Terminal w Sławkowie – Pociąg z Chin do Polski bez przeładunku na granicy UE

5 stycznia 2020 roku w godzinach porannych do stacji Hrubieszów LHS w Polsce dotarł pierwszy pociąg z Chin, który nie wymagał przeładunku na granicy UE. Celem pociągu był terminal w Sławkowie. Transport rozpoczął się 24 grudnia i przejechał trasę Nowego Jedwabnego Szlaku. Korzystał z linii szerokotorowej (LHS), dzięki czemu nie musiał być przeładowywany na granicy UE.

Pierwszy pociąg z Chin do Polski bez przeładunku

Pociąg przybył do stacji Hrubieszów LHS 5 stycznia 2020 roku (niedziela) w godzinach porannych. Jest to pierwszy bezpośredni pociąg z Chin do stacji Hrubieszów. Wyruszył 24 grudnia z miasta Xi’an, które uważane jest za początek pierwotnego Jedwabnego Szlaku.

Transport przejechał przez północną część Chin i dotarł do miasta Dostyk w Kazachstanie (granica z Chinami). Tam został przeładowany na linię kolejową o szerokim rozstawie toru (1520 mm). Następnie pociąg przejechał przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę, aż dotarł do Hrubieszowa. Stacją docelową jest natomiast Euroterminal Sławków w województwie śląskim. Jest to najbardziej wysunięty na zachód terminal kolei LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa).

Trasa – kierunek terminal w Sławkowie

Długość trasy, którą pokonał pociąg wynosi 9477 km. Pociąg dotarł do Sławkowa już w poniedziałek (06.01.2020) w godzinach wieczornych, a cała podróż zajęła tylko 12 dni.

Uruchomienie tego połączenia to zdecydowanie efekt kilkuletniej pracy nad projektem i promocją Nowego Jedwabnego Szlaku.

Infrastruktura – PKP LHS

Dzięki wykorzystaniu infrastruktury PKP LHS, transport mógł dotrzeć do Sławkowa bez konieczności przeładunku na granicy z Unią Europejską.

Towary zostały przeładowane na wagony kolejowe, samochody itp. dopiero w terminalu kontenerowym Sławków LHS. Stamtąd wyruszyły do swoich odbiorców docelowych.

Terminal Sławków posiada stałe połączenia kolejowe przede wszystkim z Gdańskiem, Swarzędzem, Maddaloni we Włoszech, jak również Schwarzheide w Niemczech.

Atuty LHS

Atuty szerokotorowej linii LHS zdecydowały o jej wyborze. Przede wszystkim towar nie musiał zostać poddany przeładunkowi na granicy Unii Europejskiej, a także uzyskano możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m.

Dużym atutem okazuje się również sam terminal Sławków. Jest to hub logistyczny, który posiada duże możliwości dalszej dystrybucji ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną. Ponadto, Sławków to początek trans-kaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności.

Jak stwierdził członek zarządu do spraw handlu i eksploatacji PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, Dariusz Sikora, trasa ta ma szansę odegrać ważną rolę w rozwoju przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Przyszłość PKP LHS i pociągów z Chin do Polski

Inicjatorzy projektu uruchomienia połączenia z Chin do Sławkowa wierzą, że nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń. Pociągi z kontenerami mają docierać w ciągu 10-12 dni.

Oceń wpis

5 / 5