Transport z Japonii

W 2018 roku, wartość importu z Japonii do Polski wyniosła 15,39 mld zł. Najczęściej importowane są maszyny oraz urządzenia mechaniczne, pojazdy, samoloty i statki, a także różne artykuły przemysłowe. Jak organizowany jest transport z Japonii do Polski w kontekście importu?

Transport morski z Japonii

Jeśli chodzi o przewóz dużej ilości towarów na dalekie odległości, najlepszym rozwiązaniem jest transport morski. Do wyboru jest transport drobnicowy LCL lub ładunek FCL (całokontenerowy).

Dla przykładu, duński przewoźnik MAERSK oferuje przewóz z Jokohamy przez Rotterdam do Bremerhaven (Niemcy) w 43 dni (AE1 – Westbound).

Za to MSC oferuje trasę Jokohama-Southampton/Felixstowe (38/40 dni).

CMA CGM oferuje połączenia JPX z Tokio/Jokohamy/Shimizu/Nagoja/Kobe do:

  • FAL1: Southampton – Dunkierka – Hamburg – Rotterdam (47 dni)
  • FAL2: Rotterdam – Hamburg – Antwerpia (42 dni)
  • FAL3: Algeciras – Hawr – Rotterdam – Antwerpia (40 dni)
  • FAL5: Felixstowe – Zeebrugge – Gdańsk (42 dni)
  • FAL7: Antwerpia – Hamburg – Rotterdam – Zeebrugge – Felixstowe (42 dni)
  • FAL8: Antwerpia – Hamburg (42 dni)

A także połączenia oznaczone KRUPUS:

  • FAL1: Osaka → Southampton – Dunkierka – Hamburg – Rotterdam (48 dni)
  • FAL3: Hakata → Algeciras – Hawr – Rotterdam – Antwerpia (41 dni)
  • FAL5: Moji → Antwerpia – Zeebrugge – Rotterdam – Gdańsk (46 dni)
  • FAL8: Shimizu → Felixstowe – Hamburg – Rotterdam (48 dni)

Hapag-Lloyd także oferuje trasy z Japonii do Europy.

Podane dni oznaczają tylko tranzyt drogą morską. Do tego należy dodać transport drogowy z oraz do portów.

Przy czym warto zaznaczyć, że zgodnie z Japońskim Prawem Transportowym, w transporcie morskim kontenery 45′ nie są akceptowane.

Porty w Japonii

Transport z Japonii - porty morskie

Razem, w Japonii jest ponad tysiąc portów. Te najważniejsze mają połączenia z hubami w Azji, np. w Singapurze. Przedstawiamy możliwe miejsca załadunku dóbr w Japonii (podział według wysp):

  1. Hokkaido:
    • Ishikari;
    • Tomakomai.
  2. Honsiu:
    • Niigata;
    • Kanazawa;
    • Nagoja, jeden z największych oraz o największym obłożeniu portów w Japonii (2,9 mln TEU w 2018 roku);
    • Osaka, rozwijany na trzech sztucznych wyspach;
    • Kobe, niegdyś obsługujący najwięcej statków;
    • Hiroszima;
    • Jokohama, jeden z najstarszych portów Japonii;
    • Tokio, jeden z największych portów na Oceanie Pacyficznym, obsługujący 4,5 mln TEU rocznie;
    • Shimizu, położony blisko góry Fuji;
    • Toyama;
  3. Kiusiu:
    • Hakata, najstarszy naturalny port Japonii;
    • Moji.

Transport lotniczy z Japonii

Transport lotniczy jest nie tylko szybki, ale także relatywnie bezpieczny. Forma ta jest jednak najdroższa ze wszystkich. Najbardziej opłaca się wybrać tę metodę transportując rzeczy drobne, wartościowe lub szybko i łatwo psujące się. Przewóz dóbr samolotem z Japonii do Europy trwa kilkanaście godzin, lecz cała procedura może zająć kilka dni.

Dla przykładu, LOT Cargo realizuje połączenie Warszawa-Tokio. Lufthansa Cargo posiada siatkę połączeń między miastami Japonii oraz Europy.

Transport multimodalny

Obok klasycznych metod transportu, istnieje także ta mieszana, tj. transport intermodalny. Ładunek jest przemieszczany między różnymi środkami transportu po drodze.

W maju 2018 roku ruszyła usługa transportowa z Japonii do Europy przez Dalian w Chinach. Jest to rozwiązanie transportowe łączące transport morski z portów w Japonii (Tokio, Jokohama, Nagoja, Osaka, Kobe) do Chin, a następnie przewóz ładunku koleją do terminali w Europie (Małaszewicze, Duisberg). Od tego czasu, na rynku pojawiło się więcej rozwiązań, jak EX Ocean-Solution China Land Bridge EJ (Europe-Japan) przewożący towary z Europy do Japonii.

Przewóz trasą transmodalną przy użyciu morskich i kolejowych środków transportu na relacji Japonia-Europa trwa 28 dni, czyli znacznie krócej niż transport jedynie morski.

Alternatywnie, istnieją także rozwiązania łączące transport lotniczy oraz kolejowy. Ładunek dociera do Chongqing w Chinach drogą lotniczą z Narity, Hanedy, Chubu lub Kansai w Japonii. Następnie, ładunek jest wysyłany koleją do Duisburgu. Dla ładunku FCL, czas przewozu wynosi nawet 22 dni, dla LCL – 23 dni.

Koszt transportu morskiego z Japonii

Cena przewozu zależna jest od ilości oraz rodzaju towaru, trasy, którą ma ładunek przebyć oraz innych czynników. Warto mieć rękę na pulsie i na bieżąco porównywać oferty spedytorów. Na platformie ShipHub znajdziesz odpowiedniego dla siebie spedytora. Wystarczy tylko wypełnić formularz i wysłać zgłoszenie, a spedytorzy zaproponują wartość usługi. Poniżej przedstawiamy przykładowo wypełnione formularze:

Transport z Japonii – podsumowanie

Przedstawiliśmy trzy formy transportu z Japonii do Europy – drogą morską, kolejową oraz lotniczą. Wybór metody zależy od wielkości oraz wagi i ilości zamówienia, wybranej trasy, oczekiwanego czasu dostawy oraz ilości posiadanych środków finansowych przeznaczonych na ten cel. Towar z Japonii może pojawić się na Starym Kontynencie w przeciągu kilku dni do siedmiu tygodni.