Port Yangshan w Szanghaju

Port Yangshan będący w sercu Nowego Jedwabnego Szlaku, jest najbardziej ruchliwym portem kontenerowym na świecie. Jest kluczowym elementem Inicjatywy Pasa i Szlaku, będąc zdolnym do obsługi największych kontenerowców, jakie istnieją na świecie. Port szczyci się zautomatyzowanym terminalem, stawiając wysoką poprzeczkę podobnym centralom przeładunkowym.

Port Yangshan w Szanghaju

Największy na świecie zautomatyzowany terminal kontenerowy Yangshan Deep Water Port zlokalizowany jest w zatoce Hangzhou. Portem zarządza Shanghai Shengdong International Container Terminals Co., Ltd, będący spółką pod Shanghai International Port (Group) Co., Ltd.

Od czasu założenia w 2005 r. port przeszedł cztery fazy rozbudowy. W latach 2002-2008 przeznaczono na nie inwestycje wynoszące 37 miliardów RMB. Pod koniec 2017 r. została zakończona czwarta faza, powiększająca moce przerobowe najbardziej eksploatowanego portu na świecie.

Wyposażenie terminalu

Początkowa zdolność przeładunkowa nowego terminalu wynosiła 4 milionów TEU, a wartością docelową jest ponad 6 milionów TEU. Terminal jest obsługiwany przez 130 bezzałogowych pojazdów sterowanych automatycznie (AGV), liczne suwnice pomostowe, suwnice bramowe oraz wiele innych urządzeń. Instalacje zajmujące część powierzchni wynoszącej ponad 2 miliony m2 zostały zaprojektowane i wyprodukowane w Państwie Środka, a ich wartość szacuje się na 2 mld dolarów.

Nowy, zautomatyzowany terminal Yangshan nie tylko podnosi efektywność całego portu, ale także zmniejsza emisje dwutlenku węgla o 10%. Dzięki niemu, cały port jest w stanie osiągnąć zdolność przeładunkową wynoszącą ponad 40 mln TEU rocznie i jest bardziej przyjazny środowisku.

Działanie inteligentnego systemu

Wraz z otwarciem nowego terminalu, Chiny pokazują, jak mogą wyglądać porty przyszłości. Zautomatyzowany terminal zastępuje siłę roboczą w repetycyjnych czynnościach. System zbiera i przetwarza dane, następnie wysyła odpowiadające instrukcje do maszyn. Te zaś wykonują polecenia bez ingerencji człowieka. Nieliczny wysoko wykwalifikowany personel czuwa nad całą operacją. Dzięki zdalnemu sterowaniu, inteligentne terminale mają lepszą wydajność oraz niższe koszty operacyjne w porównaniu z tradycyjnymi.

Dalsze plany rozbudowy portu

Kolejny projekt rozbudowy portu Yangshan zostanie całkowicie ukończony w 2020 r. Powstanie między innymi ponad 30 miejsc głębokowodnych. Odpowiada za niego Shanghai International Port Group wraz z Zhejiang Seaport Group. Całkowity budżet inwestycyjny projektu wynosi ponad 500 mld RMB. Mimo, iż port w Szanghaju jest największy na świecie, w ciągu kilku ostatnich lat borykał się z problemami niewystarczającej przepustowości i do tej pory stara się rozwiązać ten problem poprzez zwiększenie zdolności przeładunkowych.

W 2019 roku więcej głównych linii zostanie przeniesionych do portu Yangshan. Przewiduje się również, że więcej międzynarodowych przedsiębiorstw handlowych i logistycznych otworzy się przy porcie, oczekując, że Szanghaj rozszerzy swoje strefy wolnego handlu.

W tym artykule dowiesz się więcej na temat portu w Szanghaju i jego historii. Zachęcamy także do zapoznania się w materiałem na temat zautomatyzowanego terminalu w formie wideo.

Źródło grafik:
https://dunedinstadium.wordpress.com/tag/yangshan-deepwater-port/

Oceń wpis

5 / 5