Port Hongkong

Port Hongkong od ponad dwóch dekad nie wypada z pierwszej dziesiątki największych portów kontenerowych na świecie. Port ten ma ciekawą przeszłość. Jak stał się on jednym z największych portów morskich?

Port Hongkong

Port Hongkong (HK KCO) to trzeci największy por kontenerowy w Regionie Metropolitalnym Delty Rzeki Perłowej. Jest to naturalny port głębokowodny. W 2004 r. port morski w Hongkongu był numerem jeden na świecie pod względem wielkości przeładunku kontenerów. W ciągu następnych lat przegoniły go m.in. porty w Singapurze, Szanghaju, Kantonie czy Los Angeles. Ruch kontenerów spadł z prawie 24,5 mln TEU (2008 r.) do 16,5 mln TEU (2022 r.).

W 2021 r. przeciętnie do portu przybijało 170 statków dziennie, a w 2016 r. było ich trzy razy więcej. Znaczna część statków przybijających do portu Hongkong to drobnicowce oraz kontenerowce. Ładunki morskie znacznie przewyższają ładunki rzeczne (150 mln ton a 64 mln ton).

Portem zarządza Hong Kong Marine Department.

Strona internetowa portu w Hongkongu: mardep.gov.hk/en/home.html

Statki w porcie Hongkong: mardep.gov.hk/e_files/en/pub_services/arridepa.html

Gdzie znajduje się port w Hongkongu?

Adres portu Hongkong: Harbour Building 38 Pier Road, Hongkong (główny budynek).

Statki w porcie w Hongkongu
Mapa portu w Hongkongu i natężenie statków, vesselfinder.com

Historia portu w Hongkongu

Na początku Hongkong (z chiń. “Pachnący Port”) był niewielką wioską rybacką. Od 1821 r. port zaczął błyskawicznie się rozwijać. Było to możliwe dzięki zainteresowaniu brytyjskich kupców, którzy w tym porcie ładowali na statki opium. Od tego czasu port w Hongkongu był kluczowy w regionie. Po wojnach opiumowych, w 1898 r., Hongkong został przekazany Wielkiej Brytanii na 99 lat. Już wtedy w Hongkongu mieszkało ok. 300 tys. osób.

Jako że Hongkong miał status kolonii brytyjskiej, napływały go fale emigrantów, przez co rosła jego populacja. Mieszkańcy Hongkongu bardzo ucierpieli podczas II wojny światowej – populacja zmniejszyła się o ok. 40%, do 650 tys. Port w Hongkongu poniósł straty nie tylko podczas wojny; w 1951 r. Narody Zjednoczone nałożyły embargo na handel z Chinami i Koreą Północną, co pogorszyło sytuację finansową portu. Niezadowolenie pracowników portowych rosło i przeobraziło się w poważne zamieszki o zabarwieniu politycznym. W latach 60. ustanowiono m.in. nowe przepisy prawa pracy i sytuacja pracowników polepszyła się wraz z sytuacją finansową portu.

W 1997 r. roku Hongkong stał się Specjalnym Regionem Administracyjnym ChRL. Zgodnie z obustronną deklaracją, port Hongkong przekazano ChRL 1 lipca 1997 r. Od tego czasu relacje Chiny kontynentalne – Hongkong wzmocniły się; wzmożono przede wszystkim inwestycje w infrastrukturę transportową.

2004 r. był ostatnim rokiem, kiedy port Hongkong był największy pod względem wielkości TEU na świecie. Na przestrzeni lat azjatyckie i inne porty szybko się rozwijały, przewyższając swoimi wielkościami przeładunku hongkoński port, w wyniku czego spadł on w rankingu.

Port Hongkong w rankingu światowym
Port Hongkong w rankingu światowym (wg TEU)

Aby wzmocnić konkurencyjność portu, poszczególne terminale nawiązały sojusz o nazwie Hong Kong Seaport Alliance. Hongkong International Terminals, Cosco-HIT Terminals, Asia Container Terminals i Modern Terminals Ltd. obsługują 95% ładunków w porcie. Sojusz ten miał za zadanie podnieść jakość oferowanych usług i większą efektywność, ale także zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Jako że przemysł portowy jest uważany za jeden z czterech głównych filarów ekonomicznych Hongkongu, podniesienie jego konkurencyjności jest priorytetem.

W 2022 r. populacja Hongkongu wynosiła ponad 7,3 mln. Przemysł morski i portowy tworzył ok. 1,4% hongkońskiego PKB oraz reprezentował ok. 2,1% całkowitego zatrudnienia.

Ile trwają formalności związane z transportem?

Formalności związane z transportem (statki oceaniczne) w hongkońskim porcie trwają około 20 minut od momentu dostarczenia niezbędnej dokumentacji.

Czy port Hongkong to wolny port?

Wolny port to taki port, który leży poza granicą celną i obowiązuje go mniej rygorystyczna kontrola regulacyjna. Port Hongkong jest jednym z takich portów – zarówno import jak i eksport do/z Hongkongu nie podlega ocleniu.

Infrastruktura portowa w Hongkongu

  • Terminale kontenerowe Kwai Tsing
    • terminali: 9
    • stanowiska: 224
    • suwnice nabrzeżne: 96
    • długość nabrzeża: 7794 metrów
    • powierzchnia: 279 hektarów
    • operatorzy terminali: 5
  • Terminal rzeczny
    • terminali: 1
    • stanowiska: 49
    • suwnice nabrzeżne: 19
    • długość nabrzeża: 3000 metrów
    • powierzchnia: 65 hektarów
  • Boje cumownicze
    • własność państwa: 11 klasy A, 4 klasy B
    • własność prywatna: 1967
  • Kotwicowiska
    • liczba: 24
    • powierzchnia: 4326 hektarów.
Wielkość TEU w porcie Hongkong
Wielkość TEU w porcie Hongkong

Wymiana handlowa w porcie Hongkong

Najwięcej statków handlowych w porcie Hongkong jest z/do krajów azjatyckich (91,5%), z czego najwięcej z/do Chin kontynentalnych (21%) oraz Tajwanu (20,3%).

Statki w porcie Hongkong

Z Hongkongu importuje się głównie (pod względem wielkości) towary z Chin kontynentalnych, Tajwanu, Singapuru, Korei Południowej i Japonii. Eksportuje się do Chin kontynentalnych, Stanów Zjednoczonych, Holandii i Indii.

W porcie Hongkong ładunki to przede wszystkim:

  • dobra przemysłowe
  • surowce (niejadalne, z wyjątkiem paliw)
  • produkty chemiczne
  • żywność, napoje, wyroby tytoniowe
  • maszyny i pojazdy.

Armatorzy w hongkońskim porcie 

Niektórzy z armatorów obsługujących statki w porcie Hongkong: 

Oceń wpis

5 / 5