THC – co to jest?

Przeładunek lub działalność polegająca na załadunku i rozładunku ładunków z komercyjnego statku jest jedną z kluczowych działalności w branży żeglugowej. Ponieważ konteneryzacja stała się popularna i ukształtowała współczesny świat, różne porty (głównie kontrolowane przez państwo) na całym świecie podjęły się zadania zatrudniania własnego personelu lub podmiotów trzecich do świadczenia usługi przeładunku. Porty podjęły się również wystawienia faktur użytkownikom portowym za te opłaty i ta opłata jest obecnie nazywana opłatą za obsługę terminalu. Sprawdź czym jest THC.

thc

Czym jest THC?

Opłaty za obsługę terminalu (Terminal Handling Charge) (THC) to opłaty pobierane przez władze terminalu w każdym porcie za obsługę urządzeń związanych z załadunkiem i rozładunkiem kontenerów. Wysokość opłaty za obsługę terminala nie jest stała, nawet na tej samej linii wysyłkowej czy w porcie, zależy od całkowitego kosztu obsługi terminalu portowego w danej lokalizacji. Na przykład na trasie Azja – Europa, jeśli usługa może być inna dla Szanghaju, Singapuru, Portu Kelang, Hamburga, Rotterdamu. Cena może się różnić również na terenie tego samego portu. W każdym terminalu wysokość THC może być różna.

THC dla wybranych portów

  • 130 EUR/kontener Gdańsk/Gdynia/Szczecin
  • 165 EUR/kontener 45′ Gdańsk
  • 240 EUR/reefer (3 dni chłodzenia wliczone)
  • 230 EUR/kontener OOG Gdańsk/Gdynia/Szczecin

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Duży wpływ ma rodzaj stosowanych pojemników. Nie powinno dziwić, że opłata będzie inna dla ładunków niebezpiecznych czy pojemników chłodniczych. W pierwszym przypadku często wymagane jest wydzielenie specjalnego obszaru w celu bezpiecznego przechowywania i monitorowania ładunku. Natomiast obsługa ładunków chłodniczych w porcie wymaga, aby kontenery były podłączone do źródła energii elektrycznej, co również powoduje dodatkowe koszty. Wszystkie te czynniki uwzględnione zostają w THC.

Wartości THC są ogólnie ważne przez rok. Opłaty występują dla każdej przesyłki (niezależnie od tego, kto ją płaci) w porcie pochodzenia, przeznaczenia i przeładunku. Przeładunek THC (powiedzmy w punkcie B) jest zawsze płacony przez przewoźnika, który organizuje przesyłkę z punktu A do punktu C za pośrednictwem punktu B, ponieważ ich stawka za fracht morski obejmuje ten koszt. Zwykle opłaty za obsługę terminalu (THC) dla eksportu są pobierane od nadawcy przez przewoźników, jednocześnie zwalniając list przewozowy po zakończeniu procedur odprawy celnej wywozu. Opłaty za obsługę terminalu importowego są odbierane przez przewoźników w momencie wystawiania zlecenia dostawy odbiorcy przed przyjęciem dostawy towarów.