Transport z Indii

Indie są siódmym krajem na świecie pod względem powierzchni i drugim krajem pod względem ludności. Eksperci uważają, że Indie staną się jedną z największych gospodarek świata do 2030 roku. W 2019 roku Indie były na 28. miejscu jako partner handlowy Polski. W pierwszym kwartale 2020 roku eksport do Indii wynosił 200,1 mln dolarów, a import z Indii – 539,8 mln dolarów. Czym charakteryzuje się transport z Indii?

Transport z Indii – transportowane towary

Według danych na 2019 rok, do czołowych towarów importowanych z Indii należą:

  • tytoń;
  • leki;
  • wyroby włókiennicze i obuwie;
  • płyty chodnikowe, ozdobne kafle i inne wyroby budowlane;
  • urządzenia mechaniczne.

Pomimo sytuacji epidemiologicznej (COVID-19), wymiana handlowa kwitnie, chociaż deficyt między eksportem i importem nadal jest zauważalny. Rozwinięcie firmy w oparciu o sprowadzone towary z Indii jest korzystne pod wieloma względami. Przed rozpoczęciem importu należy zorientować się w metodach transportu towarów z Indii.

Transport z Indii

Transport morski z Indii

Indie są otoczone przez Ocean Indyjski, naturalne więc jest, że najpopularniejszą formą transportu jest transport morski. Długość podróży towaru zależy od kilku czynników: wybranego spedytora, rodzaju załadunku (FCL, LCL), warunków atmosferycznych i nieprzewidzianych okoliczności. Standardowo transport morski z Indii do Europy trwa od 30 do 50 dni.

Do wyboru przedsiębiorców pozostają dwie opcje załadunkowe: FCL i LCL.

FCL (Full Container Load) jest to transport pełnokontenerowy. Jest on najczęściej wybierany przed przedsiębiorców w przypadku większej ilości zamówienia lub jeśli towar jest niewymiarowy. W takim wypadku jeden cały kontener jest wynajmowany przez jednego importera.

LCL (Less Container Load) nazywany jest transportem drobnicowym. Wybierany jest, kiedy przewożona jest mniejsza ilość towaru niż się mieści w pełnym kontenerze. W jednym kontenerze więc przewożone są w tym samym czasie ładunki kilku firm.

Przeczytaj więcej na temat FCL i LCL.

Wybierając transport morski należy zwrócić uwagę na wykupienie dodatkowego ubezpieczenia, które zabezpieczy nas przed utratą pieniędzy np. w przypadku wystąpienia awarii wspólnej.

Największe porty morskie w Indiach

W Indiach znajduje się wiele portów międzynarodowych. Istnieje 13 głównych portów; 12 rządowych i jeden zarządzany przez firmę prywatną.

Port Nhava Sheva (Jawaharlal Nehru – JNPT/JNL) jest największym międzynarodowym portem w Indiach oraz jednym z największych na świecie. Corocznie obsługuje blisko 55% całej ilości ładunków kontenerowych w tym kraju, co przekracza 4 mln TEU (twenty-foot equivalent unit – jednostka pojemności licząca 20 stóp objętości kontenera). Port jest nieustannie modernizowany; dodawane są kolejne terminale i usprawniana łączność lądowa.

Średni czas dostawy z portu Nhava Sheva w Indiach do Gdyni wynosi 31 dni.

Port Mumbaj (Bombaj) jest portem naturalnie głębokim. Jego historia sięga XIX wieku. Zajmuje ponad 400 km2 i otoczony jest przez Morze Arabskie. Posiada trzy najpopularniejsze doki: Prince’s Dock i Victoria Dock (półpływowe doki uzależnione od przypływów) oraz Indira Dock (możliwość opuszczenia doku nie jest uzależniona od przypływów). Jako pierwszy port w Indiach osiągnął 2 mln TEU.

Średni czas transportu z portu Mumbaj do Polski wynosi 31 dni.

Port Deendayal (Kandla) wybudowany został w latach 50 XX wieku nad Zatoką Kutch. Port obsługuje średnio nawet 600 tys. TEU ładunków roczne. W 2016 roku port Kandla jako pierwszy obsłużył 100 ładunków MMT.

Port Cochin (Kochin) znajduje się na Morzu Arabskim i Morzu Laccadive. Działa od 1928 roku. Port dzieli się na dwa kanały nawigacyjne: Mattancherry i Ernakulam. Port jest w stanie przyjąć większe statki. Połączony jest również drogą lądową, kolejową, morską i powietrzną z kolejnymi stanami np. Kerala.

Port Visakhapatnam jest trzecim największym portem w Indiach.Świadczy usługi od 1933 roku. Dzieli się na 3 części: port zewnętrzny, wewnętrzny i rybacki. Posiada połączenie kolejowe.

Port Kolkata (Kalkuta) jest najstarszym portem w Indiach, działającym od 1870 roku. Od morza dzieli go 203 km. Posiada dwa doki: głębokie doki w Kompleks Haldii i w Kalkucie. Na przełomie lat 2018 i 2019 przeładowano ponad 8 mln TEU ładunków.

Średni czas transportu z Kalkuty do Gdyni wynosi 36 dni.

Port Chennai istnieje od 1881 roku. Jest on otoczony Zatoką Bengalską i nazywany Bramą Indii. Faktyczna wymiana handlowa w tym porcie odbywa się od XVII wieku. Podzielony jest na trzy części: północną, południową i środkową; posiada on połączenie kolejowe. Obecnie port jest w stanie obsłużyć ponad 3 mln TEU ładunków. Port jest cały czas modernizowany i szacowane jest, że liczba TEU wzrośnie nawet do 8 mln.

Średni czas transportu z Chennai w Indiach do Polski wynosi 36 dni.

Port Ennore (Kamarajar) jest pod zarządem spółki Port Kamarajar Sp. z o.o. Port funkcjonuje od 1999 roku. Nie należy on do tych największych w Indiach, jednak ma połączenie kolejowe i drogowe.

Porty morskie w Indiach

Transport lotniczy z Indii

Największą zaletą transportu lotniczego jest czas. Czas transportu lotniczego wynosi przeważnie kilka dni. Minusem transportu lotniczego są znacznie większe koszty oraz ograniczone możliwości transportu większej ilości towaru. Z drugiej strony jest to jedyny środek umożliwiający transport z Indii produktów o krótkiej dacie przydatności. Będzie on więc najlepszym wyborem dla produktów, takich jak żywność, kwiaty czy leki.

Największe porty lotnicze w Indiach

Indira Gandhi International Airport (DEL) to największe lotnisko w Indiach, znajdujące się w mieście Delhi. W 2015 roku wyprzedziło lotnisko w Mumbaju pod względem ruchu cargo i od tamtej pory jest najbardziej ruchliwym portem lotniczym w kraju. Posiada połączenie z lotniskiem Fryderyka Chopina w Warszawie. Loty między tymi portami obsługiwane są przez Polskie Linie Lotnicze LOT.

Chhatrapati Shivaji Maharaj International Airport (BOM) jest portem lotniczym położonym w Mumbaju. Zajmuje drugie miejsce pod względem ruchliwości po lotnisku w Delhi. Tak samo jak w przypadku wyżej wspomnianego portu, oferuje przeloty do lotniska Chopina w Warszawie.

Spośród najistotniejszych portów lotniczych w Indiach, lotnisko Indira Gandhi i Chhatrapati Shivaji Maharaj oferują bezpośrednie połączenia z Polską. Dokładną lokalizację obu lotnisk można sprawdzić na mapce poniżej.

Porty lotnicze w Indiach

Koszt transportu z Indii

Nie jest możliwe dokładne określenie, ile czasu wyniesie transport towarów z Indii. Cena uzależniona jest od okresu przewozu, ilości, wielkości, sposobu i trasy przewozu dóbr. Pomoc w wycenie oraz wybraniu najlepszego sposobu transportu towarów z Indii oferuje platforma ShipHub. Na stronie wystarczy wybrać sposób transportu, wprowadzić wszelkie informacje o towarze, wybrać rodzaj kontenera (FCL, LCL). Po wypełnieniu niezbędnych danych spedytorzy przedstawią swoją ofertę wraz z wyceną.

Koszt transportu z Indii
Wyceń transport za darmo na ShipHub.pl

Podsumowanie

Każdy ze sposobów transportu ma swoje wady i zalety. Fracht lotniczy ma zdecydowanie krótszy czas przewozu, za to fracht morski pozwala na przewiezienie większej ilości produktów. Jeśli rozważasz sprowadzanie towarów z tego kraju, zapraszamy do naszego artykułu – Import z Indii, który przedstawia najważniejsze informacje na temat ceł, niezbędnych dokumentów i wiele więcej.

Oceń wpis

5 / 5