Transport kolejowy z Chin

Kolej to najdynamiczniej rozwijająca się gałąź logistyki. Transport kolejowy z Chin to pojęcie coraz częściej słyszane na europejskim rynku, a importerzy coraz chętniej wykorzystują to rozwiązanie. Jest to atrakcyjna alternatywa dla innych form przepływu towarów: szybsza niż transport morski, a jednocześnie znacznie tańsza niż transport lotniczy.

Już w starożytności Chiny były połączone z krajami europejskimi Jedwabnym Szlakiem. Projekt przywrócenia międzynarodowej lądowej trasy handlowej jest realizowany od 2013 roku na podstawie koncepcji przedstawionej przez prezydenta Chin Xi Jinpinga. Inicjatywa Pasa i Szlaku („One Belt One Road”, znana też jako Nowy Jedwabny Szlak) prowadzi do uruchamiania i usprawniania korytarzy handlowych prowadzących z Państwa Środka poprzez Azję Środkową i Bliski Wschód do Europy.

Transport na Kolejowym Jedwabnym Szlaku odbywa się w dwóch kierunkach: z Chin do Europy (Westbound) oraz z Europy do Chin (Eastbound).

Obecnie trasa kolejowa łączy Chiny z wieloma krajami, takimi jak: Korea Północna, Tajlandia, Kazachstan, Tadżykistan, Pakistan, Afganistan, Turkmenistan, Iran, Azerbejdżan, Gruzja, Turcja, Rosja, Ukraina, Białoruś, Polska, Niemcy, Włochy, Bułgaria, Węgry, Słowacja, Austria, Czechy, Francja, Belgia, Holandia, Hiszpania, Wielka Brytania, Norwegia, Szwecja, Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa.

Europa posiada połączenia z następującymi terminalami w Chinach: Changsha, Changchun, Chengdu, Chongqing, Dongguan, Hangzhou, Harbin, Hefei, Jinan, Kanton, Nankin, Nantong, Ningbo, Pekin, Qingdao, Szanghaj, Shenzhen, Suzhou, Shenyang, Taiyuan, Tianjin, Wuhan, Xi’an, Xiamen, Yiwu, Wuhan i Zhengzhou.

transport kolejowy z Chin

Import z Chin

Transport kolejowy z Chin jest coraz częściej wybierany przez importerów. Pociągi towarowe stały się powszechną alternatywą dla transportu morskiego i lotniczego.

Import produktów z Chin drogą lądową jest dwa razy szybszy niż transport towarów drogą morską i trzy razy tańszy niż transport towarów drogą lotniczą. Dystans lądowy między Państwem Środka a Polską wynosi ok. 10.000 km. Transport towarów trwa ok. 12-18 dni, w zależności od terminala początkowego i końcowego.

Transport kolejowy, podobnie jak transport morski, dzieli się na:

  • drobnicowy (LCL)
  • pełno-kontenerowy (FCL)

Transport kolejowy z Chin zdecydowanie rozwinął się na bazie Inicjatywy Pasa i Szlaku. Dzięki nowej infrastrukturze znacznie wzrósł przepływ towarów tą drogą. Odkąd rozpoczęto odbudowę Jedwabnego Szlaku Kolejowego, w ciągu zaledwie pięciu lat zanotowano zwiększenie kursów pociągów towarowych między Chinami a Europą z 80 do aż 6,3 tysiąca rocznie.

Pierwsze z polskich połączeń z Państwem Środka zostało uruchomione w 2013 roku na trasie Chengdu-Łódź. Natomiast pięć lat później liczba kursujących pociągów wyniosła tysiąc. Oznacza to, że obecnie do polskich terminali każdego dnia trafiają 2-3 pociągi towarowe z Chin. Terminale kolejowe przyjmujące ładunki z Chin znajdują się w Łodzi, Małaszewiczach i Pruszkowie.

Ze względu na dobre położenie geograficzne, Polskę nazywa się bramą do Europy. Transport kolejowy z Chin do naszego kraju odbywa się przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Następnie korytarz handlowy prowadzi do dalszych europejskich miast, takich jak Antwerpia czy Hamburg.

Przykładowe towary, które przewożone są koleją z Chin, to tekstylia, elektronika, sprzęt AGD, części samochodowe, elementy wyposażenia wnętrz i zabawki. Na tę formę transportu decyduje się coraz więcej importerów z różnorodnych branż. Jednak nie wszystkie towary można przewozić tą drogą. Dotyczy to przede wszystkim fajerwerków, niebezpiecznych towarów, baterii i akumulatorów.

Również eksporterzy korzystają z możliwości przewozu towarów korytarzem lądowym. Wagony wracają z Polski do Chin wypełnione głównie produktami rolno-spożywczymi, takimi jak jabłka, soki, przetwory mleczne czy alkohol.

Baza wiedzy

Na naszym blogu można przeczytać liczne teksty na temat transportu kolejowego z Chin. Zachęcamy do zapoznania się z artykułami.

Ruch kolejowy między portem w Duisburg a Wuhan wznowiony

Koronawirus oraz ograniczenia wprowadzone w celu zwalczania pandemii wpłynęły na wiele gałęzi przemysłu. Zakłóciło to łańcuch dostaw, zmuszając do wstrzymania części transportu towarów. Jako że COVID-19 ustępuje w Chinach, wiele firm wznowiło tam pracę. Nawet Wuhan, uważany za epicentrum koronawirusa, ponownie nawiązał kontakt z resztą świata. W marcu 2020 r. Więcej…

Euroterminal Sławków

Euroterminal Sławków

Euroterminal Sławków jest terminalem przeładunkowym, który powstał w 2010 r. na bazie funkcjonującego od 2004 r. oddziału CZH S.A. w Katowicach. Udziałowcami terminalu są CZH S.A., PKP Cargo S.A. oraz PKP LHS Sp. z o.o. Euroterminal w Sławkowie koło Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga Więcej…

TOP 5 chińskich miast połączonych koleją z Europą

Połączenia kolejowe pomiędzy Chinami i Europą ulegają stałym modernizacjom i zyskują na znaczeniu. Powstaje ich coraz więcej. Przy drogim transporcie lotniczym i długim transporcie morskim, coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z transportu kolejowego. W poniższym artykule przedstawiamy TOP 5 chińskich miast, z których przybywa do Europy najwięcej przesyłek Więcej…

Kolejowy Jedwabny Szlak – wzrost pociągów

Rok 2018 okazał się zadowalający dla osoby zajmującej się Kolejowym Jedwabnym Szlakiem. Dla wielu firm, zajmujących się transportem kolejowym, był to zdecydowanie czas wzmacniania pozycji na rynku. Ponadto Kolejowy Jedwabny Szlak był aktywnie promowany przez przedstawicieli wielu firm, a obecnie możemy usłyszeć o znacznym wzroście pociągów na szlaku. Kolejowy Jedwabny Więcej…

Połączenie Łódź-Chengdu – nadchodzące zagrożenia

Łódź już od dłuższego czasu jest ważną częścią Nowego Jedwabnego Szlaku. Jednakże, obecnie Chińczycy testują nowe trasy kolejowe, które mają być alternatywą dla tras przechodzących przez terminal w Łodzi. Za oficjalną przyczynę podaje się brak multimodalnego terminala towarowego. Nieoficjalną przyczyną jest jednak polityka. Początki Pierwszy pociąg z Chin do Łodzi Więcej…