Pierwsze miejsce pod względem wielkości portów morskich w Europie zajmuje Port w Rotterdamie. Swoją wiodącą pozycję w UE i na świecie Port Rotterdam zawdzięcza wyjątkowej dostępności dla nawet największych statków morskich. Dodatkowo infrastruktura portu umożliwia rozprowadzanie wszystkich rodzajów ładunków.
Port Rotterdam
W 2018 roku port przyjął 4,499,591 kontenerów o łącznej wartości 7,571,434 TEU, wysłał natomiast 4,136,191 o wartości 6,941,227 TEU. Tym samym ustanawiając rekord obiektu z 5,4% wzrostem przeładunków kontenerowych w porównaniu do roku 2017.
Port Rotterdam każdego roku przyjmuje około 30 000 statków morskich i 120 000 statków śródlądowych. Powierzchnia portu wynosi 105 km². Wewnętrzny obszar portu obejmuje: Rotterdam, Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Schiedam, Vlaardingen oraz nabrzeża terminalu Vopak Vlaardingen.
Ponadto port w Rotterdamie zapewnia bezpośrednie i pośrednie zatrudnienie dla około 385,000 osób w przedsiębiorstwach w całej Holandii.
Chociaż Port Rotterdam jest uniwersalnym portem handlowym, w którym przeładowuje się wszystkie rodzaje towarów, to przyciąga głównie klientów z sektorów transportu i logistyki, przemysłu chemicznego i rafineryjnego oraz energetyki.
Historia portu
Odkrycie drogi morskiej do Indii w XVII wieku doprowadziło do boomu w sektorach żeglugi i handlu i tym samym do rozwoju Rotterdamu. W 1872 roku wykopano nowy tor wodny łączący Rotterdam z otwartym morzem, co zapewniło wysoką pozycję portu w handlu międzynarodowym i jego dalszy rozwój.
W 1940 r. miasto zostało zbombardowane przez Niemców. Działania wojenne sprawiły, że prawie jedna trzecia obiektów portowych została zniszczona, a Port Rotterdam swoją przedwojenną pozycję odzyskał dopiero po 10 lat.
Przez lata port nieustannie rozbudowywano. Terytorium portu w Rotterdamie zostało powiększone poprzez utworzenie kompleksu Europoort (tzw. “brama do Europy”) wzdłuż ujścia Nieuwe Waterweg. W latach siedemdziesiątych port został rozszerzony do morza po południowej stronie ujścia Nieuwe Waterweg poprzez ukończenie Maasvlakte (równina Meuse). W 2008 r. rozpoczęto budowę kolejnego portu Maasvlakte 2, który oddano do użytku w 2013 roku.
Port Rotterdam przez długi czas zajmował pozycję najbardziej ruchliwego portu na świecie przy jednoczesnym przyjmowaniu największych statków oceanicznych. Ten tytuł utrzymywał w latach 1962-1986. Później wyprzedziły go porty znajdujące się w Singapurze i Szanghaju.
Port Rotterdam – innowacje
W 2018 roku port Rotterdam zanotował wysoki poziom inwestycji. Ich wartość brutto wzrosła o 91% w porównaniu z rokiem 2017 (do 408,1 mln euro – co jest najwyższą kwotą od czasu budowy Maasvlakte 2).
Władze portu w Rotterdamie są zaangażowane w zwalczanie zmian klimatu i chcą odgrywać wiodącą rolę w globalnej transformacji energetycznej. Ograniczenie emisji CO₂ i efektywne wykorzystanie surowców i pozostałości to ważne zadania organu zarządzającego portem. Podejmowane są działania mające na celu dostosowanie portu w Rotterdamie do celów porozumienia klimatycznego z Paryża.
Więcej o porcie w Rotterdamie
Zgodnie z danymi statystycznymi około 40% towarów przybywających do Europy; nie tylko drogą morską, ale także koleją, drogami czy połączeniami rzecznymi, rozładowywanych jest w Rotterdamie. Rzeki Moza i Ren zapewniają doskonały dostęp w głąb Holandii i pozwalają dotrzeć aż do Bazylei czy Francji.
W 2019 roku port w Gdańsku wdrożył system Navigate – cyfrowe rozwiązanie opracowane przez port w Rotterdamie. System pozwala klientom online znaleźć najbardziej dogodne i szybkie połączenie kolejowe, ciężarowe lub morskie dostępne do i od portu w Gdańsku.
Import z portu w Rotterdamie do Gdańska zajmuje około 4 dni.
Armatorzy obsługujący Port Rotterdam
CMA CGM, Hapag-Lloyd, OOCL / Unifeeder.