fbpx

Jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi logistyki przy imporcie z Chin jest transport kolejowy z Chin. Wiele osób twierdzi, że jest to najlepsza metoda transportu. Trwa zdecydowanie krócej niż transport morski i jest zdecydowanie tańsza niż transport lotniczy. Do 2020 roku szacuje się, że rocznie do Polski ma przyjeżdżać 5000 pociągów z Chin. Gdzie znajdują się terminale kolejowe w Chinach? Który z nich jest najlepszy? Zapraszamy do zapoznania się z prezentowaną przez nas infografiką i krótkimi opisami ważniejszych terminali kolejowych.

terminale kolejowe w chinach

terminale

Terminal Chengdu

Terminale kolejowe rozsiane są w całych Chinach jednak najważniejszy z nich to terminal w Chengdu. Uznawany jest również za najrzetelniejszy. Jest to terminal finansowany przez rząd chiński. Część Nowego Jedwabnego Szlaku. Aktualnie pociągi z i do Chengdu wyjeżdżają codziennie a wszystko wskazuje na to, że liczba będzie stale rosła. Pociągi z Chengdu do Łodzi przyjeżdżają od 2013 roku. W 2015 roku uruchomiono regularne połączenia kolejowe między tymi miastami. Tę trasę pociąg pokonuje w dwa tygodnie. W terminal, znajdujący się w Chengdu zainwestowano kilkaset milionów dolarów. W tym roku całkowita liczba pociągów z Chengdu do Europy wzrosła o 1000. Miasto posiada czternaście tras kolejowych.

Terminal Wuhan

Jeden z głównych terminali kolejowych, znajdujących się w Chinach. Podobnie jak terminal w Chengdu, terminal w Wuhan również opłacany jest przez rząd chiński. Uznawany jest za jeden z najrzetelniejszych terminali. Wuhan również posiada połączenie kolejowe z Łodzią. Pokonanie trasy trwa 15 dni i przebiega przez obszary centralnych i północno-wschodnich Chin. Większość przewożonej zawartości to wyroby znanej firmy Foxconn. Sprawia to, że podnosi się znaczenie i prestiż miasta, które staje się potencjalnym miejscem lokalizacji produkcji dla międzynarodowych korporacji. Kolejowy port przeładunkowy w Wuhanie posiada niezbędne funkcje i instytucje odpowiedzialne za odprawę celną. Ośrodek znajduje się w centrum dorzecza rzeki Jangcy. Międzynarodowy terminal przyczynia się do rozwoju regionu. Według danych, w 2017 roku z Wuhanu do Europy przybyło 375 pociągów. Wuhan posiada szesnaście dróg kolejowych do 28 krajów europejskich.

Terminal Xi’an

Międzynarodowy terminal kolejowy, mający na celu zwiększenie handlu pomiędzy Chinami a Europą. Planowane są dodatkowe pociągi wyjeżdżające z miasta. Terminal wyposażony jest w niezbędne urządzenia i maszyny. Ważny punkt dla inicjatywy ‘Jednego Pasa i Jednej Drogi’ ze względu na multimodalną infrastrukturę transportową. W 2013 uruchomiono pociągi towarowe przemieszczające się z Xi’anu do Azji Środkowej a następnie zdecydowano o nowych trasach, do Europy. Terminal Xi’an codziennie wysyła do Europy pociągi. Przewożone są przeważnie materiały budowlane, sprzęt mechaniczny, żywność i artykuły codziennego użytku. Ponadto terminal Xi’an został zatwierdzony jako punkt importu mięsa i zboża. Terminal ma zamiar stać się największym międzynarodowym centrum dystrybucyjnym wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku i postanawia zwiększyć wymianę handlową między sąsiadującymi krajami.

Terminal Zhengzhou

Terminal posiadający bardzo dobre połączenie z Hamburgiem, które zajmuje zaledwie 15 dni. W 2017 roku, od stycznia do listopada pociągi z Zhengzhou do Hamburga wykonały dokładnie 449 podróży. W tym okresie dostarczono ponad 234 tys. ton ładunku o wartości 2,44 miliarda dolarów. Pierwszy pociąg z Zhengzhou do Hamburga wyjechał w lipcu 2013 roku. Częstotliwość transportu z jednego na miesiąc wzrosła do ośmiu tygodniowo pod kontrolą inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku. W ciągu ostatnich czterech lat na trasie przewieziono 472,500 ton ładunku o wartości 4,92 miliarda dolarów. Przewożone są różnorodne towary, w tym tekstylia, części samochodowe, sprzęt medyczny, elektronika czy odzież. Produkty dostarczano do 121 różnych miast w 24 krajach Unii Europejskiej, Rosji i Azji Centralnej.

Terminal Yiwu

Jest to terminal mieszczący się w prowincji Zhejiang, w mieście Yiwu, znanym jako małe centrum handlu towarami. Z Yiwu wybiega najdłuższa na świecie trasa kolejowa, kończąca się w Madrycie. Odległość wynosi około 13 000 km. Linia przechodzi przez Kazachstan, Rosję, Białoruś, Polskę, Niemcy i Francję. Podróż trwa 21 dni. Dla porównania – podróż drogą morską trwałaby około sześciu tygodni. Druga co do długości trasa kolejowa na świecie również swój początek znajduje w Yiwu i prowadzi do Londynu. Wynosi około 12 000 km. Droga została otworzona 1 stycznia 2017 roku a pokonanie jej zajmuje 18 dni. Trasa przechodzi przez Kazachstan, Rosję, Białoruś, Polskę, Niemcy, Belgię, Francję, aż do Wielkiej Brytanii. Trasa przechodzi przez Eurotunel (tunel kolejowy pod Cieśniną Kaletańską). Jest to pierwsze połączenie kolejowe pomiędzy Chinami a Wielką Brytanią.

Yiwu posiada również połączenia z Czechami i Holandią. Według statystyk celnych, import i eksport za pośrednictwem usługi Sino-Europe Yiwu gwałtownie wzrosły, osiągając 3 miliardy juanów w 2016 roku.

Terminal Tianjin

Terminal cieszący się popularnością ze względu na niedaleką odległość od Pekinu. Kolejne chińskie miasto połączone z Europą za pomocą linii kolejowej. W 2016 roku otworzono trasę Tianjin-Mińsk. Trasa przebiega przez Mongolię Wewnętrzną. Pociągi rocznie mają przewozić około 30 000 ton ładunku. Kolejną ważną trasą jest połączenie z Moskwą. Może to zapewnić dogodne i szybkie wsparcie logistyczne i usługi dla przyspieszenia wymiany gospodarczej i handlowej między dwoma krajami. Trasa liczy 7 600 km i pokonywana jest w 12 dni. Towarami transportowanymi z Tianjinu do Moskwy są przede wszystkim silniki samochodowe i artykuły codziennego użytku. Natomiast produkty przewożone z Rosji do Chin to głównie drewniane panele. W przyszłości ma powstać znacznie więcej połączeń kolejowych pomiędzy Tianjinem a Azją Centralną i Europą. Tianjin w ostatnich latach zdecydowanie umocnił swoją pozycję jako międzynarodowy terminal, budując kilka transgranicznych połączeń kolejowych. Miasto stale promuje budowę pociągów tranzytowych.

Terminal Chongqing

Z terminalu Chongqing wychodzi linia kolejowa, prowadząca do Duisburg w Niemczech. Droga przechodzi przez Kazachstan, Rosję, Białoruś i Polskę. Podobnie jak powyższe linie jest to część inicjatywy ‘Jednego Pasa i Jednej Drogi’. Większość towarów przewożonych tą drogą pochodzi od międzynarodowych firm IT w Chongqing takich jak Foxconn. Pokonanie trasy liczącej ponad 11 000 km zajmuję przeważnie 13-16 dni. Pierwsza linia, łącząca Chongqing z Europą powstała w 2011 roku. Według danych, w 2017 roku z Chongqingu wyruszają również pociągi do Azji Południowej a konkretniej do Wietnamu. Transportują tam głównie sprzęt mechaniczny i materiały przemysłowe. Przywozić z powrotem będą przede wszystkim owoce tropikalne, ryż, kawę, a także towary elektryczne produkowane przez fabryki w Wietnamie, założone przez światowych producentów. W przyszłości ma powstać jeszcze więcej połączeń kolejowych między Chinami a Azją Południowo-Wschodnią, w tym Tajlandią, Laosem i Singapurem.

Otworzono również ważne połączenie pomiędzy terminalem w Chongqing a terminalem w Ningbo. Transport towaru skróci się o 12 dni (transport drogą morską przez rzekę Yangtze) i potrwa zaledwie 58 godzin.

Terminal Suzhou

Terminale kolejowe w Chinach posiadają liczne połączenia z Polską. Terminal w Suzhou posiada natomiast idealne połączenie z Warszawą. Przewozy odbywają się regularnie, dwa-trzy razy w tygodniu. Czas podróży to około 14 dni. Suzhou to strategiczny terminal dla prowincji Jiangsu. Pociągi towarowe, obsługujące to połączenie przemieszczać się będą trasą kolei transsyberyjskiej. Głównie transportuje się produkty elektroniczne, instrumenty i markowe ubrania.

Terminal Changsha

Stolica prowincji Hubei ostatnio określana jest jako centrum transportu krajowego. Ponadto 16 sierpnia tego roku wyruszył pociąg z Changsha i udał się w podróż testową do Tilburg w Holandii. Przybyć na miejsce ma po 17 dniach. Jeśli transport przebiegnie pomyślnie połączenie zostanie wprowadzone na stałe i co tydzień w czwartek pociąg towarowy będzie wyruszać z Changsha do Holandii. Cała trasa wynosi niecałe 13 000 km. Do Tilburga dojeżdżają również pociągi towarowe z Chengdu, jednakże te wyruszające z Changsha będą w stanie zabrać ze sobą więcej ton ładunku. Istnieje również bardzo dobre połączenie kolejowe pomiędzy Changsha i Budapesztem. Do Chin z Węgier transportuje się głównie czerwone wino, mleko w proszku i akcesoria.

Terminale kolejowe i ich wybór

Transport kolejowy jest zdecydowanie krótszy od transportu morskiego i zdecydowanie tańszy od transportu lotniczego. Może więc warto zastanowić się nad wyborem tego typu transportu swoich towarów. Sprawdź jak prezentują się terminale kolejowe w Chinach.

Przed dokonaniem wyboru odpowiedniego dla siebie terminalu warto sprawdzić jeszcze czas dostawy i koszty transportu. Ze względu na odległość od punktu docelowego stawki różnią się od siebie. Przeważnie czas dostawy to około 15 dni. Czas może wydłużyć się do 25 dni, przy wyborze opcji dostawy door-to-door. Koszt dostawy to około 4 500 dolarów.

Zapraszamy do skorzystania z porównywarki cen transportu kolejowego z Chin. Po wypełnieniu formularza otrzymamy oferty firm spedycyjnych. Będziemy mogli porównać oferty cenowe i wybrać odpowiedni dla nas sposób dostawy towarów. Wyszukaj odpowiednie terminale kolejowe w Chinach.

 

Newsletter

Wszystko o transporcie

Nowości, ciekawostki, poradniki

Dołącz do nas