Transport drogowy z Chin do Polski w 13 dni

W ramach Nowego Jedwabnego Szlaku połączenia pomiędzy Chinami a Polską stale się rozwijają. Jeszcze do niedawna, myśląc o sprowadzaniu towarów z Państwa Środka, braliśmy pod uwagę tylko trzy typy transportu: lotniczy, morski i kolejowy. Ostatnio pojawiła się nowa możliwość. Transport drogowy może stać się konkurencją dla transportu lotniczego i kolejowego.

transport drogowy

Transport drogowy – z Chin do Polski w 13 dni

We wrześniu 2018 roku zostało otworzone nowe przejście graniczne pomiędzy Kazachstanem i Chinami w Khorgos. Celem było zwiększenie transportu i handlu wzdłuż zachodnich Chin i Europy, co ma związek z założeniami One Belt One Road czyli tak zwanym Nowym Jedwabnym Szlakiem. Dzięki otwarciu nowego przejścia granicznego przewiduje się, że liczba przewozów drogowych wzrośnie dwukrotnie.

Ciężarówka przyjechała z Chin do Polski w ramach systemu tranzytu celnego TIR. Zajęło jej to tylko 13 dni. Pojazd wyruszył z Chin 13 listopada i dotarł do Polski dokładnie 26 listopada. Ciężarówka pokonała 7000 km, spędzając tym samym 11 dni w drodze po odliczeniu czasu na odpoczynek. Trasa przebiegała przez Kazachstan, Rosję, Białoruś i docierała do Polski.

Próbny przejazd

Przejazd został przeprowadzony w ramach współpracy pomiędzy CEVA Logistics, Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) i partnerów CEVA jakimi są Alblas International Logistics i Shanghai Jet-rail International Transportation.

Umberto de Pretto, pełniący funkcję sekretarza generalnego IRU przyrównał przejazd próbny do kamienia milowego, który ma stać się przełomem dla transportu transgenicznego z Chin. System przede wszystkim okazał się bezpieczny, a także wysoce konkurencyjny jeśli chodzi o koszty i czas w stosunku do innych form transportu. Dzięki temu Chiny, a także kraje znajdujące się na trasie One Belt One Road będą mogły czerpać liczne korzyści.

Jak transport drogowy prezentuje się na tle innych gałęzi transportu?

Nowopowstałe połączenie drogowe pomiędzy Chinami a Polską według ekspertów okazuje się być o ok. 50% tańsze od transportu lotniczego, a także o 30-50% szybsze niż transport kolejowy. Transport drogowy może okazać się ciekawą opcją zarówno podczas importu jak i eksportu.

Regularne połączenia

Umberto de Pretto jest zadowolony z tego jak okazał się działać transport drogowy. Otwarcie regularnych połączeń jest możliwe i jak powiedział sekretarz generalny w najbliższych tygodniach zaczną się przygotowania, aby móc to umożliwić. Będzie to nowa, potrzebna usługa na rynku, z której prawdopodobnie skorzysta wiele osób.

Z Chin do Polski w 10 dni?

Prezes firmy Alblas International Logistics z Holandii uważa, że firma jest w stanie realizować dostawy door-to-door za mniejsze pieniądze niż miało to miejsce do tej pory. Przewiduje się, że w przyszłości czas przejazdu z Chin do Polski może zmniejszyć się nawet do 10 dni.

Swobodne przejazdy na terenie Chin i Rosji

Duży związek z tak krótkim czasem przejazdu mają przepisy dotyczące organizacji transportu, które niedawno uległy zmianie. Chińskie i Rosyjskie ciężarówki mogą swobodnie poruszać się na terytorium obu krajów. Do tej pory nie było takiej możliwości i mogło się to odbywać tylko na terenach przygranicznych.

Transport drogowy ma szansę stać się jedną z najatrakcyjniejszych gałęzi transportu. Biorąc pod uwagę koszty i czas pokonania trasy, można stwierdzić, że będzie to bardzo dogodna forma transportu, którą warto rozważyć zastanawiając się nad importem towarów z Chin w przyszłym roku.

 

Źródło grafiki: https://40ton.net/iveco-daily-205-konnym-silnikiem-kilkunastu-smakach-mozna-zrobic-najmocniejszym-wlochem/

Źródło: https://www.cargonews.pl/z-chin-do-polski-w-ramach-systemu-tir-transport-ciezarowy-szybszy-niz-kolejowy-i-tanszy-niz-samolotowy/