Pociągi towarowe z Chin, zgodnie z postanowieniami Nowego Jedwabnego Szlaku, docierają aktualnie do wielu krajów na całym świecie. Chińczycy stawiają aktualnie na transport kolejowy. Jest on zdecydowanie krótszy od transportu morskiego i tańszy od transportu lotniczego. W poniższym artykule przedstawimy do jakich krajów docierają aktualnie pociągi towarowe z Chin.
Gdzie dojeżdżają pociągi towarowe z Chin?
Pociągi towarowe z Chin docierają do wielu krajów w Europie, Azji Centralnej czy Azji Południowej.
Chiny w niecałą dekadę zbudowały imponującą krajową sieć kolei dużych prędkości z błyskawicznymi pociągami i kolosalnymi stacjami kolejowymi. Aktualnie robią ogromne postępy w rozszerzaniu swoich sieci kolejowych przewozów towarowych, na arenie międzynarodowej, w ramach tak bardzo uznawanego projektu „One Belt One Road”.
Dzięki nowej infrastrukturze, ruch kolejowy na trasie łączącej Chiny i Europę w ciągu ostatnich lat wzrósł prawie dziesięciokrotnie z 25 000 TEU w 2014 roku do 240 000 TEU w 2017 roku.
Dlaczego pociągi?
Według Chińczyków pociągi towarowe są idealną alternatywą dla transportu morskiego i lotniczego. Chiny na nowo odkrywają dawny Jedwabny Szlak i z powrotem wprowadzają tę ideę handlu. Chiny planują rozwijać śródlądowe części kraju aby usprawnić transport. Obejmuje to m.in. utworzenie wielu stref wolnego handlu w głębi lądu.
Wysiłki Chińczyków już ukazują pozytywne skutki, zwłaszcza wśród producentów zaawansowanych technologii w Chengdu, Zhengzhou czy Chongqingu. Jest to dla nich zdecydowanie lepsza opcja dostarczania towarów do Europy. Zajmie to około 15 dni, a nie jak w przypadku spedycji morskiej – około 45 dni.
Pociągi towarowe z Chin
Obecnie Chiny posiadają połączenia kolejowe z wieloma krajami. Należą do nich m.in.: Korea Północna, Tajlandia, Kazachstan, Tadżykistan, Pakistan, Afganistan, Turkmenistan, Iran, Azerbejdżan, Gruzja, Turcja, Rosja, Ukraina, Białoruś, Polska, Niemcy, Włochy, Bułgaria, Węgry, Słowacja, Austria, Czechy, Francja, Belgia, Holandia, Hiszpania, Wielka Brytania, Norwegia, Szwecja, Finlandia, Estonia, Łotwa czy Litwa.
Połączenia kolejowe
Należy pamiętać, że pomiędzy niektórymi krajami połączenia kolejowe nie są jednak regularne. Jednakże istnieją udokumentowane przypadki, kiedy to pociągi z Chin przybywały do tych krajów. Zachęcamy do zapoznania się z poniższą tabelką, w której przedstawiono kraje, do których Chiny wysyłały swoje pociągi towarowe.
Państwo | Stolica | Odległość od Pekinu | Strefa czasowa względem Chin |
Korea Północna | Pyongyang | 809 km | + 1 h |
Mongolia | Ułan Bator | 1169 km | + 0 h |
Wietnam | Hanoi | 2332 km | – 1 h |
Kirgistan | Bishkek | 3474 km | – 2 h |
Kazachstan | Astana | 3655 km | – 2 h |
Pakistan | Islamabad | 3888 km | – 3 h |
Uzbekistan | Tashkent | 3940 km | – 3 h |
Tadżykistan | Dushanbe | 4060 km | – 3 h |
Afganistan | Kabul | 4177 km | – 3.5 h |
Turkmenistan | Ashgabat | 4943 km | – 3 h |
Azerbejdżan | Baku | 5554 km | – 4 h |
Iran | Teheran | 5610 km | – 4.5 h |
Rosja | Moskwa | 5800 km | – 5 h |
Gruzja | Tbilisi | 5852 km | – 4h |
Finlandia | Helsinki | 6329 km | – 6 h |
Estonia | Tallinn | 6372 km | – 6 h |
Ukraina | Kijów | 6458 km | – 6 h |
Białoruś | Mińsk | 6475 km | – 5 h |
Łotwa | Ryga | 6524 km | – 6 h |
Litwa | Wilno | 6570 km | – 6 h |
Szwecja | Sztokholm | 6716 km | – 7 h |
Turcja | Ankara | 6841 km | – 6 h |
Polska | Warszawa | 6948 km | – 7 h |
Norwegia | Oslo | 7032 km | – 7 h |
Węgry | Budapeszt | 7348 km | – 7 h |
Niemcy | Berlin | 7366 km | – 7 h |
Słowacja | Bratysława | 7428 km | – 7 h |
Czechy | Praga | 7464 km | – 7 h |
Austria | Wiedeń | 7469 km | – 7 h |
Holandia | Amsterdam | 7831 km | – 7 h |
Belgia | Bruksela | 7971 km | – 7 h |
Włochy | Rzym | 8134 km | – 7 h |
Wielka Brytania | Londyn | 8150 km | – 8 h |
Francja | Paryż | 8226 km | – 7 h |
Hiszpania | Madryt | 9233 km | – 7 h |
Przyszłe plany
Obecnie Chiny ambitnie pracują nad połączeniem kolejowym z Singapurem, które będzie przechodzić przez półwysep Malajski.
Projekt ten, który znany jest również jako Kunming-Singapur, doprowadzi do tego, że pociągi towarowe z Chin będą kierować się do każdego z następujących krajów Azji Południowo-Wschodniej:
- Laosu;
- Myanmaru;
- Kambodży;
- Tajlandii;
- Malezji;
- Singapuru.