Superkontenerowiec HMM Algeciras jest pierwszym z serii statków zamówionych przez południowokoreańską linię żeglugową Hyundai Merchant Marine (HMM). Odbiór statku ze stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering planowany jest na lato 2020 roku. Ładowność statku to 23 964 TEU, co uczyni go największym kontenerowcem na świecie.
HMM Algeciras – Hyundai Merchant Marine
Od momentu uruchomienia pierwszej usługi z trzema statkami VLCC (Very Large Crude Carriers) w 1976 r. Hyundai Merchant Marine dołączyło do światowej klasy dostawców usług logistycznych. HMM jest 14. największą na świecie linią kontenerową pod względem pojemności statków. HMM stało się numerem jeden wśród koreańskich krajowych przewoźników kontenerowych, szczególnie od czasu ogłoszenia upadłości przez Hanjin Shipping.
Z biegiem lat, firma dodała do swojej floty różne rodzaje statków: kontenerowce, masowce, trampery. Tym samym zwiększyła znaczenie na międzynarodowym rynku. W wyniku tych zabiegów, struktura HMM pozwala na uzyskiwanie stabilnych przychodów, pomimo zmian w niektórych dziedzinach przemysłu spedycyjnego.
PSA HPNT Terminal (Wharf 4) w Pusan jest portem macierzystym firmy HMM. Dodatkowo, firma żeglugowa jest właścicielem 50% udziałów w tym terminalu. Reszta floty sojuszu obsługuje kontenery w terminalu PNC (nabrzeże 2) w nowym porcie w Pusanie.
Nowy sojusz i dalszy rozwój
1 kwietnia 2020 r. firma HMM ma rozpocząć działalność jako oficjalny członek „The Alliance” – jednego z trzech głównych sojuszy żeglugowych na świecie. Oznacza to, że będzie dzielić przestrzeń ładunkową między innymi z Hapag-Lloyd z Niemiec, ONE z Japonii i Yangming z Tajwanu. Wtedy też uruchomi w sumie 12 superkontenerowców o ładowności 24 000 TEU każdy. Ich konstrukcją zajmują się obecnie Samsung Heavy Industries oraz Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).
Według szacunków Alphaliner firma HMM planuje w 2020 roku dodać do swojej sieci około 34 statki, powiększając tym samym możliwości ładunkowe o 519 000 TEU. Dodatkowo w 2021 roku do floty ma zostać dołączone kolejne osiem 15 000 TEU. Statki te będą kursowały prawdopodobnie na trasie Azja – USA, na wschodnim wybrzeżu od drugiego kwartału 2021 roku.
Superkontenerowce na świecie
Wartość 20 000 TEU ładowności kontenerowców została po raz pierwszy przekroczona w 2017 r. Od tego czasu wielokrotnie ustanowiono nowe rekordy. Statki, zdolne transportować do 25 000 TEU znajdują się wciąż na horyzoncie. Firmy takie jak Hapag-Lloyd, Cosco i ONE (Ocean Network Express) składają kolejne zamówienia statków. Możliwe więc, że HMM Algeciras nie utrzyma długo swojego tytułu największego światowego kontenerowca.
Dowiedz się więcej na temat największych kontenerowców na świecie.