fbpx

Pandemia koronawirusa paraliżuje cały świat. Władze krajów wprowadzają coraz to nowe restrykcje, mające ograniczyć do minimum rozprzestrzenianie się choroby. Zamykane są granice, przemieszanie się osób ograniczane jest do minimum,  a wychodzenie z domu możliwe jest tylko w uzasadnionych potrzebach. Analizowaliśmy już wpływ koronawirusa na branżę lotniczą, natomiast teraz przyjrzymy się jak wygląda praca portów podczas pandemii.

Praca w portach podczas pandemii

Polskie Porty

Każdy statek wpływający do polskiego portu zobowiązany jest do złożenia szeregu dokumentów w Kapitanacie Portu. Jednym z takich dokumentów jest Morska Deklaracja o Stanie Zdrowia (Maritime Declaration of Health). Ta deklaracja jest podstawą do udzielenia statkowi prawa wolności ruchu w porcie. Każdy kapitan statku musi podać w porcie takie informacje jak: skąd przypłynął statek, jakie były jego porty-postoje, daty wyjść ze statków załogi lub czy podczas rejsu przeprowadzana była np. dezynfekcja czy odkażanie. Dodatkowo, kapitanowie zobowiązani są do zdobycia informacji o sytuacji z koronawirusem w kraju, do którego dopłynął statek.

W dokumentacji powinny znaleźć się także informacje o stanie zdrowia załogi. Tutaj zwłaszcza należy zamieścić dane z pomiaru temperatury ciała. Trzeba podać liczbę stwierdzonych przypadków pasażerów z temperaturą powyżej 38°C do Straży Granicznej, służb Terminalu Promowego oraz oficera dyżurnego Kapitanatu Portu Gdańska lub Gdyni. Jeżeli informacje odnośnie stanu zdrowia załogi okażą się niepokojące, port musi powiadomić Główny Inspektorat Sanitarny i według jego zaleceń podejmować dalsze działania.

Szkolenie: Import z Chin

Jeżeli na wyposażeniu statku nie ma termometrów, fakt ten należy zgłosić za pośrednictwem Urzędu Morskiego (oficer dyżurny Kapitanatu Portu) do Wojewody, aby zapewnić odpowiednie urządzenia.

Na statkach zapewniane są także dodatkowe środki higieny osobistej, dostarczane na bieżąco w każdym porcie.

Z uwagi na zamknięcie granic wielu krajów europejskich i nie tylko, armatorzy wstrzymali wszystkie podmiany załogi na statkach na czas nieokreślony. Międzynarodowa Federacja Transportowców ITF, wydała zgodę na przedłużenie maksymalnego czasu kontraktów ze 180 do 210 dni.

Port w Rotterdamie – największy port w Europie

Rząd holenderski 23 marca 2020 wprowadził bardziej rygorystyczne środki walki z koronawirusem. Największy port w Europie wciąż pozostaje czynny 24 godziny na dobę. Przedstawiciele portu w oficjalnym oświadczeniu poinformowali, że wszelkie standardy higieny i bezpieczeństwa są rygorystycznie przestrzegane. Dodatkowo, są w stałym kontakcie z władzami lokalnymi i krajowymi, aby zapewnić jak najlepsze działanie portu w obecnej sytuacji. Działanie portu i odbieranie dostaw są bardzo ważnymi elementami w utrzymaniu funkcjonowania społeczeństwa.

Praca portów podczas pandemii – Porty we Włoszech

Do 3 kwietnia 2020, rząd włoski zamknął porty dla statków wycieczkowych. Pozostałe statki cargo wpływają do portu bez żadnych zakłóceń, jednocześnie z zachowaniem wszystkich stosownych środków ochrony. Mimo iż Włochy są krajem, który doświadczył pandemii w najgorszym stopniu (z powodu COVID-19, zmarło tam już ponad 6 tysięcy ludzi), to służby gwarantują pełną funkcjonalność wszystkich biur, które zajmują się kontrolą i weryfikacją (tj. władz portowych, urzędu celnego, biur departamentu zdrowia itp.).

zkolenie Online