Superkontenerowiec Ever Alot

Superkontenerowiec Ever Alot to największy jak do tej pory statek kontenerowy na świecie. Za projekt i budowę kontenerowca odpowiadała spółka zależna China State Shipbuilding Corporation (CSSC), Hudong-Zhonghua Shipbuilding. Ładowność statku wynosi ponad 24 tysiące TEU i jest on pierwszym kontenerowcem, który przekroczył tę granicę.

Superkontenerowce

Ever Alot dołącza do superkontenerowców, m.in. Ever Ace, HMM Algeciras oraz Madrid Maersk. Superkontenerowce to statki towarowe o:

  • ładowności 14,501 TEU i więcej
  • szerokości 49 metrów i więcej
  • długości 366 metrów i więcej
  • zanurzeniu 15,2 metrów i więcej.

Statki te są tak projektowane, by mogły przepłynąć przez Kanał Sueski.

Superkontenerowiec Ever Alot

Choć superkontenerowiec Ever Alot został zbudowany w Chinach, należy on do tajwańskiego armatora Evergreen Marine (właściwie przez spółkę zależną Greencompass Marine S.A) i będzie pływał pod panamską flagą. Statek będzie głównie kursował między Dalekim Wschodem a Europą.

Zastosowana technologia optymalizacji hydrodynamicznej pozwala na przewóz ciężkich ładunków z dużą prędkością przy niewielkim zużyciu paliwa. Rozwiązania technologiczne obniżyły emisję dwutlenku węgla o 13,5% na kontener w porównaniu z tradycyjnie napędzanym statkiem o ładowności 23 tys. TEU.

Ever Alot, największy kontenerowiec na świecie, ma:

  • pojemność 24,004 TEU
  • szerokość 61,5 metra
  • długość 399,99 metrów
  • zanurzenie 17 metrów
  • powierzchnię pokładu 24,000 m2.

Ever Alot to siódmy z kolei statek Evergreen klasy A i pierwszy na świecie, który przekroczył granicę ładowności 24 tys. TEU. Sześć pierwszych statków zostało zbudowanych w Korei Południowej przez Samsung Heavy Industries. Mimo tego, że statki Ever Ace, Ever Act, Ever Aim, Ever Alp, Ever Arm i Ever Art są tej samej wielkości co Ever Alot, nie były w stanie pomieścić ponad 24 tys. TEU.

Dla Evergreen Marine razem zbudowanych zostanie 13 wielkich statków kontenerowych w klasie A Evergreen, w tym jeszcze cztery przez Hudong-Zhonghua. Ever Aria będzie także pływał pod panamską banderą, a trzy pozostałe – pod singapurską.

Chiński przemysł stoczniowy jest największy na świecie, a Hudong-Zhonghua Shipbuilding to największa chińska stocznia. W stoczni zamówiono jeszcze dziewięć superkontenerowów o pojemności 24 tys. TEU.

Od początku wieku ładowność kontenerowców wzrosła ponad trzykrotnie. Dopiero w 2017 r. ładowność statków przekroczyła 20 tys. TEU. Zobacz listę największych kontenerowców na świecie.

Fotografia: @CSSC_global

Oceń wpis

5 / 5