Wojna w Ukrainie a transport kolejowy

Trwający od kilku tygodni konflikt zbrojny na Ukrainie zagraża bezpieczeństwu i życiu wielu osób, a jego skutki są odczuwalne nie tylko na napadniętym terenie. Wielu zastanawia się, jak inwazja wpływa na sprawność transportu kolejowego na Nowym Jedwabnym Szlaku. Wojna w Ukrainie a transport kolejowy – czy w tych okolicznościach jeżdżą pociągi towarowe?

Transport kolejowy z Chin do Unii Europejskiej

Trasy kolejowe z Chin do UE przechodzącą dwoma głównymi korytarzami: przez Nizinę Wschodnioeuropejską oraz Półwysep Azji Mniejszej. Na obszarze Niziny Wschodnioeuropejskiej znajdują się m.in. takie kraje jak Białoruś oraz Ukraina. Rosyjska inwazja na Ukrainę wprowadziła niepokój w całej Europie Środkowej. Warto zauważyć jednak, że w ramach Nowego Jedwabnego Szklaku większą rolę odgrywa korytarz przez Białoruś, nie zaś przez Ukrainę. Szacunkowo, w 2021 r. przez Ukrainę przewieziono 2% cargo w relacji Chiny-Europa w ujęciu siatki połączeń kolejowych Nowego Jedwabnego Szlaku.

Na domiar tego, pod koniec 2021 r. wprowadzono restrykcje tranzytowe między Ukrainą a Polską, zniesione po około dwóch miesiącach w lutym 2022 r.

Trasa kolejowa Chiny-Ukraina/Białoruś

Wojna w Ukrainie a transport kolejowy

Działanie sieci transportowej w regionie zostało ograniczone przez działania wojenne oraz decyzje władz. Pierwszeństwo przewozu nadano transportom wojskowym, a tory łączące Rosję z Ukrainą zostały zniszczone. Operatorzy logistyczni, tacy jak Metrans, Rail Cargo Group, DB Cargo Eurasia, DB Schenker, HHLA, Neptune Logistics, oraz RTSB zapewniali, że w obliczu tej nadzwyczajnej sytuacji ciągłość dostaw zostanie zachowana. Część z operatorów postanowiła na czas nieokreślony zawiesić przewóz cargo przez Ukrainę i przekierować go na Białoruś. Niektórzy klienci preferują, by ich cargo w ogóle nie było przewożone przez obszar Federacji Rosyjskiej, dlatego wybierają trasę przez Półwysep Azji Mniejszej bądź inne środki transportu.

Z racji tego, że Rosja blokuje główne ukraińskie porty morskie, produkty eksportowe kraju – głównie żywność – muszą znaleźć nową drogę ujścia. W obecnej sytuacji eksporterzy decydują się na eksport przy użyciu transportu kolejowego.

Co to oznacza dla Polski i Nowego Jedwabnego Szlaku?

W 2020 r. 40 pociągów towarowych wykonało trasę Polska-Ukraina-Chiny i z powrotem. W 2021 r., pociągów takich było już 124. W 2022 r. sytuacja dramatycznie się zmieniła. Z powodu wzmożonego ruchu kolejowego z Chin do UE przez Białoruś, przejście graniczne w Małaszewiczach zmaga się ze obniżonymi możliwościami przepustowymi.

Chiny nie potępiają Rosji, dlatego nadal będzie ona ich partnerem gospodarczym. Dopóki sankcje wobec Rosji (oraz Białorusi) nie będą dotyczyć zawieszenia prawa do tranzytu, kolejowe przewozy między UE a Chinami przez obszar tych krajów będą możliwe.

Oceń wpis

4 / 5