Superkontenerowiec Ever Alot to największy jak do tej pory statek kontenerowy na świecie. Za projekt i budowę kontenerowca odpowiadała spółka zależna China State Shipbuilding Corporation (CSSC), Hudong-Zhonghua Shipbuilding. Ładowność statku wynosi ponad 24 tysiące TEU i jest on pierwszym kontenerowcem, który przekroczył tę granicę.
Superkontenerowce
Ever Alot dołącza do superkontenerowców, m.in. Ever Ace, HMM Algeciras oraz Madrid Maersk. Superkontenerowce to statki towarowe o:
- ładowności 14,501 TEU i więcej
- szerokości 49 metrów i więcej
- długości 366 metrów i więcej
- zanurzeniu 15,2 metrów i więcej.
Statki te są tak projektowane, by mogły przepłynąć przez Kanał Sueski.
Superkontenerowiec Ever Alot
Choć superkontenerowiec Ever Alot został zbudowany w Chinach, należy on do tajwańskiego armatora Evergreen Marine (właściwie przez spółkę zależną Greencompass Marine S.A) i będzie pływał pod panamską flagą. Statek będzie głównie kursował między Dalekim Wschodem a Europą.
Zastosowana technologia optymalizacji hydrodynamicznej pozwala na przewóz ciężkich ładunków z dużą prędkością przy niewielkim zużyciu paliwa. Rozwiązania technologiczne obniżyły emisję dwutlenku węgla o 13,5% na kontener w porównaniu z tradycyjnie napędzanym statkiem o ładowności 23 tys. TEU.
Ever Alot, największy kontenerowiec na świecie, ma:
- pojemność 24,004 TEU
- szerokość 61,5 metra
- długość 399,99 metrów
- zanurzenie 17 metrów
- powierzchnię pokładu 24,000 m2.
Ever Alot to siódmy z kolei statek Evergreen klasy A i pierwszy na świecie, który przekroczył granicę ładowności 24 tys. TEU. Sześć pierwszych statków zostało zbudowanych w Korei Południowej przez Samsung Heavy Industries. Mimo tego, że statki Ever Ace, Ever Act, Ever Aim, Ever Alp, Ever Arm i Ever Art są tej samej wielkości co Ever Alot, nie były w stanie pomieścić ponad 24 tys. TEU.
Dla Evergreen Marine razem zbudowanych zostanie 13 wielkich statków kontenerowych w klasie A Evergreen, w tym jeszcze cztery przez Hudong-Zhonghua. Ever Aria będzie także pływał pod panamską banderą, a trzy pozostałe – pod singapurską.
Chiński przemysł stoczniowy jest największy na świecie, a Hudong-Zhonghua Shipbuilding to największa chińska stocznia. W stoczni zamówiono jeszcze dziewięć superkontenerowów o pojemności 24 tys. TEU.
Od początku wieku ładowność kontenerowców wzrosła ponad trzykrotnie. Dopiero w 2017 r. ładowność statków przekroczyła 20 tys. TEU. Zobacz listę największych kontenerowców na świecie.
Fotografia: @CSSC_global