TSA (Transportation Security Administration) to agencja założona w Stanach Zjednoczonych po atakach terrorystycznych z dnia 11. września 2001, odpowiedzialna za opracowywanie i wdrażanie struktur zapewniających bezpieczeństwo odnośnie krajowych systemów transportowych. Powstała na mocy Ustawy o Bezpieczeństwie Lotniczym i Transportowym (Aviation and Transportation Security Act), która uchwalona została przez Kongres i podpisana przez prezydenta George’a W. Busha 19. października 2001 roku.
System TSA
Początkowo TSA stanowiło część U.S. Department of Transportation, jednak w 2003 roku zostało przyłączone do wówczas nowo powstałego Department of Homeland Security.
Funkcje TSA
Do jednych z najważniejszych zadań TSA należy zapewnianie bezpieczeństwa na lotniskach i prewencja porwaniom samolotów. Funkcjonariusze TSA zajmują się kwestiami związanymi z kontrolą pasażerów i bagaży na lotniskach w celu wykluczenia wszelkich zabronionych przedmiotów. Zatrzymują nieupoważnionych do wejścia na pokład samolotu lub wymagających dalszej kontroli pasażerów, sprawdzają listy pasażerów i porównują je z listami osób uznanych za stwarzające zagrożenie bezpieczeństwa.
W skład TSA wchodzą również zespoły VIPR (Visible Intermodal Prevention and Responde teams), których członkowie zajmują się patrolowaniem kolei i systemów transportu zbiorowego.
Pod kontrolą TSA znajdują się również przewoźnicy drogowi, ładunki kierowane do amerykańskich portów oraz towary transportowane przez rurociągi.
System TSA – wpływ na przepływ towarów
TSA opracowała dobrowolny Certyfikowany Program Kontroli Ładunków (Certified Cargo Screening Program, CCSP), którego celem jest przeniesienie części procesu kontroli do nadawców, spedytorów lotniczych, niezależnych usług kontroli bezpieczeństwa itp. Firmy chcące wziąć udział w programie, mogą ubiegać się o przeprowadzenie Certyfikowanych Kontroli Ładunków (CCSF).
Transportowane towary poddaje się rygorystycznej kontroli bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw w ramach CCSF, co powoduje, że ładunki nie wymagają dalszej kontroli na lotnisku, co oznacza brak opóźnień w przepływie towarów.
Spedytorzy, którzy nie chcą zostać certyfikowanymi operatorami kontroli bezpieczeństwa, mogą przejść kontrolę wstępną, korzystając z niezależnej funkcji kontroli ładunków (ICSF), czyli skorzystać z usług obiektu, będącego własnością jednej lub kilku firm, z której korzysta wielu spedytorów, gdy w pobliżu nie ma certyfikowanych operatorów.
Transport
Transportując towary do Stanów Zjednoczonych warto zapoznać się z systemem TSA i sprawdzić na czym dokładnie polega. Jak można zauważyć, agencja ma znaczący wpływ na przepływ towarów i kwestię bezpieczeństwa z tym związaną.