Operatorzy połączeń kolejowych na trasie Chiny-Polska

Transport kolejowy okazuje się ciekawą alternatywą dla transportu morskiego czy lotniczego. Jest zdecydowanie tańszy niż transport lotniczy i dużo krótszy niż transport morski. Kolej stale się rozwija i coraz więcej firm wysyła swoje pociągi do Chin. Współpraca na linii Polska-Chiny jest bardzo dobra i otwiera nowe możliwości, zarówno dla importerów jak i eksporterów. Idea „Jeden pas, jeden szlak” (z ang. One Belt One Road) przewiduje utworzenie sieci połączeń infrastrukturalnych pomiędzy Chinami i Europą. W artykule przedstawimy ważniejszych operatorów kolei na trasie między Polską a Chinami.

ZIH – Zhengzhou International Hub

ZIH to chiński hub kontenerowy założony w 2013 roku, który swoją siedzibę posiada w mieście Zhengzhou, w prowincji Henan. Tworzy spółkę joint venture z polską firmą PKP Cargo. ZIH posiada liczne połączenia kolejowe na terenie Europy i Azji. Firma obsługuje 126 miast na terenie 24 krajów. Tworzy dobrą markę wśród klientów krajowych i zagranicznych. Jest to pierwsza firma, która w ramach założeń Nowego Jedwabnego Szlaku utworzyła połączenie z Japonią, Koreą Południową i Europą.

Pierwsze połączenie, które zostało utworzone przez firmę ZIH biegło z Zhengzhou do Hamburga, otwierając tym samym drogę do Europy. Firma aktywnie wspiera sferę biznesu, organizując spedycję międzynarodową, krajową a także transport multimodalny. Firma posiada 2300 partnerów krajowych, a także 800 partnerów zagranicznych. Ponadto ZIH oferuje dostarczenie towarów na zasadzie door-to-door. Ogromne zaangażowanie firmy i działalność na arenie międzynarodowej sprawia, że miasto Zhengzhou ma szansę stać się centrum logistyki prowincji Henan.

20 marca 2014 roku otworzono oddział w Niemczech, który stał się odpowiedzialny za połączenia na terenie Europy.

Zhengzhou International Hub posiada połączenie z Warszawą. Poza tym pociągi na trasie łączącej Zhengzhou z Hamburgiem zatrzymują się również w Monachium, Moskwie i Almaty.

Transport kolejowy – Hatrans Logistics

Hatrans to firma promująca rozwój usług logistycznych, cechująca się dobrą jakością i wydajnością. Firma została założona w 1989 roku i posiada prawie 30 lat doświadczenia na rynku europejskim. Hatrans posiada idealne położenie na trasie Chiny-Polska, ponieważ znajduje się w Łodzi. Poza transportem kolejowym, firma oferuje również usługi spedycji morskiej, magazynowanie i krajowe przewozy samochodowe a także usługi celne.

Połączenie na trasie Łódź-Chengdu zostało utworzone w 2013 roku. Krajami tranzytowymi na tej drodze są przede wszystkim Kazachstan, Rosja i Białoruś.

Firma posiada pociągi, które składają się z 41 wagonów, załadowanych 40’ kontenerami. Transport z Łodzi do Chengdu, a także z Chengdu do Łodzi to czas zaledwie 13 dni. Ponadto firma oferuje obsługę logistyczną, która obejmuje m.in. bezpieczeństwo i ochronę na drodze przewozu w postaci plomb GPS, kompleksowe usługi magazynowe w Łodzi a także rozładunek i dowóz towarów do wskazanego przez klienta miejsca na terenie Unii Europejskiej.

Fast East Land Bridge – FELB 

Firma określana pionierem branży transportu kolejowego łączącego Azję i Europę od 2007 roku. Fast East Land Bridge specjalizuje się w transporcie kontenerów 40’ DV, 40’ HC i 20’ liniami Kolei Transsyberyjskiej między Dalekim Wschodem (w tym m.in. Chinami, Koreą Południową i Japonią) a Rosją i Europą. Firma przez lata stała się właścicielem 7000 kontenerów i zwiększyła częstotliwość połączeń z 1 na tydzień do 6 na tydzień. FELB posiada biura w Chinach i Rosji. Wraz z upływem lat starano się zredukować czas dostawy. W 2007 roku czas ten wynosił ok 28 dni. Od roku 2015 zmniejszono go do 12-14 dni.

W listopadzie 2015 roku uruchomiono pilotażowy pociąg z Shenyang. W 2017 roku utworzono nowe usługi w południowych Chinach. FELB oferuje ciekawą alternatywę dla frachtu morskiego i lotniczego między Chinami, Koreą Południową i Europą w obu kierunkach. Firma oferuje również połączenia door-to-door.

Z usług FELB stale korzystają takie firmy jak BMW, Audi, Volksvagen, Samsung i LG. Usługi FELB kierowane są w szczególności do klientów, których firmy są zlokalizowane na obszarach z łatwym połączeniem kolejowym, z towarem o dużej wartości lub pilnymi przesyłkami. Do najczęstszych grup ładunków należą surowce, tekstylia, części motoryzacyjne, panele słoneczne i wszelkiego rodzaju zaawansowane technologicznie urządzenia.

W Polsce pociągi operowane przez Fast East Land Logistics zatrzymują się w Małaszewiczach i Warszawie. W Chinach natomiast pociąg zatrzymuje się m.in. w Chongqing, Xi’anie, Changchun i Changsha.

Pociągi z Changchun do Warszawy docierają w 17-19 dni. Podobnie wygląda czas przejazdów pociągów z Suzhou do Warszawy – wynosi od 16 do 18 dni.

Symlog

Symlog to firma zajmująca się spedycją międzynarodową, specjalizująca się w połączeniach pomiędzy Azją i Europą. Od 2013 roku firma uczestniczy w reaktywacji idei Jedwabnego Szlaku. Ich towary przewożone są z Europy do Azji za pomocą ekspresowych intermodalnych pociągów towarowych.

Firma bierze pod uwagę wszystkie aspekty ważne dla klientów w tym cenę, bezpieczeństwo towaru i szybkość dostawy.

Symlog łączy swoje polskie terminale z Zhengzhou w Chinach. Firma uznawana jest za eksperta w przewozach kolejowych. W Polsce pociągi zatrzymują się w Poznaniu, Łodzi, Warszawie i Małaszewiczach.

W 2016 roku firma Symlog zorganizowała bankiet na cześć delegacji prowincji Henan, będącej częścią oficjalnej delegacji przewodniczącego Xi Jinpinga, który w tym czasie odwiedzał Polskę.

Obecnie firma organizuje wyjazdy pociągów do Zhengzhou cztery razy w tygodniu (wtorki, czwartki, piątki i soboty). Z Zhengzhou do Polski również wyruszają cztery pociągi tygodniowo.

PKP CARGO i transport kolejowy 

PKP CARGO to największy w Polsce i drugi w Europie operator logistyczny. Firma zajmuje się przede wszystkim przewozami kolejowymi. Została założona w 2000 roku. Zarząd spółki posiada swoją siedzibę w Warszawie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym a także spedycji. Posiada własne zaplecze modernizacyjne i terminale przeładunkowe.

PKP CARGO uznaje współpracę z Chinami za wielką szansę rozwoju. Firma współpracuje z licznymi chińskimi miastami m.in. posiada połączenie z Zhengzhou, które prowadzi do Małaszewicz. Zakłada się, że do 2026 roku przepustowość największego suchego portu w Europie Małaszewicze wzrośnie czterokrotnie. Warto wspomnieć, że Małaszewicze są ważnym punktem na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku.

Trasa pociągów, które wyruszają z Chin przebiega głównie przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. PKP Cargo początkowo obsługiwało kilka połączeń z Chin, aktualnie jest ich coraz więcej a w zamiarze częstotliwość wyjazdów pociągów ma się znacznie zwiększyć.

Transport kolejowy – operatorzy połączeń kolejowych i dalszy rozwój

Rozwój połączeń pomiędzy Chinami i Polską jest bardzo dynamiczny. Udział kolei stale rośnie. Obecnie kolej łączy 27 chińskich miast z 11 europejskimi krajami a liczba nieustannie wzrasta. Chińczycy oczekują, że ich wymiana handlowa z krajami leżącymi na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku przekroczy 2,5 mld dolarów rocznie. Chiny stawiają głównie na kolej i aktualnie jest to teraz ich priorytetem. Transport kolejowy jest zdecydowanie szybszy i bezpieczniejszy.

Rozpoczynając handel z Chinami warto rozważyć opcję transportu kolejowego i zapoznać się wcześniej z operatorami połączeń w celu wybrania tego, które najbardziej będzie nam odpowiadało.

Oceń wpis

5 / 5