Transport z Kambodży

Gospodarka Kambodży jest jedną z najszybciej rozwijających się w regionie i na świecie (średnio w tempie 7.7 % PKB rocznie). Minimalizowanie biurokracji (m.in. dzięki przystąpieniu do Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej) oraz zapowiadana walka z korupcją zachęca do inwestycji i współpracy z khmerskimi producentami. Polska znajduje się na ósmym miejscu pod względem importu Kambodży do krajów Unii Europejskiej. Średnie obroty handlowe między dwoma krajami w ciągu ostatnich lat utrzymują się na poziomie 300-400 mln dolarów. W tym artykule objaśniamy transport z Kambodży.

Transport z Kambodży – główne produkty wymiany handlowej

 Do Polski z Kambodży w największych ilościach importuje się:

  • odzież
  • tkaniny
  • obuwie
  • rowery.

Produktem najczęściej eksportowanym na khmerski rynek przez polskich producentów są konstrukcje ze stali.

W związku z rozwojem przemysłu tekstylnego w Kambodży, którego produkty stały się konkurencyjne na rynku światowym, bilans handlowy między dwoma krajami pozostaje ujemny dla Polski – w 2019 r. eksport wyniósł 7,82 mln USD, a import – 329,79 mln USD.

Transport z Kambodży

Transport morski z Kambodży

Transport morski jest najbardziej popularną formą przewozu dóbr z Kambodży. Wpływa na to cena frachtu oraz możliwość przewozu dużej ilości towarów w kontenerach. Linia brzegowa Kambodży ma około 400 km, zdecydowanie mniej niż sąsiednich Tajlandii i Wietnamu. W kraju znajduje się jeden duży port morski oraz kilka rzecznych. Dwa największe porty Sihanoukville oraz Phnom Penh są własnością państwową.

Wybierając fracht morski z Kambodży na ładunek będziemy czekać od 4-5 tygodni. Jest to zależne od wybranej firmy spedycyjnej, tras, rodzaju załadunku oraz warunków atmosferycznych czy nieprzewidzianych okoliczności (na wypadek takich sytuacji warto się uprzednio ubezpieczyć).

Podczas wyboru frachtu należy dobrze zastanowić się nad wybraniem odpowiedniej dla nas formy załadunku. Importerzy mają do wyboru FCL i LCL. Pierwsza z nich – Full Container Load, wybierana jest, gdy sprowadzamy ilość dóbr, która pozwoli na zapełnienie całego kontenera lub jeśli towar jest niewymiarowy. Druga opcja – Less Container Load to transport ilości towaru, która nie jest wystarczająca na zapełnienie całego kontenera (tzw. drobnicy). W tym wypadku w jednym kontenerze przewożone są towary kilku importerów.

Największe porty w Kambodży

Port Sihanoukville (PAS) – największy międzynarodowy port w Kambodży i jedyny głębokowodny. Znajdują się w nim m.in. terminal kontenerowy oraz terminal przeznaczony dla tankowców. W 2019 r. zanotował on roczny przychód w wysokości 83.48 mln dolarów. Podaje się, że przez port Sihanoukville odbywa się 90% całego morskiego importu i eksportu w Kambodży.

Phnom Penh Autonomous Port (PPAP)– drugi co do wielkości port w Kambodży. Jest tradycyjnym khmerskim portem rzecznym. Służy on głównie do przewozu towaru wewnątrz kraju za pomocą rozwiniętej sieci transportu rzecznego. Jednak port przyjmuje również kontenerowce – jest w stanie obsłużyć jednostki o nośności do 5 tys. ton. Z terminalu portowego odbywa się także eksport towarów – głównie rolniczych.

Średni czas dostawy z portu Phnom Penh do portu w Gdyni wynosi 41 dni.

Porty w Kambodży

Transport lotniczy w Kambodży

Transport lotniczy w Kambodży nie jest rozwinięty tak mocno jak morski. Podobnie jak w innych krajach ASEAN-u stanowi on jedynie niewielki procent całości transportu towarowego. Na rzadszy wybór tego środka transportu wpływa również jego cena, znacznie wyższa od frachtu morskiego. Jest to jednak dobra metoda transportu dla importerów, którym zależy na czasie lub sprowadzających niewielkie i lekkie towary.

Największe lotniska w Kambodży

Phnom Penh International Airport (PNH)– największy port lotniczy w Kambodży, położony 10 km od stolicy. Obsługuje on zarówno loty pasażerskie jak i cargo. W związku z dużym ruchem lotniczym na tym lotnisku, rząd khmerski zdecydował się na budowę drugiego portu położonego blisko stolicy, jednak z powodu pandemii inwestycja została odłożona w czasie

Siem Reap International Airport – drugi co do wielkości port lotniczy w Kambodży. Znajduje się 10 km od Angkor Wat.

Porty lotnicze w Kambodży

Transport z Kambodży – koszty

Na koszty transportu składa się wiele czynników: od wyboru miejsca załadunku i rozładunku towaru, przez spedytora na rodzaju i wymiarach przewożonego towaru kończąc. Dlatego przed wyborem firmy spedycyjnej warto sprawdzić różne oferty, aby mieć pewność, że wybrało się tę najkorzystniejszą, a tym samym cieszyć się większymi zyskami. Można to zrobić za pomocą platformy ShipHub. Na stronie wystarczy wypełnić pola dotyczące sposobu transportu, wymiarów i rodzaju towarów. Po przesłaniu danych spedytorzy sami skontaktują się z nami, by przedstawić zindywidualizowane wyceny.

Koszt transportu z Kambodży

Transport z Kambodży – podsumowanie

W związku z rozwojem przemysłu tekstylnego oraz ciągłym wzrostem PKB, Kambodża staje się co raz bardziej interesującym rynkiem dla polskich importerów. Decydując się na transport z Kambodży warto zastanowić się nad frachtem morskim zarówno w związku z niższymi cenami transportu jak i dobrze rozwiniętą infrastrukturą. Daje on tez możliwość przewożenia dużych ilości towarów najpopularniejszych towarów produkowanych w Kambodży: materiałów, odzieży czy butów.

Jeśli jesteś zainteresowany sprowadzaniem produktów z tego kraju, zapoznaj się z naszym poradnikiem: Import z Kambodży.

Oceń wpis

5 / 5