Transport w 2024 roku

Sytuacja w transporcie międzynarodowym stale się zmienia. Mają miejsce różne incydenty, które zaburzają globalny łańcuch dostaw. Fracht podlega stałym fluktuacjom, także ze względu na wielkość popytu na usługę transportową. Jak będzie się kształtować transport w 2024 roku?

Transport w 2024 roku

Wielu importerów jeszcze pamięta, jak wysoki był fracht w latach 2021-2022. W 2023 r. fracht kontenerowy, szczególnie przewóz kontenerowy z Chin do Europy i Stanów Zjednoczonych, staniał. Sytuacja ta była importerom na rękę, jednak uległa ona zmianie i stawki lekko wzrosły.

Stawki frachtowe będą prawdopodobnie dalej rosnąć, pytanie tylko, do jakiego poziomu. Dlatego zachęcamy, by importować i organizować transport teraz, zanim znowu doświadczymy znacznych podwyżek frachtu.

Problemy armatorów

Armatorzy, czyli firmy, które uprawiają żeglugę przewozową cargo donoszą, że ich sytuacja na rynku się pogarsza. Jako że doskwiera im brak klientów, statki stoją bezczynne lub wyprawiane są niezapełnione. Sposoby, na które mogą zmniejszyć straty, to:

  • złomowanie statków
  • opóźnianie dostaw nowych statków
  • ograniczenie prędkości
  • bezczynność statków
  • anulowanie zawinięć
  • masowe zwolnienia pracowników.

Kolejną sprawą jest presja z powodu zmieniającej się polityki w zakresie ochrony środowiska, która wymusza na armatorach wymianę floty na bardziej przyjazną środowisku.

Szacuje się, że pomimo powiększenia globalnych ilości TEU o 3-4% oraz globalnej floty o ok. 8% (do 2,7 milionów TEU) w 2024 r., poziom popytu będzie niski. Co to oznacza? Rynek stanie się bardzo konkurencyjny, gdyż armatorzy będą chcieli przyciągnąć jak najwięcej klientów.

Problemy w transporcie morskim

Transport morski odpowiada za ok. 80% wielkości międzynarodowego ruchu towarowego, jest więc on kluczowy dla prawidłowego działania globalnego łańcucha dostaw. Jeśli utrudniony jest przewóz przez krytyczne punkty, takie jak Kanał Panamski czy cieśnina Bab al-Mandab na Morzu Czerwonym, dostawa się wydłuża, a fracht drożeje globalnie. Przewiduje się, że w 2024 roku organizowane będą strajki pracowników portów m.in. w Stanach Zjednoczonych, co doprowadzi do opóźnień wysyłek i odbiorów w tym regionie.

Ze względu na obecną sytuację na Bliskim Wschodzie obserwuje się niższe przeładunki w Europie południowej, szczególnie w portach w Grecji, Słowenii i we Włoszech. To z kolei łączy się z wydłużonym oczekiwaniem na kontenery gotowe do załadunku. Opóźnienia w portach generują większe opłaty demurrage.

Naturalne zagrożenia

Zmiana klimatyczna ma wpływ na przewóz towarów. Katastrofy naturalne zaburzają globalny łańcuch dostaw, doprowadzając do blokad drogowych, braków surowców czy wstrzymania produkcji.

Huragany, trzęsienia ziemi, tajfuny, powodzie, pożary lasów, susze – te zjawiska są coraz częstsze. Spedytorzy muszą być przygotowani na takie ewentualności i zachować elastyczność, by utrzymać płynność przewozów.

Nowe przepisy w transporcie 2024

Unia Europejska wprowadza w życie nowe wymogi dotyczące sprawozdawczości i przejrzystości w zakresie emisji gazów cieplarnianych. Podobne przepisy może wprowadzić Międzynarodowa Organizacja Morska. Zrównoważony rozwój to ważny temat wśród przedsiębiorstw zajmujących się żeglugą, szczególnie morską. Implementacja rozwiązań ograniczających emisji gazów cieplarnianych na nowych statkach przewozowych to już standard. 

Transport z Chin w 2024 roku

Obecnie obserwuje się dwa trendy w zakresie transportu z Chin.

Wielkość popytu na chińskie produkty w Ameryce Północnej i Europe Północnej się zmniejszył, a zwiększył się na kierunkach Chiny-Bliski Wchód, Ameryka Północna i subkontynent indyjski.

Trend dywersyfikacji importu się utrzymuje – importerzy do USA zamawiają coraz więcej towarów z Azji Południowo-Wschodniej, Indii czy Pakistanu, zgodnie ze strategią „Chiny plus jeden”.

Mimo, że w Chinach jest rynek importera i ceny nie są tak wysokie jak w latach 2021-2022, stawki będą się zmieniać. Obecnie obserwuje się wzrost frachtu o ¼ na tydzień na trasie Chiny-Europa.

Ile trwa transport Chin w 2024 r.?

Czas transportu z Chin się wydłużył. Trasa morska wokół Przylądka Dobrej Nadziei wydłuża transit time o:

  • nawet dwa tygodnie dla kierunku Azja-Europa
  • 10-14 dni dla dostaw z Azji na wschodnie wybrzeże USA.

Transport kolejowy obecnie kosztuje podobnie jak morski, lecz czas przewozu kolejowego z Chin do Europy w niektórych przypadkach wynosi nawet 50 dni.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na darmowy webinar Transport z Chin w 2024! Podczas webinaru możesz zadawać pytania, które Cię nurtują.

Transport w 2024 roku – podsumowanie

Co nas czeka w 2024 r.? Oto niektóre z prognoz, które wpłyną na sektor transportowy i terminowość przewozów:

  • niestabilność polityczna w pewnych regionach
  • duża niepewność gospodarcza
  • potencjalne katastrofy naturalne
  • zakłócenia technologiczne, ale także i szanse na zwiększenie efektywności dzięki nowym technologiom.

Porady dla importerów na 2024 rok

  • Zaplanuj swój łańcuch dostaw.
  • Dopilnuj jakości towarów poprzez zlecanie kontroli jakości przed wysyłką.
  • Negocjuj jak najlepsze warunki Incoterms dla swojego typu transportu (EXW, FOB, FCA itp.). 
  • Bądź elastyczny, zmieniając porty załadunku oraz wyładunku, a także dywersyfikuj rozwiązania transportowe, na przykład wykorzystując połączenia multimodalne.
  • Zawsze bądź przygotowany na każdą ewentualność, typu niesprzyjające warunki pogodowe, opóźnienia w produkcji czy losowe sytuacje i dolicz około 10 dni potencjalnego poślizgu. 
  • Porównaj stawki transportowe od zaufanych spedytorów na ShipHub.

Oceń wpis

3 / 5