPruszków6m3 – 1400 kg1062 USD
NantongPruszków3m3 – 1000 kg360 USD
WuhanPruszków20m3 – 5000 kg2680 USD

Stawki transportu jednak stale się zmieniają dlatego zachęcamy do skorzystania z porównywarki cen transportu ShipHub w celu sprawdzenia aktualnych cen transportu i wybrania najlepszej oferty.

Tradycyjna trasa kolejowa – Jaką drogą jedzie pociąg z Chin?

Kontenery mogą podróżować dwoma trasami. Trasa północna przebiega przez Rosję i Białoruś. Jest to droga kolei transsyberyjskiej. Natomiast trasa południowa przebiega przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Czas transportu nie przekracza jednak trzech tygodni. Do Polski pociągi przeważnie wjeżdżają przez przejście graniczne Terespol-Brześć.

Nowym przejściem granicznym na Jedwabnym Szlaku stał się Kaliningradzki terminal. Liczba przejść granicznych i punktów ładunkowych stale rośnie, a wraz z tym rośnie wymiana handlowa pomiędzy Europą a Azją.

Pociąg z Chin – co można przewozić?

Chińczycy wwożą koleją przede wszystkim wyroby tekstylne, obuwie, sprzęt elektroniczny i AGD, gadżety reklamowe, elementy wyposażenia wnętrz i ogrodów.

W 2017 roku na eksport z prowincji Guangdong, gdzie produkowany jest co piąty smartfon na świecie, trafiło 356 mln smartfonów.

Transport kolejowy jest ciekawą alternatywą zarówno dla transportu morskiego jak i dla transportu lotniczego. Osobom, którym zależy na czasie i cenie zaleca się wybór tego typu transportu.

Wyceń transport międzynarodowy

Transport morski, kolejowy, lotniczy

Import/Eksport

Sprawdzeni spedytorzy