Według danych z informatora ekonomicznego portalu gov.pl Turcja nadal jest głównym partnerem Polski z obszaru Bliskiego Wschodu. Znajduje się na 16. miejscu pod względem importowanych do Polski towarów – są to przede wszystkim pojazdy, materiały i wyroby włókiennicze, urządzenia mechaniczne i elektryczne, a także metale nieszlachetne i wyroby z metali nieszlachetnych. W samym 2019 roku wartość importu z Turcji wyniosła 3 910,9 mln EUR. Warto przyjrzeć się bliżej spojrzeć jak wygląda transport z Turcji.
Transport morski z Turcji
Jednym z najkorzystniejszych rozwiązań transportowych dla importera jest fracht morski. Jest on wolniejszy od kolei czy samolotu, ale przy tym najbardziej opłacalny, szczególnie w przypadku dużych ładunków. Duński przewoźnik Maersk oferuje transport morski z Turcji z przystankiem w Niemczech oraz paru innych krajach europejskich. Niestety nie zapewnia on bezpośredniego połączenia z Polską, a to oznacza, że musimy zadbać o przewóz naszego towaru z Niemiec do Polski transportem drogowym.
Poniżej znajdują się trzy oferowane przez Maersk szlaki, zawierające porty tureckie oraz niemieckie:
- Trasa SLC Aegean Sea: Gebze – Ambarli (Stambuł) – Gemlik – Izmir – Bremerhaven (ok. 3 tygodnie)
- Trasa SLB North Sea: Iskenderun – Bremerhaven (ok. 2 tygodnie)
- Trasa SLA Levant Sea: Mersin – Hamburg (ok. 18 dni)
Ponadto, firma przewozowa MSC oferuje pośrednie połączenia z portów tureckich do portu w Gdyni. Przez Bremerhaven:
- Aliaga – Gdynia
- Tekirdag – Gdynia
Przez Tekirdag i Bremerhaven:
- Antalya – Gdynia
- Samsun – Gdynia
Przez Antwerpię:
- Gebze – Gdynia
- Gemlik – Gdynia
- Iskenderun – Gdynia
- Izmir – Gdynia
- Mersin – Gdynia
Jak widać, istnieje wiele pośrednich połączeń między Turcją a Polską; nie tylko z największych tureckich portów kontenerowych, ale i mniejszych. Leżą one również w różnych regionach kraju: na północy (Ambarli, Gebze, Samsun, Tekirdag, Gemlik), na zachodzie (Izmir, Aliaga) oraz na południu (Mersin, Iskenderun, Antalya).
Porty w Turcji
Turcja posiad ok. 8 tys. km linii brzegowej oraz 50 portów, jednak nie wszystkie z nich obsługują kontenery. Poniżej znajduje się krótki opis najważniejszych portów w Turcji.
Porty kontenerowe w Stambule:
- Port of Ambarli – istniejący zaledwie od lat 90., ale prężnie działający port. Jego główny terminal kontenerowy to Marport. W 2013 roku wydajność Marportu wyniosła 1 705 962 TEU (twenty-foot equivalent unit). Pozostałe dwa terminale kontenerowe to Kumport i Mardasport.
- Port of Haydarpasa – największy port w Stambule do wczesnych lat 2000. Od czasu budowy Portu w Ambarli właśnie tam przesunięta została większość operacji.
Najważniejsze porty handlowe poza Stambułem:
- Port of Mersin – największy port kontenerowy w Turcji. Jego zdolność produkcyjna to 2,6 mln TEU, ale do 2018 jego największa wydajność wynosiła 1,72 mln TEU. Posiada 9 nabrzeży kontenerowych.
- Port of Izmir – jeden z największych portów na zachodnim wybrzeżu. W 2018 roku jego wydajność wynosiła 610 908 TEU oraz ponad 9 mln ton.
- Port of Gemlik – port na północno-zachodnim wybrzeżu. W 2008 roku obsłużył ponad 336 tys. TEU kontenerów. Eksportuje przede wszystkim wyroby oraz pojazdy osobowe produkowane w regionie.
Transport kolejowy z Turcji
W porównaniu z transportem morskim, kolej to nieco droższe, ale zdecydowanie szybsze rozwiązanie.
Firma Rail Cargo Group oferuje rozbudowane połączenie kolejowe między Turcją a Europą. Trasa rozpoczyna się w tureckim Köseköy, po czym przebiega przez Bułgarię, Rumunię, Węgry, Austrię i Włochy, a na końcu Niemcy.

Transport lotniczy z Turcji
Jeśli chcielibyśmy zaimportować niewielki lub wartościowy towar, transport lotniczy to najlepsze rozwiązanie. Jest ono najdroższe, ale przy tym najszybsze.
LOT Cargo oferuje bezpośrednie połączenie Stambuł – Warszawa. Dodatkowo można zamówić serwis uzupełniający Road Feeder Service, tzn. transport drogowy z lotniska do miasta przeznaczenia. Możliwe do wyboru miasta to Katowice, Kraków, Poznań, Wrocław, Gdańsk oraz Łódź.
Połączenia intermodalne z Turcją
Na początku 2019 roku firma DP Schenker uruchomiła regularne połączenie intermodalne między Polską a Turcją. DB Schenker specjalizuje się w transporcie intermodalnym, tzn. w przewozie ładunków w więcej niż jednym środku transportu, w Europie i Eurazji.
Importerzy mogą do przewozu swojego ładunku pomiędzy terminalem w stambulskim Hakali a terminalem w Łodzi wykorzystać kontenery 45’ HCPW (High Cube Pallet Wide).
Przykładowy koszt transportu towaru z Turcji do Polski
- fracht morski
FOB Stambuł – Gdynia (40’HC) 1050-2070 USD
FOB Stambuł – Hamburg (40’DV) 700-1000 USD
- fracht kolejowy
FCA Stambuł – Hamburg (20’DV) 740-860 USD
Dla porównania przedstawiamy poniżej koszt frachtu morskiego z Turcji do Stanów Zjednoczonych oraz Indii:
- Izmir – San Bernardino, CA, USA (20’DV) – 2600 – 3230 USD
- Stambuł – JNPT Township, Maharashtra, Indie (ok. 5,5 CBM) 215-250 USD
- Stambuł – Mumbaj, Indie (2×40’DV) 1760 – 2500 USD
Oferty spedytorów mogą państwo porównać na portalu Shiphub.pl, wypełniając formularz. Poniżej znajdują się przykładowo wypełnione formularze:


Podsumowanie
Istnieje wiele bezpośrednich oraz pośrednich połączeń handlowych pomiędzy Turcją a Polską. W zależności od naszych wymagań i preferencji, możemy wybrać najbardziej odpowiadające nam rozwiązanie.