Wietnam jest jednym z dynamicznie rozwijających się krajów Azji Południowo-Wschodniej i ważnym partnerem handlowym Polski. Można zauważyć, że Wietnam stopniowo przejmuje część zamówień na towary, które do tej pory sprowadzano z Chin. Najchętniej importowane z Wietnamu towary to tekstylia, urządzenia mechaniczne, elektronika, a także obuwie. Zobacz jak wygląda transport z Wietnamu do Polski.
Dzięki podpisanej w 2019 roku Umowie o wolnym handlu EVFTA, znoszącej w dużej mierze cła eksportowe w wymianie między Wietnamem i krajami UE, import z tego kraju może okazać się jeszcze bardziej opłacalny. Podpowiadamy, jakie są możliwości transportu ładunku z Wietnamu do Polski.
Transport z Wietnamu – rodzaje transportu do wyboru
Jaka forma transportu będzie najodpowiedniejsza dla importu towarów z dalekiego Wietnamu? Przedstawiamy krótkie zestawienie:
Transport morski
W przypadku dużych ładunków z tak odległych krajów najczęściej wybierany jest fracht morski. Można skorzystać z bezpośrednich połączeń między Wietnamem a Polską lub sprowadzić towar pośrednio przez jeden z większych portów w Europie. Czas transportu drogą morską z Wietnamu do Polski wynosi około 38 dni.
Transport lotniczy
Kolejną, dość kosztowną, ale najszybszą opcją, jest transport lotniczy. Zajmie on około 6 dni. Wielu dużych przewoźników obsługuje loty z Wietnamu, a wiodące lotniska międzynarodowe to Tan Son Nhat International Airport, Noi Bai International Airport oraz Da Nang International Airport. Najprawdopodobniej konieczny będzie jednak przeładunek w jednym z dużych europejskich terminali lotniczych.
Transport kolejowy
Jeśli chodzi o transport kolejowy, stanowi on dość dobrą alternatywę, ale cały proces logistyczny może być nieco trudniejszy. Nie znajdziemy bezpośrednich połączeń kolejowych między Wietnamem a Polską. Ciekawą propozycją jest natomiast transport ładunku do Chin, na przykład do Chongqingu, z którego kursują bezpośrednie pociągi towarowe do Europy. Cały proces można zakończyć w kilkanaście dni.
Porty morskie w Wietnamie
W Wietnamie znajdują się dwa duże porty morskie połączone z Polską:
- Saigon Port w Ho Chi Minh City – główny kompleks portów Wietnamu, znajdujący się w południowej części państwa. Obsługuje kilka milionów TEU kontenerów rocznie. Nazwa portu wywodzi się od poprzedniej nazwy miasta, w którym się znajduje. Niemal 90% jednostek obsługiwanych przez Saigon Port to właśnie statki towarowe. Najważniejsze kierunki, z jakimi połączony jest port to Singapur, USA oraz Dania.
- Hai Phong Port – kompleks portów obsługujących północny Wietnam. Znajduje się w mieście Hajfong, które jest ważnym ośrodkiem przemysłowym, skupiającym m.in. branżę tekstylną oraz maszynową. Statki towarowe zajmują nieco mniejszą część obsługiwanych przez ten port (70% jednostek). Ważne kierunki dla Hai Phong Port to na przykład Panama czy Singapur.
Oprócz powyższych dwóch portów możliwe jest dokonanie załadunku także w Da Nang Port – największym porcie morskim środkowego Wietnamu, znajdującym się u ujścia rzeki Han. Łączy on z Wietnamem w głównej mierze Mjanmę, Tajlandię i Laos, ale obsługuje także statki dalekobieżne.
Fracht morski z Wietnamu do Polski
Połączone z Wietnamem polskie porty morskie to przede wszystkim Port Gdynia oraz Port Gdańsk. Warto rozważyć także transport drogą morską do jednego z większych portów w Europie, na przykład Hamburga lub Rotterdamu, oraz późniejsze przetransportowanie towaru drogą lądową do Polski.
Choć na ten moment dostępność bezpośredniego transportu z Wietnamu do Polski jest dość ograniczona, rozwój stosunków handlowych między dwoma państwami jest szansą na pojawienie się nowych rozwiązań na tym polu.
Transport z Wietnamu – wycena transportu
W podjęciu decyzji o wyborze przewoźnika może pomóc zorientowanie się w stawkach za różnego rodzaju transport. W serwisie ShipHub można wycenić zarówno transport morski, jak i kolejowy. Aby uzyskać ofertę, należy wypełnić formularz:


Cło na produkty z Wietnamu
Nieodzowny element importu produktów spoza UE, czyli cło, nie będzie wkrótce dużym problemem w przypadku sprowadzania towaru z Wietnamu. Na ten moment obowiązuje dla nich standardowa taryfa, którą można przeglądać w systemach ISZTAR oraz TARIC. Przykładowe stawki to:
- 0% na większość elektroniki (np. słuchawki nagłowne i douszne – kod 8518300090)
- od 0% do ok. 3% na meble (np. meble drewniane do sypialni – kod 9403500000)
- 12% na odzież (np. dzianinowe koszule męskie i chłopięce – kod 6105100000).
Dobrą informacją jest to, że wkrótce na sporą część towaru sprowadzaną z Wietnamu zaczną obowiązywać preferencyjne stawki celne. Umożliwi to wejście w życie Umowy o wolnym handlu EVFTA. Została ona podpisana w czerwcu 2019 roku. Procedura ratyfikacyjna została już zakończona po obu stronach, w związku z czym umowa wejdzie w życie 1 sierpnia 2020 roku.
Wejście w życie tej umowy gospodarczo-handlowej będzie oznaczało zniesienie 65% ceł na towary eksportowane z UE do Wietnamu oraz 71% ceł na wietnamskie towary importowane do krajów członkowskich. Pozostałe cła mają być stopniowo znoszone w kolejnych latach. Bezpośrednio po wejściu umowy w życie zniesione zostaną cła na takie produkty, jak maszyny i urządzenia, tekstylia czy chemikalia. Docelowo ma nastąpić liberalizacja 99% obrotu handlowego między UE a Wietnamem, co prognozuje dynamiczny rozwój współpracy między obiema stronami.