Port Szanghaj

Transport morski to jedna z najważniejszych form transportu we współczesnym świecie. W tej kwestii bardzo ważną rolę odgrywają porty. Port Szanghaj znajduje się w pobliżu miasta Szanghaj i obejmuje port głębinowy oraz port rzeczny. Omawiany port stał się również najbardziej ruchliwym portem na świecie. Ponadto jest to ważne centrum handlu, biznesu i finansów, które ucharakteryzowane jest przez wysoce rozwiniętą infrastrukturę oraz dogodną sieć połączeń towarowych i pasażerskich.

Port w Szanghaju

Port Szanghaj nazywany jest również SIGP czyli Shanghai International Port (Group). Jest to największy port handlowy na świecie, który został oddany do użytku w 1842 roku. Na przestrzeni lat miejsce rozrosło się do rangi jednego z najważniejszych portów regionu. Port w Szanghaju zajmuję powierzchnię aż 4 km2.

Port zlokalizowany jest bardzo blisko rzeki Jangcy, dzięki czemu stał się ważnym węzłem komunikacyjnym. Bardzo często określany jest mianem małego miasta, w którym zamiast domów znajdziemy liczne kontenery.

W porcie Szanghaj obsługiwana jest ¼ całego ruchu ładunków w eksporcie i imporcie kraju.

Historia portu

Początkowe lata działania portu określane były często jako bardzo prosperujące, jednakże gdy do władzy pod koniec lat 40. doszli komuniści, ruch w porcie bardzo się zmniejszył. Przez kolejne lata utrzymywał się na niskim poziomie, aż do 1991 roku. W tym czasie zmieniły się przepisy, które ułatwiły handel międzynarodowy. Do 2005 roku powstała potężna infrastruktura, pozwalająca na przyjmowanie większej ilości statków. Wraz z upływem kolejnych lat, ruch w porcie również zdecydowanie się zwiększył.

Największy port na świecie

Port w Szanghaju od lat prześcigał się z portem w Singapurze o tytuł największego portu na świecie. W 2010 roku port Szanghaj prześcignął swojego rywala o 500 000 TEU, tym samym stał się największym pod względem obsługiwanego ruchu portem na świecie.

W 2013 roku w Szanghaju załadowano i rozładowano łącznie 33 mln TEU.

Ponadto odpowiednie rozplanowanie portu umożliwia przyjmowanie największych kontenerowców na świecie.

Port Szanghaj – rozbudowa i stały rozwój

W 2017 roku przeładunki kontenerów w szanghajskim porcie przekroczyły 40 mln TEU. Ten wynik umożliwił pobicie obecnego światowego rekordu w przeładunkach.

Należący do 20 największych portów kontenerowych na świecie port w Szanghaju odnotował wzrost przeładunków o 142 procent w okresie od 2007 do 2016 roku.

W zeszłym roku port uruchomił próbne operacje w nowym, zautomatyzowanym terminalu kontenerowym, opisanym jako największy na świecie terminal bezzałogowy. Nowy port jest w stanie obsłużyć 4 mln TEU, tym samym port Szanghaj chce utrzymać swoją pozycje lidera wśród międzynarodowych centrów wysyłkowych.

Połączenie kilku portów

Port Szanghaj to tak naprawdę kilka portów połączonych razem. Jednym z najważniejszych z nich jest port Jangsan, który znajduje się na wyspie połączonej z lądem specjalnym mostem. Most Donghai został uruchomiony w 2005 roku i rozciąga się na 32,5 km. Jest to jeden z najdłuższych mostów na świecie, a ponadto jest cały czas rozbudowywany.

Port w Szanghaju zawiera trzy główne strefy, do których należą: Yangshan Port, Rzeka Huangpu, Rzeka Jangcy.

Więcej o szanghajskim porcie

Co miesiąc z portu w Szanghaju wyrusza ponad 2000 kontenerowców, które zmierzają do różnych zakątków świata. Port Szanghaj obsługuje 281 szlaków żeglugowych. Istnieją również bezpośrednie połączenia z portem w Gdańsku. Czas transportu wynosi przeważnie 32-33 dni.

Przewidywany czas dostawy na przykładzie portu Gdynia:

Import z Szanghaju do Gdyni – 36 dni

Eksport z Gdyni do Szanghaju – 40 dni

Armatorzy obsługujący port w Szanghaju

Armatorzy, którzy obsługują port w Szanghaju to m.in.: ANL, APL, China Shipping, CMA/CGM, COSCO, Ecu-Line, Evergreen, Hanjin, Hapag Lloyd, Hatsu Marine Limited, HUAL, Hyundai, K-Line, MSC, Norasia, NYK, OOCL, OWL, Rickmers-Linie, Roco-Carrier, UASC, WANHAI, Yang Ming czy ZIM.

Źródło: http://www.portshanghai.com.cn/en/

Oceń wpis

4.5 / 5