Wodolot Argo alternatywą dla lotniczego cargo

Boundary Layer Technologies (BLT) przedstawił projekt statku napędzanego ciekłym wodorem. Przewóz towarów tym szybkim wodolotem o nazwie Argo będzie dwa razy tańszy od towarowego transportu lotniczego. Czy wodolot Argo stanie się alternatywą dla lotniczego cargo?

Wodolot Argo alternatywą dla lotniczego cargo

Boundary Layer Technologies to start-up specjalizujący się w technologii morskiej z siedzibą w Kalifornii. Proponowane przez BLT rozwiązanie, wodolot Argo, ma potencjał zastąpić fracht lotniczy na krótkie dystanse. Wodór napędzający zeroemisyjne statki ma być pozyskiwany ze źródeł odnawialnych.

Wodolot Argo ma wypłynąć na wody w pierwszym kwartale 2025 r. Schneider Electric, międzynarodowe przedsiębiorstwo działające w branży energetycznej i dwie inne firmy wyraziły zainteresowanie nabycia wodolotów.

Porównanie trasy Szanghaj-Busan:

  • fracht lotniczy: 1,5 dnia; emisja dwutlenku węgla: 3331 kg
  • fracht morski: 7 dni; emisja dwutlenku węgla: 133 kg
  • Argo: 1,5 dnia; emisja dwutlenku węgla: 0 kg

Porównanie trasy Rotterdam-Bilbao:

  • fracht lotniczy: 2 dni; emisja dwutlenku węgla: 5250 kg
  • fracht morski: 7,5 dnia; emisja dwutlenku węgla: 210 kg
  • Argo: 2 dni; emisja dwutlenku węgla: 0 kg

Porównanie trasy Szanghaj-Kobe:

  • fracht lotniczy: 2 dni; emisja dwutlenku węgla: 5181 kg
  • fracht morski: 7,5 dnia; emisja dwutlenku węgla: 207 kg
  • Argo: 2 dni; emisja dwutlenku węgla: 0 kg

Niskoemisyjność to cel wielu przedsiębiorstw transportowych. Misją Boundary Layer Technologies jest zmniejszenie globalnej emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 1%.

Wodolot Argo

Specyfikacja statków Argo Boundary Layer Technologies:

  • napędzane ciekłym wodorem (zeroemisyjne rozwiązanie)
  • pojemność: 20 TEU
  • odległość: 1500 mil morskich
  • szybkość: 40 węzłów (dwa razy szybsze niż tradycyjne statki kontenerowe)
  • długość: 33,5 m
  • transport o połowę tańszy niż fracht lotniczy
  • załadunek lub rozładunek: 2 godziny.

Argo można zacumować nie tylko w standardowym porcie kontenerowym. Dzięki swojej wielkości statek można także zacumować w mniejszych portach, co zwiększa wybór portu macierzystego i docelowego. Boundary Layer Technologies liczy na to, że w portach będą dostępne zapasy wodoru z odnawialnych źródeł, by zasilić statki paliwem.

Grafiki: boundarylayer.tech/argo

Oceń wpis

5 / 5