Port Singapur

Port Singapur to jeden z największych portów na świecie. Rocznie obsługuje ponad 33,7 mln TEU.

Port Singapur

Położony na południowym krańcu Półwyspu Malajskiego port w Singapurze uznaje się za drugi co do wielkości port na świecie pod względem ilości ton obsługiwanych ładunków, zaraz po Szanghaju, który w 2005 roku wyprzedził go w rankingu. W 2013 roku przetransportowano tu ładunki o łącznej pojemności 13,2 miliona TEU, natomiast w 2018 było to już 33,7 mln TEU. Port umożliwia transport towarów do ponad 600 portów w 123 krajach i dzieli się na dwa główne terminale: kontenerowy PSA Corporation Limited oraz Jurong Port, obsługujący m.in. towary przewożone na statku luzem.

Port Singapur obejmuje terminale umiejscowione w obrębie Tanjong Pagar, Brani, Pasir Panjang, Keppel i Sembawang.

Zarys historyczny portu w Singapurze

Początki handlu na rzece Singapur sięgają już XIII wieku, kiedy założono tu pierwszą osadę portową. Nie przetrwała jednak próby czasu i Singapur pozostał bez portu aż do ery brytyjskiego kolonializmu w XIX wieku, kiedy East India Company w 1820 roku powołało do życia the Singapore Harbour Board. Korzystne położenie geograficzne i sprzyjająca polityka celna zapewniła rozkwit gospodarczy portu. Po ataku Japonii na Singapur w 1942 r., port stanął przed wizją całkowitej odbudowy jego infrastruktury. Dzięki wdrożonym działaniom pojemność żeglugi handlowej zaczęła gwałtownie rosnąć, od 20,4 mln NRT w 1947 roku aż do 82.9 mln NRT w roku 1963. W 1964 roku, the Singapore Harbour Board został zmieniony na Port of Singapore Authority (PSA).

W latach 60. i 70. XX wieku nastąpiły gwałtowne zmiany napędzane industrializacją, przypieczętowanej powstaniem portu Jurong w 1965 roku, w celu transportu ładunków masowych. W 1971 roku PSA przejęło i przekształciło byłą bazę brytyjskiej marynarki wojennej w nabrzeże Sembawang, zainwestowało też w budowę pierwszego terminala Azji Południowowschodniej. Wkrótce działalność rozpoczęło nabrzeże Pasir Panjang, a w 1972 roku powstał The Tanjong Pagar Container Terminal wraz z trzema kojami kontenerowymi. W tym samym roku 24 czerwca do portu zawitał pierwszy kontenerowiec – M.V.Nihon.

Rozbudowa portu kontynuowana była w latach 90. i obejmowała dodanie miejsc do cumowania w nowym terminalu Brani, przebudowę obiektów w terminalu Tanjong Pagar oraz zwiększenie przepustowości w porcie Jurong w celu obsługi rosnącej ilości ładunków masowych.

W 1996 r. funkcje portu PSA zostały przejęte przez Władze Morskie i Portowe Singapuru, podczas gdy PSA zostało korporacją w 1997 r. i zaczęło funkcjonować jako PSA Corporation Limited. Obecnie firma wciąż zarządza portem, z wyjątkiem portu Jurong.

PSA Terminal

Na obszarze portu funkcjonują cztery terminale kontenerowe, z których najbardziej znaczący jest PSA (Port Singapore Authority) Terminal posiadający 54 miejsca do cumowania statków. Zatrudnia 33 000 pracowników i przenosi 220 000 kontenerów dziennie. Działa tu również obsługujący około miliona pojazdów rocznie wydzielony terminal samochodowy.

W 2018 roku przetransportował ładunki o łącznej pojemności 81 milionów TEU, a 18 czerwca 2019 roku zwyciężył w kategorii “Najlepszy Terminal Kontenerowy — Azja”, stając się po raz trzydziesty laureatem nagrody Asian Freight, Logistics & Supply Chain Awards (AFLAS).

Jurong Port

Jest to wielozadaniowy operator obsługujący ładunki masowe, ogólne i kontenerowe. Oficjalnie rozpoczął działalność w 1965 roku, a w 2001 roku uruchomił własny terminal kontenerowy, w rezultacie stając się pełnoprawnym portem. Jurong Port przyjmuje około 40 000 połączeń statków w ciągu roku, obsługuje również wiele terminali joint-venture na terenie Chin oraz Indonezji.

Jurong Port podzielić można na:

  • ogólny terminal towarowy — służący do obsługi m.in. maszyn i produktów stalowych;
  • terminal ładunków masowych — obsługujący ładunki, takie jak cement luzem i żużel piecowy;
  • terminal kontenerowy — mający zdolność przeładunkową 500 000 TEU i bezpośrednią łączność z portami w 45 krajach.

Inwestycje i rozbudowa infrastruktury

W 2015 roku PSA Terminal zakończył trzeci i czwarty etap rozbudowy terminala kontenerowego, oparty o stworzenie innowacyjnej infrastruktury, dzięki której dno morskie zostało pogłębione do 18 metrów. Zapewniło to możliwość obsługi kontenerowców o nośności powyżej 17 000 TEU.

Port wzbogacony został o innowacyjną infrastrukturę, zaliczając do tego m.in. ekologiczny zestaw portowych suwnic.

Armatorzy

Do armatorów obsługujących port w Singapurze należą między innymi: China Shipping, Hyundai, APL, Ecu-Line, Appenship, COSCO, Hanjin, Norasia, Yang Ming, WANHAI, Evergreen, K-Line, Hatsu Marine Limited oraz Hapag Lloyd.

Oceń wpis

5 / 5