Utrata kontenerów na morzu

Wielu importerów szuka oszczędności przy procesie sprowadzania towarów. Jedną z metod zmniejszenia kosztów jest zrezygnowanie z zabezpieczenia kontenerów. Jednakże, wykup ubezpieczenia jest inwestycją w biznes. Jeśli kontenery nie zostaną ubezpieczone, a zdarzy się wypadek, importer naraża się na ogromne straty pieniężne. W poniższym artykule wyjaśniamy co oznacza utrata kontenerów.

Utrata kontenerów – Sprawa APL England

W maju 2020 roku, kontenerowiec APL England na drodze z chińskiego Ningbo do portu w Melbourne stracił napęd na parę minut. Gdy niesterowany statek stał w dryfie, był bardziej podatny na oddziaływanie fal. W wyniku kiwania utracił on przynajmniej 40 kontenerów, a ponad 74 zostało uszkodzonych.

W kontenerach znajdowały się między innymi artykuły gospodarstwa domowego, materiały budowlane i środki medyczne – nic nie zostało zaklasyfikowane jako towar niebezpieczny. Podczas inspekcji na zacumowanym statku stwierdzono mocno skorodowane punkty podparcia kontenerów na pokładzie oraz nieodpowiednie mocowanie ładunków. Sprawa jest dalej badana przez Australijskie Biuro Bezpieczeństwa Transportu. APL, spółkę zależną od CMA CGM, czekają koszty ratunkowe ładunku.

Sprawa YM Efficiency

W czerwcu 2018 roku, statek YM Efficiency w wyniku złych warunków stracił ponad 80 kontenerów będąc na pełnym morzu, z dala od australijskiego wybrzeża. Kolejne 30 kontenerów zostało uszkodzonych. Przez kilka tygodni po incydencie tony pozostałości były wyrzucane na brzeg. Ponad rok później mieszkańcy nadal zbierali śmieci kontenerowe z plaż. Częścią utraconego załadunku były artykuły medyczne i chirurgiczne.

Yang Ming zebrał część odpadów, które trafiły na brzeg, lecz nie wziął odpowiedzialności za to, co znajdowało się pod powierzchnią wody. Przedsiębiorstwo odmówiło opłacenia kosztów ratunkowych, a siostrzany statek YM Efficiency został aresztowany i zatrzymany podczas pobytu w porcie w Sydney w lutym 2020 roku, jako zakładnik w konsekwencji niezapłaconego długu. W tym czasie udało się zlokalizować około 60 utraconych kontenerów. Australijski Urząd Bezpieczeństwa Morskiego zakończył czynności w celu odzyskania większości tych kontenerów. Koszty operacyjne wyniosły 17 mln USD.

kontener

Utrata kontenera – co to oznacza dla importera?

To tylko niektóre z wielu przypadków. Pokazują one, że od wypadków na morzu nie można się w 100% uchronić. Nawet jeśli to nie Twoje kontenery przemieszczą się poza burtę, te na statku mogą zostać uszkodzone, a wraz z nimi towary w nich zawarte. Ważne jest więc wykupienie ubezpieczenia cargo. Z takim ubezpieczeniem importer może otrzymać rekompensatę pieniężną gdy kontener dozna szkód, pod warunkiem, że okaże odpowiednie dokumenty.

Kontenery można ubezpieczyć od niekorzystnych warunków pogodowych czy awarii wspólnej. Samo OC spedytora lub przewoźnika tu nie wystarczy. Jeśli ładunki nie zostały odpowiednio ubezpieczone, wszystkie koszty, m.in. ratunkowe, przechodzą na firmy przewożące swoje towary.

Ile wynosi kwota za ubezpieczenie?

Cześć przedsiębiorstw szacuje koszt ubezpieczenia towaru na ok. 0,15% wartości towaru podanej na fakturze handlowej i frachtu morskiego. Stawka może też być wyliczana od rodzaju ładunku, wartości towaru oraz od trasy transportu. Jeśli zamówienie nie jest duże, może obowiązywać stawka minimalna, np. 35 dolarów.

Warto mieć na uwadze, że przy Incoterms CIF to sprzedawca jest zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczeniowej.

Przeczytaj więcej o ubezpieczaniu kontenerów w poprzednim artykule.

Utrata kontenerów – co te wypadki oznaczają dla środowiska?

Inną kwestią jest zanieczyszczenie środowiska morskiego przez utracone kontenery. Obliczono, że przeciętnie rocznie poza burtę statku przemieszcza się ponad 1,5 tys. kontenerów. Ich zawartość może stanowić szczególne zagrożenie, jeśli do morza trafią kwasy, alkohol, niebezpieczne przedmioty oraz towary przemysłowe. Stanowią zagrożenie nie tylko dla morskich ekosystemów, ale także dla jednostek pływających i mieszkańców wybrzeży.

Źródła grafik:

https://www.abc.net.au/news/2020-05-27/ship-loses-containers-in-rough-seas-off-australia-east-coast/12290506 Blueys Photography

https://www.mbari.org/first-ever-study-describes-deep-sea-animal-communities-on-and-around-a-sunken-shipping-container NOAA / MBARI