Port Centralny – ostateczna koncepcja

W ostatnim czasie Port Gdański zaprezentował ostateczną koncepcję Portu Centralnego. Koncepcja ma obejmować m.in. dziewięć terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km nowych falochronów, 9 km nowych dróg i estakad, a także sześć wiaduktów. Całość projektu ma wynieść ponad 11 mld zł. Aktualnie trwają prace środowiskowe a zakończenie pierwszego etapu budowy przewidywane jest na 2029 rok. Jak więc prezentuje się Port Centralny?

port centralny

Jak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku?

Zapowiedziano, że Port Centralny nie będzie się stykać z plażą na Westerplatte. Historyczne pole bitwy pozostanie nienaruszone. Ponadto potwierdzono, że port ma posiadać m.in. dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni, jak również przestrzeń dla statków pasażerskich.

Oszacowano, że kolejne terminale kontenerowe w Gdańsku (terminal dla wycieczkowców czy terminal dla stoczni i przemysłu offshore) mogą liczyć na zainteresowanie partnerów i inwestorów w najbliższym czasie.

Konkurencyjność

Prezes ZMPG, Łukasz Greinke wypowiedział się na temat budowy portu. Powiedział, że dzisiaj o konkurencyjności decydują przede wszystkim szlaki transportowe. Aktualna infrastruktura wystarcza na chwilę obecną. Jednakże rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat powinno się myśleć o nowoczesnej i wydajnej głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem.

Ostateczna koncepcja

Za opracowanie ostatecznej koncepcji Portu Centralnego odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk. Praca wykonawców trwała ponad rok. Powstało sześć wstępnych projektów, z których ostatecznie wybrano jeden.

Nad projektem pracowało 60 specjalistów z wielu rożnych dziedzin. Na początku rozpoczęto diagnozę ekonomiczną, dzięki której dowiedziano się jaki powinien być Port Gdańsk, przy czym trzeba było ocenić jakie potrzeby transportowe będą mogły wystąpić do 2050 r.

Port Centralny i jego obszar

Port Centralny ma objąć ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha powierzchni lądowej. W projekcie przewiduje się utworzenie dziewięciu terminali. Ponadto wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

Zarząd zaplanował trzyetapową budowę. Już od dłuższego czasu prowadzone są rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Działania nabierają intensywności.

Rozpoczęcie prac remontowych

Prace nad omawianym projektem mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. Obecnie by zrealizować projekt budowy Portu Centralnego, potrzebne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowego i projekty budowlane.

Budowa portu ma wynieść 11 mld zł. Uwzględniono przy tym wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych.

Zarząd Portu ma w planach zrealizowanie inwestycji z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Planuje się, że pierwsze terminale pojawią się już w 2029 roku.

Źródło: https://biznes.trojmiasto.pl/Port-Centralny-wybrano-ostateczna-koncepcje-n134605.html