Polska jest strategiczne położona w centrum Europy kontynentalnej, sąsiadując z Rosją, Litwą, Białorusią, Ukrainą, Słowacją, Czechami i Niemcami. Nic dziwnego, że Polska jest krajem tranzytowym dla głównych korytarzy transportowych między Azją a Europą. Polska połączona jest z Chinami głównie transportem morskim, kolejowym i drogowym. Jak więc prezentują się połączenia logistyczne pomiędzy Polską a Chinami?
Polsko-chińskie połączenia logistyczne
Relacje gospodarcze między Chinami a Polską odżyły po tym, jak prezydent Bronisław Komorowski podpisał strategiczną umowę o partnerstwie z Chinami w 2011 r. W następnym roku ustanowiono program Go China w celu zacieśnienia tejże współpracy. Aby stać się węzłem handlowym relacji Chiny-UE w zakresie transportu lądowego i morskiego, Polska aktywnie uczestniczy w chińskim projekcie sieci infrastruktury Jeden pas i jedna droga (One Belt One Road, OBOR).
Polsko-chińskie połączenia logistyczne – kolej
W grudniu 2012 r. uruchomiono połączenie kolejowe Chengdu-Łódź. Od tego momentu miasto Łódź stało się znaczącym ośrodkiem łączącym chińskie miasto z krajami europejskimi. Jako jeden z pierwszych takich projektów, połączenie wzniosło znaczący wkład w inicjatywę Jeden pas i jedna droga. W 2018 r., linia ta obsługiwała prawie 25% całkowitej wielkości ładunku przewożonego między Chinami a Europą.
Kolejne połączenie kolei towarowej między Polską a Chinami zostało uruchomione w październiku 2013 r. Po 14 dniach podróży do Warszawy przyjechał pierwszy pociąg z Chin. Połączenie to nazwano SU-MENG-EU. Projekt powstał w wyniku współpracy Cargosped, Far East Land Bridge, Russian Railways Logistics, a także partnerów z Chin, Rosji i Białorusi.
21 listopada 2019 r. DCT Gdańsk uruchomiło pierwsze stałe połączenie kolejowe Euro China Train. Pociąg regularnie przyjeżdża z chińskiego Xi’an przez terminal lądowy Adampol Małaszewicze do morskiego terminalu kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk. Pociąg przejeżdża na trasie przez Kazachstan, Rosję, Białoruś, by przekroczyć przejście graniczne Brześć/Małaszewicze. Ładunek dociera do terminalu Małaszewicze z Chin w ciągu 10 dni. Każdego dnia przez Małaszewicze przejeżdża około 19 pociągów ze wszystkich głównych chińskich terminali lądowych. Miasto obsługuje około 90% ładunków kolejowych między Chinami a Europą.
Wreszcie 24 grudnia 2019 r., uruchomiono nowe bezpośrednie połączenie kolejowe pociągiem towarowym. Łączy ono port śródlądowy w Xi’an z polskim węzłem intermodalnym Euroterminal Sławków. Pociąg przejeżdża przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę, a długość trasy wynosi prawie 9500 km. Kontenery są przeładowywane na granicy między Chinami a Kazachstanem. Euroterminal jest również podłączony do Portu Gdańsk. Po przyjeździe pociągu kontenery można załadować na ciężarówki lub przeładować na platformy i przetransportować je do Portu Gdańsk. Przewidywany czas podróży wynosi między 10 a 12 dni.
Polsko-chińskie połączenia logistyczne – droga morska
Ładunek ze wschodniego wybrzeża Chin dociera do Europy Zachodniej drogą morską w około 35-40 dni. Polskie porty morskie łączą Europę Południowo-Wschodnią ze Skandynawią.
Nadmorskie miasto Gdańsk ma potencjał do przekształcenia się w centrum logistyczne. Port Gdańsk posiada wiele linii dalekomorskich do Chin, a mianowicie połączenia z Tianjin-Xingang, Qingdao, Szanghajem, Ningbo-Zhoushan, Xiamen i Shenzhen-Yantian oraz Hongkongiem. Operują na nich dwa największe sojusze – 2M oraz THE Alliance. Statki odpływają co tydzień.
Gdańsk zaplanował ambitny projekt na 2020 r. Jego celem jest osiągnięcie 2 350 000 TEU, co będzie wzrostem o 10% w porównaniu z rokiem poprzednim. Biorąc pod uwagę, że infrastruktura drogowa i kolejowa jest połączona z portem i stale ulepszana, cel ten jest możliwy do zrealizowania. Poza tym, Port Gdańsk planuje modernizację większości nabrzeży w porcie wewnętrznym, co da możliwość obsługi większych statków niż dotychczas.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia również nie zwalnia. Wraz z rządem w chińskim Weifang w 2019 r. podpisał on list intencyjny w celu zwiększenia przepływu towarów między dwoma portami. Ogólnie rzecz biorąc, ilość przesyłek kontenerowych między Chinami a Polską wzrosła z biegiem lat. Oczekuje się, że tendencja będzie rosnąca.
Połączenia logistyczne Polska-Chiny – transport drogowy
Jeśli chodzi o transport drogowy, tu Polska rozszerzyła również swoje połączenia z Chinami. W listopadzie 2018 r. pierwszy transport ciężarowy TIR z powodzeniem przejechał 7 000 km z Chin do Europy. Wjechał do Kazachstanu przez granicę w Khorgas, następnie przejeżdżając przez Rosję i Białoruś, dotarł do Polski w zaledwie 13 dni. Czas pracy i koszty są konkurencyjne w porównaniu z zarówno transportem lotniczym, jak i kolejowym. Od kwietnia 2019 r. ładunek jest regularnie wysyłany między Chinami a Europą.
Pragnąc rozwinąć handel kanałami elektronicznymi w Europie, chińskie przedsiębiorstwa są zainteresowane polskimi połączeniami logistycznymi. Oczekuje się zatem, że chińskie inwestycje w usługi logistyczne w Polsce będą rosły.