Znaki ekologiczne na opakowaniach 

Znaki ekologiczne na opakowaniach informują konsumentów, że wybierając dany produkt, dokonują bardziej świadomych zakupów. Nie wszystkie jednak „eko oznaczenia” mają pokrycie w rzeczywistości. Przedstawiamy, co oznaczają poszczególne eko znaki na opakowaniach, a także takie, które warto unikać.

Znaki ekologiczne na opakowaniach

Znaki ekologiczne na opakowaniach przykłady
Różne znaki ekologiczne: „Vegan”, „V-Label”, „FSC”, „Fairtrade”

Znak GOTS

Znaki ekologiczne na opakowaniach GOTS

GOTS (Global Organic Textiles Standard) to znak przedstawiający bluzkę z krótkimi rękawkami, zazwyczaj na zielonym tle. Można go znaleźć na tkaninach, a także i więc odzieży, bielizny pościelowej itp., które powstały z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Znak Fairtrade International

Znaki ekologiczne na opakowaniach FAIRTRADE

Znak Fairtrade International gwarantuje, że produkt pochodzi ze Sprawiedliwego Handlu (Fairtrade). Fairtrade to jeden z systemów certyfikacji, który zmienia sytuację rolników w krajach Afryki, Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Azji Południowo-Wschodniej i Oceanii. Produkty Fairtrade są z zasady droższe, gdyż program wpiera uczciwe praktyki i stawia korzystne warunki handlowe dla rolników. Znak Fairtrade często umieszcza się na opakowaniach od kakao, czekolady, słodyczy, herbaty, kawy i nie tylko.

Rainforest Alliance

Znaki ekologiczne na opakowaniach Rainforest

Rainforest Alliance, czyli znak żaby świadczy o tym, że przy uprawie lub produkcji nie ucierpiały lasy tropikalne. Jest ona symbolem zrównoważonego rozwoju środowiskowego, społecznego i gospodarczego i można ją znaleźć na produktach rolnych i leśnych na całym świecie. Taki znak można znaleźć na opakowaniach czekolady, kakao, kawy czy herbaty.

MSC Polska

Znak MSC owoce morza i ryby

Jeśli opakowanie żywności pochodzącej z połowów (ryby, owoce morza) nosi znak MSC, oznacza to, że połów został przeprowadzony w zrównoważony sposób. Wybierając produkty z tym znakiem, chroni się dziką naturę mórz i oceanów.

Znak FSC

Znak FSC

Symbol Forest Stewardship Council (FSC) świadczy o tym, że produkty z branży drzewnej i papierniczej zostały wytworzone z materiałów pochodzących z odpowiedzialnie gospodarowanych źródeł. Aby uzyskać licencję na stosowanie znaków handlowych FSC, producent, dystrybutor czy dostawca musi podpisać umowę licencyjną (z ang. Promotional Licence Agreement, PLA).

Symbol EcoCert

Znaki ekologiczne na opakowaniach ECOCERT

Od 2002 roku firma EcoCert (jednostka certyfikująca zrzeszona w ramach COSMOS) zajmuje się kontrolowaniem jakości kosmetyków ekologicznych. Ecocert wymaga, aby na każdym produkcie z tym certyfikatem podana była ilość składników pochodzenia naturalnego oraz ilość składników pochodzących z kontrolowanych upraw ekologicznych.

Symbol Viva lub „V” 

Znak Viva wegańskie wegetariańskie

Symbol Viva zapewnia o tym, że dane produkty są wegańskie, w których nie użyto oleju palmowego. Licencja wydawana jest na rok. Aby uzyskać certyfikat, należy złożyć aplikację na stronie fundacji i wnieść opłatę. Produkt jest oceniany przez ekspertów i jeśli opinia będzie pozytywna, można używać znaku Viva.

Ecolabel

Znak Ecolabel

Ecolabel (Stokrotka, Margerytka) to znak ekologiczny ustanowiony przez Komisję Europejską w 1992 roku. Jest on głównym europejskim wyróżnieniem przyznawanym wyrobom spełniającym wyższe normy środowiskowe. Znak ten znajduje się na opakowaniach od chemii domowej, produktach do pielęgnacji, tekstyliach, wyrobach papierniczych, a nawet meblach i sprzęcie. Certyfikacja jest ważna przez okres 3-5 lat.

„Produkcja ekologiczna” lub „euroliść”

Znak produkcja ekologiczna UE

Logo produkcji ekologicznej zostało ustanowione przez Komisję Europejską dla produktów spożywczych, które zostały certyfikowane jako ekologiczne przez upoważnioną jednostkę certyfikującą lub organ kontroli. Logo można stosować wyłącznie na produktach, które zawierają co najmniej 95% składników ekologicznych i ponadto spełniają inne surowe warunki w odniesieniu do pozostałych 5%. Dany składnik może być albo ekologiczny, albo nieekologiczny, Obok logo umieszcza się numer jednostki certyfikującej dany produkt oraz miejsce produkcji surowców rolnych wchodzących w skład produktu.

V-label

Znak ekologiczny V-label

Znak V-label to międzynarodowy wegetariański i wegański znak towarowy, którym jest oznaczonych ponad 50 tys. produktów. Istnieje on od 1996 r. z inicjatywy Europejskiej Unii Wegetarian.

Znak BIO

Znaki ekologiczne na opakowaniach BIO

BIO nach eg-öko-verordnung to kolejny certyfikat rolnictwa ekologicznego. Umieszcza się go na produktach, których 95% składników pochodzi z upraw ekologicznych.

Symbol Błękitny Anioł

Znak Błękitny Anioł

Symbol Błękitny Anioł to jeden z najstarszych funkcjonujących znaków ekologicznych. Znak przyznawany jest przez jury Niemieckiego Instytutu Bezpiecznego Stosowania i Oznakowywania Wyrobów RAL, które analizuje cały cykl życia produktu (od wykorzystywanych surowców do rozkładu opakowania). Jego ważność wynosi 4 lata. Instytut RAL przyznaje także certyfikat Ecolabel.

Symbol Vegan

Znak Vegan kosmetyki

Vegan to znak świadczący o tym, że żaden z użytych składników nie jest pochodzenia zwierzęcego. Znak ten można uzyskać od Towarzystwa Wegańskiego – organizacji działającej w Wielkiej Brytanii i promującej weganizm.

Sadzonka

Znak sadzonka

„Sadzonka”, „biodegradowalne” lub „kompostowalne” to znak nadawany przez DIN CERTCO, który jest jednostką certyfikującą TÜV Rheinland Group zgodnie z europejską normą EN 13432. „Sadzonka” oznacza, że dane opakowanie jest biodegradowalne i nie uwalnia szkodliwych substancji podczas kompostowania.

Produkt ekologiczny Eko-znak

Znak ekologiczny Polska

Eko-znak mogą otrzymywać wyroby polskie i zagraniczne niepowodujące negatywnych skutków dla środowiska oraz spełniające ustalone kryteria dotyczące ochrony zdrowia, środowiska i ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych w trakcie całego cyklu życia wyrobu. Znak ten przyznawany jest odpłatnie przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji i znajduje się na certyfikowanych kosmetykach naturalnych.

Nierzetelne znaki ekologiczne

Na rynku dostępnych jest wiele produktów ze „znakami ekologicznymi”, które nie mają pokrycia w rzeczywistości i nie stoi za nimi żadna organizacja certyfikująca. Jest to przejaw tzw. greenwashingu, czyli podstęp producenta, który sprawia mylne wrażenie, że troszczy się o środowisko naturalne w celu poprawy wizerunku marki. Znaki te mogą zawierać takie informacje jak:

  • 100% organic, organic („organiczny”)
  • 100% natural („naturalny”)
  • 100% eco friendly („przyjazny środowisku”)
  • 100% bio, bio.
Nierzetelne znaki ekologiczne

Zgodnie z polskimi przepisami, słowa typu „eco”, „eko”, „organic”, „bio” można umieścić na opakowaniu produktu spożywczego tylko, gdy jest to żywność ekologiczna.

Oceń wpis

4.7 / 5