Transport z Chin w 2021 roku

Rok 2021 przyniósł importerom niemałe problemy z przewozem towarów z Chin. W dobie gwałtownych zmian zachodzących w transporcie warto dowiedzieć się, czego można się spodziewać oraz na jakie okoliczności należy się przygotować. Przybliżamy prognozy dla importerów produktów z Chin na najbliższe miesiące, jak można sobie z nimi radzić. Jak będzie się kształtował transport z Chin?

Zapoznaj się z naszą prognozą transportu na 2022 rok!

Transport z Chin w 2021 roku – Prognozy

2021 rok zapowiadał się być ciężki dla importerów towarów z Chin. Z powodu znacznego spadku liczby zamówień w drugim i trzecim kwartale 2020 r., w kwartale czwartym nastąpił proces odmrażania gospodarek. Wzrost popytu i podaży spowodował nagły wzrost importu, a jednocześnie opóźnienia w produkcji i zator łańcucha dostaw między Chinami a Europą. Sytuacja ta miała się utrzymać również w pierwszym kwartale 2021 r. Ponadto, doszedł do tego również trzytygodniowy Chiński Nowy Rok. Jego obchody zaczęły się 12 lutego 2021 r. i spowodowały zatrzymanie produkcji oraz realizacji dostaw. Jakich zmian jeszcze możemy się spodziewać?

Transport morski

Transport morski najczęściej wybierają importerzy, którym zależy na dużej ładowności oraz oszczędności finansowej. Ponadto, przewóz towarów drogą morską daje możliwość dostawy każdego rodzaju ładunku, zarówno FCL, jak i LCL, dowolnej wagi. Czas oczekiwania na dostawę produktów tą metodą jest najdłuższy.

W 2021 r. transit time dla transportu morskiego trwa jeszcze dłużej. Już w grudniu 2020 r. wynosił nawet do 45 dni wzwyż. Na przykład na dostawę towarów np. z Tianjinu do Gdańska importer będzie musiał czekać od 40 do 50 dni. Wydłużający się czas oczekiwania spowodowany jest głównie brakiem wolnego miejsca na statkach oraz niedostępnością kontenerów.

Co więcej, ceny frachtowe wciąż będą rosły. Obecnie za transport ładunku FCL, przy wykorzystaniu kontenera 40’HC zapłacimy około 16-18 tys. USD. Do tej pory transport morski był najtańszą z możliwych metod, jednak stawki morskie znacznie zbliżyły się już do stawek kolejowych. Za przewóz towarów koleją w kontenerze 40’HC zapłacimy około 17 000 USD, a drogą morską 17 800 USD. Stawki tranzytowe mogą nie wrócić do wartości sprzed pandemii.

Transport morski w 2021

Transport kolejowy

W ostatnich latach mogliśmy zauważyć dynamiczny rozwój transportu kolejowego, który z czasem stał się alternatywą dla transportu morskiego oraz lotniczego. W 2017 r. między Chiną a Europą przejechało 3600 pociągów towarowych, a w 2019 r. liczba ta wzrosła aż do 8000. Powstały również stałe połączenia kolejowe z Chin do Polski np. trasa prowadząca z Xi’an do Małaszewicz.

Transit time transportu kolejowego również uległ wydłużeniu do około 18 – 27 dni wzwyż. Zawsze musimy wziąć pod uwagę, że do czasu przewozu należy doliczyć ewentualne problemy techniczne, takie jak przestoje pociągów w Małaszewiczach. Dostawa koleją nie jest także dostawą door-to-door, dlatego cała procedura może trwać nawet do 40 dni.

W przypadku transportu kolejowego ceny tranzytu także wzrosły. Uległy one znacznemu zbliżeniu ze stawkami za transport drogą morską. 

Możliwe, że w 2021 r. w transporcie kolejowym pojawią się również nowe kontenery. Przewiduje się dopuszczenie do przewozu koleją kontenerów 20’.

Transport lotniczy

Transport lotniczy charakteryzuje się najszybszą dostawą towarów oraz najkrótszym transit time. Ze względu na bezpieczeństwo oraz szybkość tego środka transportu, najczęściej wykorzystywany jest do dostaw artykułów spożywczych i farmaceutycznych, ale także samochodów, biżuterii i mebli.

Jeszcze do niedawna transport lotniczy mógł poszczycić się transit time trwającym zaledwie kilka dni. Obecnie czas oczekiwania na przesyłkę wysłaną drogą lotniczą wydłużył się do około 2 tygodni. Zmiany cenowe w transporcie lotniczym są bardzo dynamiczne, a stawki tranzytowe osiągają bardzo wysokie wartości. W 2021 r. mają one być jeszcze wyższe, a linie lotnicze będą je podnosić w zależności od dostępności miejsca. Przy wydłużającym się jednocześnie transit time, odradza się importerom korzystanie z tego środka transportu w najbliższym czasie.

Przewiduje się, że z powodu trwającej pandemii, przynajmniej na początku 2021 r. nie zostaną Ponadto, zapowiada się znaczny spadek frachtu lotniczego cargo po odmrożeniu lotów komercyjnych.

Transport drogowy

Przewiduje się dynamiczny rozwój transportu drogowego. Jedną z przyczyn jest brak kontenerów w portach oraz wydłużony transit time w przypadku wszystkich środków przewozu. Ma on stać się on alternatywą np. dla bardzo kosztownego transportu lotniczego. Transport drogowy może się okazać bardzo korzystnym wyborem między innymi dla firm potrzebujących towaru terminowego.

Obecnie jest już kilka spedycji oferujących drogowy transport produktów. Istnieją już także regularne połączenia między Chinami a Europą, np. na trasie Xi’an – Polska lub Yinchuan – Belgia.

Jedną z głównych zalet tego transportu jest możliwość dostawy door-to-door. Transit time takiej dostawy wynosi od 16 do 18 dni, ale należy mieć na uwadze sytuacje wyjątkowe, które mogą doprowadzić do jego wydłużenia. Zamówienie samochodu trwa zazwyczaj od 2 do 3 dni. W przypadku transportu drogowego importerzy nie muszą również martwić się o ryzyko kongestii (np. w Małaszewiczach) oraz ryzyko związane z brakiem kontenerów.

Cena za fracht na grudzień 2020 r. z rejonów pogranicznych Chin i Kazachstanu do centralnej Polski wzrosła i zamyka się w okolicach 15-20 tys. euro. Stawki za transport drogowy są wyższe od przewozu koleją, ale zdecydowanie niższe od dostawy drogą lotniczą. Mają one jednak ulec obniżeniu wraz ze wzrostem popytu.

Ze względu na wzrost cen oraz wydłużający się czas oczekiwania, importerzy będą zmieniać swoje preferencje transportowe. Przykładem są firmy samochodowe, które w celu zaoszczędzenia czasu wybiorą dostawę drogą lotniczą zamiast morską. Zmiana środka transportu będzie uzależniona od dostępnego miejsca, a także wysokości stawek frachtowych. Drastyczny wzrost cen może jednak skłonić wielu importerów do zawieszenia swojej działalności aż do stabilizacji ich wartości.

Przewidywane jest także zwiększenie opłat demurrage, czyli kosztów ponoszonych za niepodjęcie kontenera w określonym czasie. Opóźnienia w portach będą skutkowały opóźnieniami w odbiorach towarów, a tym samym wzrostem opłat demurrage.

Jak poradzić sobie ze zmianami w transporcie w 2021 roku?

Wiedząc już, jakich zmian możemy się spodziewać w transporcie w 2021 r., warto się na nie odpowiednio przygotować. Przede wszystkim zalecamy porównanie wszystkich dostępnych możliwości przed zainicjowaniem procesu importowego. Zwróćmy uwagę na zmieniające się wartości stawek frachtowych, aby nie przepłacić za dostawę naszego towaru.

W celu zaoszczędzenia pieniędzy, warto również nawiązać kontakt z kilkoma spedycjami i porównać ich oferty. Dowiedzmy się, jakie oferują możliwości transportu oraz ubezpieczenia, czy posiadają własne magazyny, czy oferują paletyzację towarów oraz czy są również agencjami celnymi.

Istotną kwestią jest także sprawdzenie dostępnych połączeń między Chinami a Europą. Na przykład w przypadku kolei, najwięcej połączeń wychodzi z centralnych Chin. Jeśli nasz dostawca znajduje się w centralnych Chinach, powinniśmy rozważyć ten środek transportu, ponieważ będziemy mniej narażeni na opóźnienia. Jeśli natomiast jesteśmy zainteresowani dostawą drogą morską, spytajmy naszego dostawcę, z którego portu najkorzystniej będzie wysłać nasz towar.

Jeśli mamy taką możliwość, możemy też zastanowić się nad zmianą środka transportu. Warto tutaj wziąć pod uwagę fakt, że bardzo rozwinął się fracht kolejowy z Chin, a jego cena niewiele różni się od tranzytu morskiego.

Transport w 2021 - Mapa

Weźmy także pod uwagę transport do innych portów lub terminali poza Polską. Warto w tej sprawie skontaktować się z naszym spedytorem i zasięgnąć informacji, czy nie zapłacimy mniej za dostawę ładunku np. do Hamburga, Rotterdamu lub Antwerpii. Przewóz towaru do innego portu może być także dobrym wyjściem w przypadku braku wolnych kontenerów lub miejsca na statku płynącym do Polski.

Rozważmy transport drobnicy lub dostawę innymi kontenerami np. 20’. Istnieje możliwość wykorzystania dwóch kontenerów 20’ zamiast jednego kontenera 40’HC, a także wysłanie ich z różnych portów do różnych portów. Taka opcja również może okazać się dla nas najkorzystniejsza. Zrezygnujmy z wysyłki FCL i rozłóżmy dostawę towarów na LCL.

Dodatkowo, zalecamy dokładne zapoznanie się z kalendarzem chińskich świąt. Warto rozplanować swoje zamówienia tak, aby uniknąć opóźnień w dostawie spowodowanych dniami wolnymi ustawowo od pracy. Znajomość chińskich świąt ułatwi nam także kontakt z naszym dostawcą, dlatego zawsze należy mieć je na uwadze.

Wyceń transport za darmo na ShipHub.pl

Oceń wpis

4.1 / 5