Powstaje nowe połączenie intermodalne Australia – Polska. Trasa będzie częścią Nowego Międzynarodowego Korytarza Handlu Lądowo-Morskiego (ILSTC), handlowego i multimodalnego korytarza transportowego, zbudowanego wspólnie przez prowincje zachodnich Chin i kraje ASEAN. Obecnie, Europa jest również zaangażowana we współtworzenie ILSTC.
Czym jest ILSTC?
Nowy Międzynarodowy Korytarz Handlu Lądowo-Morskiego (ILSTC) łączy zachodnie prowincje Chin z krajami ASEAN. Główny węzeł komunikacyjny znajduje się w Chongqing, docierając do portów w Zatoce Beibu w Chinach kontynentalnych, Hongkongu i Singapuru. Co więcej, za pośrednictwem China Railway (CR) Express, ładunek może zostać wysyłany do Azji Środkowej i Europy. ILSTC ma ogromny wpływ na strukturę transportu towarowego i stale rozwija międzynarodowe usługi logistyczne.
Nowe połączenie intermodalne Australia – Polska
Zapowiedziano, że nowa intermodalna trasa połączy Australię z Polską przez Chongqing. Projekt jest realizowany wspólnie przez YUXINOU-Pacific Integrated Logistics Group Multimodal Company Limited (YPL) z siedzibą w Chongqing oraz parterów singapurskich i polskich.
YPL to jeden z najważniejszych projektów inicjatywy demonstracyjnej Chiny-Singapur (Chongqing) w zakresie strategicznej łączności. Integruje bogate zasoby logistyczne Europy (Niemcy, Węgry, Polska) i Azji (Singapur, Malezja, Laos, Tajlandia) oraz innych regionów. Celem YPL jest zbudowanie międzynarodowej platformy usług zintegrowanych z transportem multimodalnym w Chongqing.
Trasa została już zaprojektowana i zaakceptowana przez partnerów z Singapuru i Australii. Ładunki z Polski docierają do Chongqing linią kolejową China-Europe Express (Yuxinou-Europe), a następnie drogą kolejowo-morską do Melbourne w Australii. Czas tranzytu z Polski do Chongqing wynosi około 14 dni, z Chongqing do Australii – do 28 dni.
Pierwszy pociąg na trasie Polska-Chongqing ruszył w pierwszej połowie 2014 roku. Połączenie przyczyniło się do wzmożenia ruchu pociągów towarowych na relacji Europa-Chiny. Teraz, towary z Polski nie będą kończyły swojej podróży w Chinach, lecz dotrą także do Australii. Działa to także w drugą stronę – australijskie towary będą mogły wyruszyć dalej w Europę po przekroczeniu polskiej granicy.
Nowe intermodalne połączenie Australia – Polska w ramach ILSTC jest częścią większego projektu, mianowicie Nowego Jedwabnego Szlaku, zwanego także Inicjatywą Pasa i Szlaku. Jest to globalny program zacieśniający więzi gospodarcze, którego głównym pomysłodawcą są Chiny, odgrywający kluczową rolę w tworzeniu Globalizacji 4.0.