Drugim największym partnerem handlowym Kanady, zaraz po Stanach Zjednoczonych, jest Unia Europejska. Odpowiada ona za 10% całej wymiany handlowej tego kraju, a dzięki podpisaniu umowy gospodarczo-handlowej CETA, współpraca między Kanadą a UE jest znacznie sprawniejsza. W związku z tym wiele europejskich firm decyduje się na eksport swoich produktów do Kanady. W poniższym artykule opiszemy transport towaru do Kanady.
Transport towaru do Kanady
Ciekawym faktem jest to, że polski eksport do Kanady przeważa nad importem do Polski. Według danych GUS, w 2020 roku wyniósł on w przybliżeniu 1 mld EUR, podczas gdy import do Polski równał się 355,7 mln EUR. Zatem jakie produkty są najczęściej eksportowane z Polski do Kanady?
Najczęściej eksportowany towar z Polski do Kanady to:
- silniki turboodrzutowe, turbośmigłowe oraz inne turbiny gazowe
- skóry futerkowe surowe (włącznie z łbami, ogonami, łapami i pozostałymi częściami lub kawałkami nadającymi się do wykorzystania w kuśnierstwie)
- części towarów takich jak: balony i sterowce, szybowce, lotnie oraz pozostałe statki powietrzne, bez napędu, albo pozostałe statki powietrzne (np. śmigłowce, samoloty).
Sprawdź nasz poradnik o eksporcie do Kanady.
Transport morski do Kanady
Kanada to kraj położonym w północnej części Ameryki Północnej. Po stronie wschodniej kraj jest otoczony Oceanem Atlantyckim, a po stronie zachodniej Oceanem Arktycznym. Na północy graniczy z Oceanem Spokojnym.
Mimo tego, że przewóz ładunków środkami transportu morskiego do Kanady trwa od kilkunastu do około 40 dni, fracht morski (LCL lub FCL w zależności od objętości ładunku) jest wciąż najczęściej wybieraną formą transportu. Oczywistym powodem jest fakt, że ten kraj jest otoczony prawie z każdej strony wodą.
CMA CGM oferuje połączenie St. Laurent 1 (SL1). Pokonanie trasy Bremerhaven-Montreal zajmuje 12 dni. Ładunek można również wysłać z portów w Rotterdamie i Antwerpii. Oprócz portu w Montrealu, w ofercie firmy można również wybrać port Halifax.
Hapag-Lloyd oferuje przewozy:
- ATA: Hamburg-Halifax (14 dni)
- AT1: Bremerhaven-Montreal (13 dni)
- AT2: Hamburg-Montreal (10 dni)
- AL5: Hamburg-Vancouver (36 dni).
Jeśli szukasz tras, które prowadzą z polskich portów, możesz skorzystać z oferty MSC:
- Gdynia-Montreal (24 dni)
- Gdynia-Halifax (23 dni)
Podany czas to orientacyjny czas tranzytu. Nie wlicza się w niego czasu poświęconego na transport drogowy ładunku do oraz z portów.
Porty w Kanadzie
Port Vancouver (kod CAVAN) jest największym portem w Kanadzie oraz czwartym największy w Ameryce Północnej pod względem tonażu. Powstał w 2008 roku w wyniku połączenia trzech portów w Vancouver, a zarządzany jest przez Vancouver Fraser Port Authority. Rocznie przechodzi przez niego 3,4 mln TEU.
Przewoźnicy: Continental Containe, Cargo lines, CMA CGM, Crossseas Liner, G2OCEAN, Ecu-Line, FALLINE, FTL, Greycarrier, Hamb Sued, Hapag-Lloyd, Maersk, MSC, OOCL-CAN, TMCL, SSC, OL, OMPC Shipping, Vanguard.
Port Toronto (kod CATOR) to jeden z największych kanadyjskich śródlądowych portów mający ponad 21 hektarów. Obsługiwany jest przez PortsToronto.
Przewoźnicy: ACL, Continental Containe, Cargo lines, CMA CGM, Crossseas Liner, Ecu-Line, FCL Marine, FTL, Greycarrier, Hapag-Lloyd, Maersk, MSC, Oceanexpress, TMCL, SSC, OL, Vanguard.
Port Montreal (kod CAMTR) położony nad rzeką Świętego Wawrzyńca, rozciąga się na niecałe 30 km wzdłuż nabrzeża. Najkrótsza trasa łącząca Morze Śródziemnomorskie ze środkowym zachodem Ameryki Północnej wychodzi właśnie z tego portu. W 2019 port obsłużył 1,74 mln TEU, głównie dobra konsumpcyjne, maszyny, zboża, cukier i pochodne ropy naftowej.
Przewoźnicy: ACL, Continental Containe, Cargo lines, CMA CGM, Crossseas Liner, Ecu-Line, FCL Marine, FALLINE, FTL, Greycarrier, Hapag-Lloyd, Maersk, MSC, MST, Oceanexpress, OOCL-CAN, TMCL, Spiethoff, SSC, OL, UOL, Vanguard.
Port Halifax (kod CAHAL) jest strategicznie zlokalizowanym portem, będącym pierwszym, do którego można wpłynąć oraz ostatnim wychodzącym na morze. Znajduje się o dwa dni bliżej Europy i o jeden dzień bliżej Azji Południowo – Wschodniej (przez Kanał Sueski) niż jakikolwiek inny port na wschodnim wybrzeżu Ameryki Północnej.
Przewoźnicy: ACL, ARRC, Continental Containe, Cargo lines, CMA CGM, Crossseas Liner, Ecu-Line, FTL, Greycarrier, Hapag-Lloyd, IMS, Maersk, MSC, NMT Lines, Oceanexpress, TMCL, TRS, SSC, OL, UOL, Vanguard.

Transport lotniczy do Kanady
W porównaniu do transportu morskiego, fracht lotniczy jest zdecydowanie szybszy. Realizowanie przesyłek trwa od 8 do 10 dni. Lufthansa Cargo jest jedną z linii lotniczych, która organizuje trasy między Frankfurtem a Toronto lub Vancouverem.
Transport lotniczy jest rekomendowany w przypadku, kiedy chcemy przewieźć towary luksusowe, takie jak biżuteria. Generalnie ta forma transportu sprawdza się przy delikatnych, łatwo psujących się produktach. Bardzo często w ten sposób transportuje się wyroby farmaceutyczne, żywność oraz kwiaty.
Porty lotnicze w Kanadzie
Obecnie istnieje 13 portów lotniczych uznanych za międzynarodowe przez Transport Canada.
Międzynarodowy port lotniczy Toronto Pearson (YYZ) to największy oraz najbardziej ruchliwy port lotniczy w Kanadzie. W 2019 roku, 50,5 miliona pasażerów skorzystało z tego lotniska. Obszerna lista lotów regularnych i czarterowych zapewnia regionowi Toronto szeroki wybór lotów do ponad 155 miast na całym świecie. W 2020 roku na Pearson przeładowano 388 700 ton metrycznych ładunku.
Drugim najbardziej ruchliwym lotniskiem w Kanadzie pod względem ruchu jest międzynarodowy port lotniczy Vancouver (YVR). Pozostałe lotniska to: Montreal-Trudeau (YUL), Hamilton (YHM) i Calgary (YYC).

Koszt transportu z Kanady
Koszt transportu jest uzależniony od wielu czynników, między innymi od ilości towaru oraz trasy, którą trzeba przebyć. W celu uzyskania optymalnej oferty, warto je porównać u różnych spedytorów.
ShipHub jest platformą, gdzie możesz porównać oferty spedytorów i wybrać tą najodpowiedniejszą. Wystarczy wypełnić formularz i wysłać zgłoszenie, aby otrzymać wycenę. Poniżej przedstawiamy przykładowo wypełnione formularze:

