Okazuje się, że nie wszystkie produkty można importować z Chin. Wynika to z różnych kryteriów względem transportu ładunków niebezpiecznych. Ze względu na różnice między prawem obowiązującym w różnych częściach świata niektóre towary nie są dopuszczone do przewozu międzynarodowego.
Towary niebezpieczne
Zgodnie z międzynarodowymi postanowieniami transport materiałów niebezpiecznych może odbywać się każdym możliwym środkiem transportu technicznie do tego przygotowanym. W zależności od rodzaju przewożonego towaru istnieją wytyczne mówiące o tym jaki środek transportu jest najodpowiedniejszy. Przykładowo, poniższe towary nie są dopuszczone do transportu morskiego:
- materiały wybuchowe;
- gazy trujące;
- ciecze łatwopalne;
- materiały promieniotwórcze;
- podobne.
Z tego powodu, w Europie powstał podział prawny na środki transportu:
Warto zaznaczyć, że zmiany do przepisów aktualizowane są co dwa lata, z wyjątkiem transportu lotniczego (IATA), który jest aktualizowany co roku.
Szczegółową klasyfikację wszystkich produkowanych na świecie materiałów uznawanych za niebezpieczne (sklasyfikowanych przez ONZ w katalogu TN), czyli będących szkodliwymi dla ludzi, środowiska i dóbr materialnych można znaleźć na stronie rządowej.
Różnice między Europą a Chinami
Okazuje się, że Chiny nie są częścią ani Konwencji CMR (Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów) ani Konwencji ADR (Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych). Z tego względu mamy doczynienia z róznymi definicjami klas niebezpieczeństwa ładunków w Europie i Azji. Zdarza się, że chociaż w jednym kraju towar uznawany jest za bezpieczny w innym klasyfikowany jest już jako towar niebezpieczny. Dlatego też chcąc importować towary niebezpieczne z Chin do Europy należy sprawdzić, czy jest to zgodne z europejskim prawem.
Oznaczenia i dokumenty
Podczas transportu towarów niebezpiecznych z pewnością nie można zapomnieć o Karcie Charakterystyki. W tym dokumencie zamieszczone są informacje o zagrożeniach, jakie może spowodować określona substancja, a także podstawowe dane na jej temat. Oprócz tego można tam znaleźć opisy postępowania w razie wystąpienia skażenia opisywaną substancja.
Dodatkowo warto pamiętać, że wysyłając towary niebezpieczne (takie jak łatwopalny aerozol, substancje radioaktywne, baterie litowe itp.) należy odpowiednio je oznakować. Okazuje się, ż nie jest to ważne wyłącznie z prawnego punktu widzenia, ale też znacząco ułatwia zarządzanie procesami wysyłki wszystkim podmiotom zaangażowanym w łańcuch dostaw.
Oprócz tego, dobrze jest podać 24-godzinny numer telefonu nadawcy, a także kraj i numer kierunkowy, aby w razie sytuacji awaryjnej można było się z nimi skontaktować w celu ustalenia przebiegu działania.
Zmiana polityki Chin
Wbrew pozorom, transport kolejowy jest jednym z najlepiej przystosowanych do przewozu materiałów niebezpiecznych środkiem transportu. Wynika to ze specyfiki organizacji ruchu oraz stosowanych przy użyciu tej metody transportu zabezpieczeń.
W Polsce koleją przewozi się głównie ropę i produkty ropopochodne (benzyny, oleje napędowe), gazy techniczne (głównie propan-butan) oraz kwas siarkowy. Wynika to z informacji przedstawionych przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Tymczasem wkrótce może się to zmienić. Zgodnie z doniesieniami portalu reilfreight.com rząd chiński skłania się ku zniesieniom ograniczeń dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych koleją między Europą a Chinami. Do tej pory nie było to możliwe ze względu na zbyt niski zarobek przy jednoczesnym ponoszeniu stosunkowo wysokiego ryzyka.
Jednak w ostatnim czasie wzrasta popyt na samochody elektryczne. Okazuje się, że wzrost znaczenia rynku transportu elektrycznego może wpłynąć na zmiany chińskich ograniczeń. Otóż planowane zmiany w prawodawstwie Państwa Środka mają umożliwić import i eksport baterii i akumulatorów dla przemysłu motoryzacyjnego. Natomiast warto zauważyć, że zezwolenie na przewóz tego typu produktów otwiera drogę nie tylko dla samochodów elektrycznych, ale także dla rowerów elektrycznych, laptopów i innych sprzętów elektrycznych.
Więcej o transporcie towarów niebezpiecznych można znaleźć w innych naszych artykułach: