Rozbudowa DCT Gdańsk 

Ruszyła rozbudowa DCT Gdańsk. Między innymi dzięki nowemu terminalowi oraz nowoczesnym półautomatycznym suwnicom (ARTG), przepustowość terminalu zwiększy się o ponad 80%. Prognozy przewidują, że w DCT Gdańsk będą mieć miejsce przynajmniej trzy zawinięcia oceaniczne na tydzień. 

Rozbudowa DCT Gdańsk 

DCT Gdańsk jest terminalem kontenerowym łączącym Unię Europejską oraz Azję ze wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i krajami nadbałtyckimi. Oprócz transportu morskiego obsługuje on także transport drogowy i kolejowy. DCT Gdańsk znajduje się z pierwszej 15-stce największych portów kontenerowych w Europie pod względem TEU. Gdański terminal kontenerowy jest największy nad Bałtykiem. 

Projekt rozbudowy przewiduje między innymi komercyjne otwarcie nowego nabrzeża głębokowodnego, Terminalu 3, na wiosnę w 2024 roku. Projekt wykonuje konsorcjum firm Budimex i Dredging International NV. Zabudowa Terminalu 3 będzie przylegać do Terminalu 1. Nowe nabrzeże głębokowodne będzie miało 717 m długości, 17,5 m głębokości oraz plac o powierzchni 36,5 ha. 

DCT Gdańsk złożył zamówienie na 10 nowych półautomatycznych suwnic (ARTG) od firmy Konecranes. W planach jest modernizacja obecnej floty 15-stu suwnic RTG od tego samego producenta. Nowe suwnice umożliwią sprawną obsługę w nowej części DCT Gdańsk. Przewiduje się, że do 2025 r. gdański terminal zwiększy swoje obecne zdolności przeładunkowe z 2,095 mln TEU rocznie do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych). 

Suwnice w DCT Gdańsk 

Zmodernizowane suwnice oraz nowe półautomatycznie suwnice będą wyposażone w najnowsze technologie usprawniające pracę w terminalu: 

  • technologia optycznego rozpoznawania znaków (OCR) będzie w stanie zidentyfikować indywidualne numery kontenerów  
  • zdalne stacje operacyjne (ROS) będą nadzorować obsługę ciężarówek 
  • technologia identyfikacji radiowej (RFID) pozwoli na rozpoznawanie ciężarówek wewnętrznych oraz zewnętrznych. 

Ograniczona interakcja człowiek-maszyna pozwoli na zminimalizowanie błędów ludzkich, co zwiększy wydajność i przewidywalność operacji na terenie portu. Przełoży się to na zwiększony stopień bezpieczeństwa w porównaniu z ręcznie obsługiwanymi RTG. Spośród dostawców wybrano firmę Konecranes, gdyż to ona ma bogate doświadczenie w obsłudze zarówno ręcznych, jak i zautomatyzowanych suwnic oraz ich modernizacji. Suwnice zostaną zintegrowane z wewnętrznym oprogramowaniem PSA. 

Rozbudowa DCT Gdańsk to świetna wiadomość na klientów i partnerów terminala kontenerowego. Zwiększając swój potencjał, DCT Gdańsk odblokuje morskie wąskie gardła. Większe możliwości przeładunkowe pozwolą między innymi na skrócenie kolejek w innych portach. Nowe półautomatyczne suwnice podniosą status terminalu kontenerowego – będzie on nie tylko najnowocześniejszy w regionie Morza Bałtyckiego, ale także najbardziej zaawansowany technologicznie w Europie. 

Grafika: wizualizacja terminala DCT Gdańsk, dctgdansk.pl

Oceń wpis

5 / 5