W 2020 i 2021 r. doświadczyliśmy wielu trudności w logistyce – braki miejsc w magazynach, niebotyczne stawki frachtowe, zatłoczenie w portach czy niedobór ciężarówek. Ewenementem było zablokowanie ruchu statków w Kanale Sueskim, co doprowadziło do straty około 9,6 mld USD w handlu międzynarodowym. Przedstawiamy, jak w przyszłym roku będzie kształtował się transport – prognoza na 2022 r.
Transport – prognoza na 2022
W 2020 r. wiele fabryk w Chinach zostało zamkniętych lub wstrzymało produkcję na dłuższy okres. Popyt na dobra (szczególnie w kanałach e-commerce) jednak rósł, co wywierało presję w ruchu przewozowym towarów i narosły dalsze komplikacje. Globalna flota jest w pełni wykorzystywana, lecz i to nie wystarcza.
Zanim przedstawimy analizę następującego roku pod kątem transportu przypomnijmy, jak sytuacja wyglądała we wcześniejszych latach.


Szacuje się, że stawki frachtowe ulegną skorygowaniu i spadną nawet o 30-40% w 2022 r. To, że ceny transportu spadają, jest świetną wiadomością szczególnie dla importerów. Jest jednak niewielka szansa na to, że stawki frachtowe osiągną poziom z 2019 r.
Co nas czeka w 2022 r. w transporcie?
Więcej dostępnych miejsc na statkach
W ostatnim czasie coraz trudniej było znaleźć miejsce na statku kontenerowym; w sierpniu 2021 r. przez opóźnienia możliwości przewozowe zmniejszyły się o ponad 3,1 mln TEU (12,5% morskich przewozów). W 2022 r. sytuacja ta ma ulec zmianie na lepsze – wykupienie miejsca na kontener będzie łatwiejsze.
Wolne kontenery
Skoro będą się zwalniać miejsca na statkach, dostępnych będzie więcej kontenerów do wynajęcia (przede wszystkim przez szybszy obrót). W związku z tym szacuje się wzrost wielkości skonteneryzowanego eksportu o 2-3%.
Więcej statków
W 2022 r. powiększona ma zostać globalna flota o znaczną ilość jednostek. W 2020 r. flota wzrosła o 3%, w 2021 r. – 4,3%, a w 2022 r. ma ona wzrosnąć o kolejne 4,5%. Największy skok prognozuje się jednak na 2023 r. – 7,5%. W 2022 r. do użytku oddanych ma być przynajmniej 22 giga kontenerowców (COSCO Shipping, CMA, OOCL i MSC).
Na rynku statków pojawią się nowi gracze – Tajwan i Tajlandia. Tajwan planuje oddać do służby 46 kontenerów, a tajwański przewoźnik Wan Hai Lines zamierza rozszerzyć swój zasięg transpacyficzny. Tajlandia natomiast chce uruchomić nowe linie kontenerowe; w związku z tym do 2025 r. zamówi kilka własnych kontenerowców.
Zatłoczenie w portach
Nawet przed tym, jak Ever Given zablokował Kanał Sueski, zatłoczone porty były codziennością, szczególnie te najbardziej istotne porty. Na przykład, na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych przed portami czekało nawet sto jednostek, o wiele więcej niż porty byłyby w stanie wspólnie obsłużyć w tym samym czasie. W 2022 r. trend ten będzie się utrzymywał, lecz w czasem zelżeje. Niewydolność portów ma związek m.in. z ograniczonym personelem i nieprzystosowaniem portów do przyjmowania wielu ogromnych kontenerowców.

Braki kadrowe
W łańcuchu dostaw brakuje pracowników, od menedżerów ds. magazynu, logistyki i łańcucha dostaw, personelu obsługi centów dystrybucyjnych, magazynierów po kierowców pojazdów ciężarowych. Restrykcje związane z przemieszczaniem się między krajami utrudniają sytuację.
Rosnące koszty paliwa (i transportu)
Transport opiera się surowcach energetycznych, a ropa naftowa i gaz ziemny drożeją od 6-7 lat. Wiele biznesów opiera się na logistyce i jeśli na długości łańcucha dostaw obserwuje się zakłócenia, szkodzi to wielu działalnościom. Przeciętnie cena paliwa morskiego w ciągu roku wzrosła o 74%. Puste baki w ciężarówkach oznacza cięcie kosztów, ale także nieprzygotowanie do zaspokojenia nagłego popytu (nie wspominając o braku układów scalonych do nowych pojazdów). W tej kwestii ważne jest ustanawianie optymalnych tras transportowych na bazie danych.
Transport – prognoza na 2022: podsumowanie
Podsumowując, wysokość stawek frachtowych nie wróci w 2021 r. do poziomu sprzed dwóch lat, lecz sytuacja się ustabilizuje i łatwiej będzie planować przewóz towarów. W 2022 r. najprawdopodobniej zaobserwujemy:
- znaczne opóźnienia w wysyłce ładunków przed Chińskim Nowym Rokiem
- wolne miejsca na statkach
- zatłoczenie w portach
- większą dostępność kontenerów
- braki kadrowe
- powiększenie floty
- rosnące koszty paliwa.