Boundary Layer Technologies (BLT) przedstawił projekt statku napędzanego ciekłym wodorem. Przewóz towarów tym szybkim wodolotem o nazwie Argo będzie dwa razy tańszy od towarowego transportu lotniczego. Czy wodolot Argo stanie się alternatywą dla lotniczego cargo?
Wodolot Argo alternatywą dla lotniczego cargo
Boundary Layer Technologies to start-up specjalizujący się w technologii morskiej z siedzibą w Kalifornii. Proponowane przez BLT rozwiązanie, wodolot Argo, ma potencjał zastąpić fracht lotniczy na krótkie dystanse. Wodór napędzający zeroemisyjne statki ma być pozyskiwany ze źródeł odnawialnych.


Wodolot Argo ma wypłynąć na wody w pierwszym kwartale 2025 r. Schneider Electric, międzynarodowe przedsiębiorstwo działające w branży energetycznej i dwie inne firmy wyraziły zainteresowanie nabycia wodolotów.
Porównanie trasy Szanghaj-Busan:
- fracht lotniczy: 1,5 dnia; emisja dwutlenku węgla: 3331 kg
- fracht morski: 7 dni; emisja dwutlenku węgla: 133 kg
- Argo: 1,5 dnia; emisja dwutlenku węgla: 0 kg
Porównanie trasy Rotterdam-Bilbao:
- fracht lotniczy: 2 dni; emisja dwutlenku węgla: 5250 kg
- fracht morski: 7,5 dnia; emisja dwutlenku węgla: 210 kg
- Argo: 2 dni; emisja dwutlenku węgla: 0 kg
Porównanie trasy Szanghaj-Kobe:
- fracht lotniczy: 2 dni; emisja dwutlenku węgla: 5181 kg
- fracht morski: 7,5 dnia; emisja dwutlenku węgla: 207 kg
- Argo: 2 dni; emisja dwutlenku węgla: 0 kg


Niskoemisyjność to cel wielu przedsiębiorstw transportowych. Misją Boundary Layer Technologies jest zmniejszenie globalnej emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 1%.
Wodolot Argo
Specyfikacja statków Argo Boundary Layer Technologies:
- napędzane ciekłym wodorem (zeroemisyjne rozwiązanie)
- pojemność: 20 TEU
- odległość: 1500 mil morskich
- szybkość: 40 węzłów (dwa razy szybsze niż tradycyjne statki kontenerowe)
- długość: 33,5 m
- transport o połowę tańszy niż fracht lotniczy
- załadunek lub rozładunek: 2 godziny.
Argo można zacumować nie tylko w standardowym porcie kontenerowym. Dzięki swojej wielkości statek można także zacumować w mniejszych portach, co zwiększa wybór portu macierzystego i docelowego. Boundary Layer Technologies liczy na to, że w portach będą dostępne zapasy wodoru z odnawialnych źródeł, by zasilić statki paliwem.
Grafiki: boundarylayer.tech/argo